@article { author = {Gholizadeh, Abdolhamid and Heshmatzadeh, Mohammad Bagher}, title = {Models of Measuring National Power Assessing the Risk of Great Power War in Critical Points}, journal = {Foreign Relations}, volume = {12}, number = {1}, pages = {5-44}, year = {2020}, publisher = {Institute for Strategic Research Expediency Discernment Council}, issn = {2008-5419}, eissn = {2588-6541}, doi = {}, abstract = {Despite great progress in theorizing on the causes of war during the second half of the 20th century, our understanding of international conflicts remains at an elementary level. However, Power Cycle Theory, compared to other related approaches, has raised hopes for a clear and methodical causal explanation. This theory puts decision-making about wars in the context of the rise and decline of the relative power of states and tests the effect of long-term nonlinear changes or critical points in the relative power of a state on its tendency toward large-scale wars experimentally. The question is whether there is a significant correlation between the occurrence of these critical points on the power cycle and the occurrence of war between the great powers? The research hypothesis is that the probability of a major war is higher in critical periods than it is otherwise, because of sudden shock caused by the changes in the balance of power and the role and dominance of uncertainty, as well as misunderstanding and miscalculation among the statesmen. In this study, the statement will be tested. The relative capabilities of the great powers have been assessed using the updated data from the “Correlates of War Project” (COW) during the interval 1816-2012. Moreover, the timing of critical points on each countries power cycle is compared with the occurrence of war between the major powers. The findings support the hypothesis that war is more likely to occur during critical periods than it is during normal periods.}, keywords = {Great Power War,Critical Points,power cycle,Great Power System}, title_fa = {مدل‏ های سنجش قدرت ملی؛ ارزیابی خطر جنگ قدرت‏ های بزرگ در نقاط بحرانی}, abstract_fa = {علی‏رغم پیشرفت‏ های گسترده در حوزۀ نظریه ‏پردازی و تبیین علل وقوع جنگ در طول نیمه دوم قرن بیستم، فهم ما از ریشه ‏های بروز مناقشات و کشمکش ‏های بین ‏المللی همچنان در یک سطح مقدماتی باقی‏ مانده است. در این میان نظریۀ «سیکل قدرت» در تلاش برای ارائۀ یک تبیین علّی شفاف و روشمند، در مقایسه با سایر رویکردهای مرتبط امیدواری ‏هایی را در این زمینه پدید آورده است. این نظریه تصمیم ‏گیری در مورد جنگ را در متن صعود و افول قدرت نسبی دولت ‏ها قرار داده و تأثیر تغییرات غیرخطی بلندمدت یا نقاط بحرانی در قدرت نسبی یک دولت را بر گرایش آن به‌ سوی جنگ ‏های گسترده مورد سنجش قرار می ‏دهد. بدین منظور پرسشی که مطرح می ‏شود این است که «آیا بین وقوع این نقاط بحرانی در سیکل قدرت و وقوع جنگ میان قدرت ‏های بزرگ ارتباط معناداری وجود دارد؟» به‌عنوان پاسخی موقت فرضیه پژوهش این است که احتمال وقوع جنگ گسترده در طول دوره ‏های بحرانی به دلیل شوک ناگهانی ناشی از دگرگونی در موازنۀ قدرت و نقش و حاکمیت فضای عدم اطمینان، سوءبرداشت و محاسبه اشتباه میان تصمیم‏ گیرندگان، نسبت به سایر مواقع بیشتر است. به منظور آزمون گزارۀ فوق، قابلیت ‏های نسبی قدرت‏ های بزرگ با استفاده از داده ‏های به‌روز شده «پروژه همبستگی ‏های جنگ»  (COW)در طول دوره زمانی 1816-2012 و در قالب ارائه مدل جدیدی از سنجش قدرت ملی ارزیابی و زمان‏بندی نقاط بحرانی در چرخۀ قدرت هر کشور با وقوع جنگ بین قدرت‏ های بزرگ مقایسه می ‏شود. یافته ‏ها از این فرض نظریه حمایت می‌کنند که احتمال وقوع جنگ گسترده در طول دوره ‏های بحرانی نسبت به دوره ‏های عادی بیشتر است.}, keywords_fa = {جنگ قدرت‏ های بزرگ,نقاط بحرانی,سیکل قدرت,سیستم قدرت ‏های بزرگ}, url = {https://frqjournal.csr.ir/article_125485.html}, eprint = {https://frqjournal.csr.ir/article_125485_3ddc15af5c02a0870249596885d0182b.pdf} } @article { author = {Dehghani Firoozabadi, Seyed Jalal and Heidari, Mohammad}, title = {Attitude and Development: Attitude Paradigm Shift and the Economic Rise of China}, journal = {Foreign Relations}, volume = {12}, number = {1}, pages = {45-75}, year = {2020}, publisher = {Institute for Strategic Research Expediency Discernment Council}, issn = {2008-5419}, eissn = {2588-6541}, doi = {}, abstract = {However, what is considered in these explanations are the beginning of Chinese developmentalism, in fact, the end of a long-term process in the evolution of the Chinese mentality. In other words, the emergence of a developmentalist attitude in China should not be separated from the historical context and the process of its development, and it should be attributed only to the 1970s and some institutional reforms or Deng Xiaoping personal traits. Inspired by Thomas Kuhn's scientific revolutions and the introduction of the concept of " attitude paradigm", and by process exploration, this article examines the characteristics and developments of the Chinese collective attitude and mentality, especially Chinese leaders, over the past two centuries and shows that developmentalist leaders' approach of China in the late 1970s actually originated from a change in the attitude paradigm that has its roots in the developments of the nineteenth century. This shift in the mental and attitude paradigm, first manifested among intellectuals and then among Chinese nationalist leaders in the first half of the twentieth century, created a kind of developmental mentality among the leaders of the Chinese Communist Party, although in Mao and Under the influence of the prevailing ideological atmosphere, there was no way to succeed, but in the late 1970s, following the emergence of domestic and external opportunities and the displacement of elites, it became possible to succeed.}, keywords = {mentality,Paradigm,path-dependency,Development,China}, title_fa = {ذهنیت و توسعه؛ تغییر پارادایم ذهنی و خیز اقتصادی چین}, abstract_fa = {در دهه‏ های اخیر تبیین ‏های متفاوتی از خیز اقتصادیِ چین ارائه شده ‏است. فصلِ مشترک این تبیین ‏ها، به‌رغم تفاوت ‏های فراوان، این است که خیز اقتصادی چین از اواخر دهۀ ۱۹۷۰ و مشخصاً پس از روی کار آمدن «دنگ شیائوپینگ» رقم خورده است. با این‌ حال، آنچه در این تبیین‏ ها آغاز توسعه ‏گراییِ چین تلقی شده، در واقع پایان فرایندی بلندمدت در تحول ذهنیتِ چینی بوده‏ است. به‌عبارت دیگر، ظهور ذهنیت توسعه ‏گرا در چین را نباید از بستر تاریخی و فرایند تکوین آن منتزع کرد و آن را صرفاً به دهۀ 1970 و برخی اصلاحات نهادی یا ویژگی ‏های شخصیتی دنگ شیائوپینگ نسبت داد. این مقاله با الهام از انقلاب‌های علمی «تامس کوهن» و وضعِ مفهومِ «پارادایم ذهنی» و با روش فرایندکاوی، به بررسی ویژگی‏ ها و تحولات ذهنیتِ جمعیِ چینی‌ها، به‌ویژه رهبران چین، در دو سدۀ اخیر پرداخته و نشان داده که رویکرد توسعه ‏گرایانۀ رهبران چین در اواخر دهۀ ۱۹۷۰ در واقع از تغییر پارادایم ذهنی‌ای سرچشمه می‌گیرد که ریشه‌های آن به تحولات سدۀ نوزدهم برمی‌گردد. این تغییر پارادایمِ ذهنی که ابتدا در میان روشنفکران و سپس در میان رهبران ملی ‏گرای چین در نیمۀ نخست سدۀ بیستم نمودار شد از خلالِ نوعی وابستگی‌ به مسیرِ ذهنی، برسازندۀ نوعی ذهنیت توسعه‌گرا در میان رهبران حزب کمونیست چین شد که هرچند در دورۀ «مائو» و تحت تأثیر فضای ایدئولوژیک حاکم راهی به توفیق نگشود، در اواخر دهۀ 1970 و به‏ دنبال پدید آمدن فرصت ‏های داخلی و خارجی و جابه‌جایی نخبگان، امکان موفقیت پیدا کرد.}, keywords_fa = {ذهنیت,پارادایم,وابستگی به مسیر,توسعه‏ گرایی,چین}, url = {https://frqjournal.csr.ir/article_125486.html}, eprint = {https://frqjournal.csr.ir/article_125486_b2c6317d28bf5b650889c0c656e8e871.pdf} } @article { author = {Etaat, Javad and Mansourian, Asghar}, title = {Political leadership and the coronavirus crisis; Case study of the United States, India, and Germany}, journal = {Foreign Relations}, volume = {12}, number = {1}, pages = {77-102}, year = {2020}, publisher = {Institute for Strategic Research Expediency Discernment Council}, issn = {2008-5419}, eissn = {2588-6541}, doi = {}, abstract = {Following the official announcement of the first cases of the COVID-19 virus in China on late December 2019, it outbreak rapidly to most parts of the world and putting the world in a state of emergency. Different governments have reacted differently to this crisis. It is noteworthy that variables such as the type of political regime, the structure of government and the capacity of governments have not necessarily a direct and decisive relationship with countries' response to this crisis. For example, the number of mortality in developed and democratic countries such as the United States, Spain, Britain and Italy has been much higher than some developing countries. The key question of this paper is that "What is the reason for the different behavior of different countries in the face of the COVID-19 pandemic?" The hypothesis of this article is that "in times of crisis, the most important factor in determining the reaction of countries is political leadership and different ways of sense-making." This article judges this hypothesis with using the CIP leadership model and dividing leadership and sense-making into charismatic, ideological, and pragmatic, and case studies of India, the United States, and Germany, the authors, while proving and confirming the article hypothesis, have concluded that pragmatic leadership is more effective in the recent crisis.    }, keywords = {political leadership,COVID-19 pandemic,CIP leadership model,India,United States,Germany}, title_fa = {رهبری سیاسی و بحران کرونا؛ مطالعۀ موردی آمریکا، هندوستان و آلمان}, abstract_fa = {پس از اعلام رسمی وجود اولین موارد ابتلا به ویروس کوید-۱۹ در اواخر دسامبر سال ۲۰۱۹ در چین، طولی نکشید که این بیماری به‌سرعت در اکثر کشورهای جهان شیوع پیدا کرد و جهان را در وضعیتی استثنایی قرار داد. دولت‌های مختلف واکنش‌های گوناگونی به این بحران داده‌اند. نکته قابل‌ توجه این است که متغیرهایی مانند نوع رژیم سیاسی، ساختار حکومت و ظرفیت دولت‌ها نیز لزوماً ارتباط مستقیم و تعیین‌کننده‌ای با نحوه واکنش کشورها به این بحران و پیامدهای آن نداشته‌ است. به‌عنوان مثال تعداد قربانیان ناشی از این بیماری در کشورهای توسعه‌یافته‌ای مانند آمریکا، اسپانیا، بریتانیا و ایتالیا بسیار بالاتر از دیگر کشورهای با ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های محدودتر بوده است. براین اساس، پرسش اصلی ما این است که «علت رفتار متفاوت کشورهای مختلف در مقابل بحران همه‌گیری کرونا چیست؟». فرضیه این مقاله نیز این است که «در زمان بحران، مهم‌ترین عامل در تعیین‌ واکنش و اقدامات کشورها، رهبری سیاسی و شیوه‌های متفاوت معنابخشی اوست». این مقاله با به‌کارگیری «مدل رهبری CIP» و تقسیم شیوه‌های رهبری و معنابخشی به کاریزماتیک، ایدئولوژیک و پراگماتیک و با مطالعه موردی تجربه کشورهای هندوستان، ایالات‌متحده آمریکا و آلمان، ضمن اثبات و تأئید فرضیه مقاله، به این نتیجه رسیده‌ است که نوع رهبری پراگماتیک کارآمدی بیشتری در شرایط بحرانی اخیر داشته است.  }, keywords_fa = {رهبری سیاسی,بحران کرونا,مدل رهبری CIP,آلمان,آمریکا,هند}, url = {https://frqjournal.csr.ir/article_125487.html}, eprint = {https://frqjournal.csr.ir/article_125487_7f3e19836de73ae61fd5cda6a5cc4e55.pdf} } @article { author = {Nasehi, mohammad and Gudarzy, Mahnaz}, title = {Turkey Dam construction Project Threats: Security Threats to West Asia and the Islamic Republic of Iran}, journal = {Foreign Relations}, volume = {12}, number = {1}, pages = {103-129}, year = {2020}, publisher = {Institute for Strategic Research Expediency Discernment Council}, issn = {2008-5419}, eissn = {2588-6541}, doi = {}, abstract = {Turkey with knowledge about the possible future development of water resources and political upcoming conflicts, the massive dam construction project has been implemented since 1970, According to evaluations, is the world's fifth dam construction plan. The implementation of this project has negative effects on the ecosystem of Turkey's neighboring countries such as the Islamic Republic of Iran, Iraq, and Syria, and has been carried out in accordance with international conventions without regarding the water rights of other countries. For this reason, this article seeks to answer the question, what threats can the GAP project create to the region and the Islamic Republic of Iran? The hypothesis of the article is influenced by the theoretical framework of the Copenhagen School, which shows that the continuation of this situation will engage the Islamic Republic of Iran and the West Asian region with environmental threats, which according to the new definitions of security and threat, will lead to political and security problems. In this research, by examining the dimensions of the Dam construction project in Turkey and its consequences for the Islamic Republic of Iran, Iraq, and Syria, it is proposed to refer to international conventions in the field of international waterways and also to regulate regional legal and political actions Against to this project, managed this critical situation. The method used in this research is descriptive-explanatory based on library resources.}, keywords = {GAP Dam Project,Turkey,West Asia region,Islamic Republic of Iran,Threats}, title_fa = {پروژه سدسازی ترکیه؛ تهدیدات امنیتی برای غرب آسیا و جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {‌‌‌‌ترکیه ‌‌با ‌‌آگاهی ‌‌نسبت ‌‌به ‌‌تحولات ‌‌آتی ‌‌منابع ‌‌آب ‌‌و ‌‌درگیری‌‌های ‌‌سیاسی ‌‌احتمالی ‌‌بر ‌‌سر ‌‌آن، ‌‌از ‌‌سال ‌‌1970 ‌‌اقدام ‌‌به ‌‌اجرای ‌‌پروژه ‌‌عظیم ‌‌سدسازی ‌‌کرده ‌‌است ‌‌که ‌‌بر ‌‌اساس ‌‌برآوردها، ‌‌پنجمین ‌‌طرح ‌‌بزرگ ‌‌سدسازی ‌‌جهان ‌‌به‌شمار‏ ‌‌می‌‌آید. ‌‌‌‌‌‌اجرای ‌‌این پروژه ‌‌تأثیراتی ‌‌سوء ‌‌بر ‌‌اکوسیستم ‌‌کشورهای ‌‌همسایۀ ‌‌ترکیه ‌‌از ‌‌جمله ‌‌جمهوری ‌‌اسلامی ‌‌ایران، ‌‌عراق ‌‌و ‌‌سوریه ‌‌دارد و ‌‌بدون درنظر ‌‌گرفتن ‌‌حقوق ‌‌آبی ‌‌دیگر ‌‌کشورها و ‌‌‌‌کنوانسیون‌‌های ‌‌بین‌‌المللی ‌‌انجام ‌‌شده ‌‌است.‌‌ به همین دلیل مقاله حاضر، در پی پاسخ‌گویی به این پرسش است که «پروژه سدسازی ترکیه موسوم به «گاپ» می‏تواند چه تهدیداتی برای منطقه و جمهوری اسلامی ایران داشته باشد؟». فرضیه مقاله متأثر از چهارچوب نظری مکتب «کپنهاک» حاکی از آن است که ‌‌تداوم ‌‌این ‌‌وضعیت، ‌‌جمهوری ‌‌اسلامی ‌‌ایران و منطقۀ غرب آسیا ‌‌را ‌‌با ‌‌تهدیدات ‌‌زیست‌‌محیطی ‌‌مواجه ‌‌خواهد ‌‌کرد ‌‌که ‌‌بر ‌‌اساس ‌‌تعاریف ‌‌جدید ‌‌امنیت ‌‌و ‌‌تهدید، به معضلات ‌‌سیاسی ‌‌و ‌‌امنیتی ختم خواهد شد. ‌‌در ‌‌پژوهش ‌‌حاضر ‌‌با ‌‌بررسی ‌‌ابعاد ‌‌پروژه گاپ ‌‌و ‌‌پیامدهای ‌‌آن ‌‌بر ‌‌کشورهای ‌‌ایران، ‌‌عراق ‌‌و ‌‌سوریه، ‌‌پیشنهاد ‌‌شده ‌‌است ‌‌با ‌‌استناد ‌‌به ‌‌کنوانسیون‌‌های ‌‌بین‌‌المللی ‌‌در ‌‌زمینه ‌‌آبراهه‌‌های ‌‌بین‌‌المللی ‌‌و ‌‌همچنین ‌‌با ‌‌هماهنگ ‌‌کردن ‌‌اقدامات ‌‌حقوقی ‌‌و ‌‌سیاسی ‌‌منطقه‌‌ای ‌‌علیه این ‌‌پروژه، ‌‌این ‌‌وضعیت ‌‌بحرانی ‌‌مدیریت ‌‌شود. روش این پژوهش، توصیفی _ تبیینی و مبتنی بر منابع کتابخانه ‏ای است.}, keywords_fa = {پروژه گاپ,سدسازی,ترکیه,غرب آسیا,جمهوری اسلامی ایران,تهدیدات}, url = {https://frqjournal.csr.ir/article_125488.html}, eprint = {https://frqjournal.csr.ir/article_125488_cc1d13658b82478aac358d1c0fc56baf.pdf} } @article { author = {Menati, Ayoub}, title = {The Rise of Iraqi/Arab Nationalism in Iraq (2003-2020)}, journal = {Foreign Relations}, volume = {12}, number = {1}, pages = {131-161}, year = {2020}, publisher = {Institute for Strategic Research Expediency Discernment Council}, issn = {2008-5419}, eissn = {2588-6541}, doi = {}, abstract = {The hegemony of the discourse of political Islamism after 2003, sectarian strife, and the rise of ISIS in 2014 have been factors that have underestimated the impact of Iraqi-Arab nationalism on the new Iraqi political arena. But Iraqi-Arab nationalism has long roots in modern Iraqi history and until 2003, in the form of various models, was the dominant discourse in the political arena. The effects of this political discourse have been evident since the occupation of Iraq. This influence can be seen in the victory of some secular and religious nationalist political forces in the elections, the political speech of the political leaders, and their efforts to balance Iraq's relations with other countries. The present article not only deals with the two main nationalist discourses in the history of modern Iraq but also discusses the important role of this ideology after 2003. It seems, according to the ineffectiveness of political parties dominating the political scene in these two decades and the numerous challenges facing stable and democratic governance in this country, the resort to the nationalist discourse and its role in political mobilization will increase in the future.}, keywords = {Iraqi nationalism,Political Islamism,the new Iraq,Ba'athist pan-Arabism,Nation-building}, title_fa = {خیزش مجدد ناسیونالیسم عربی _ عراقی در عراق (2003-2020)}, abstract_fa = {هژمونی گفتمان اسلام ‏گرایی سیاسی بعد از سال 2003، منازعات فرقه ‏ای و ظهور داعش در سال 2014، از عواملی بوده ‏اند که باعث کم ‏توجهی به تأثیرات «ناسیونالیسم عربی _عراقی» در عرصه سیاسی عراق جدید شده‏ اند، اما ناسیونالیسم عربی _عراقی، ریشه دیرینی در تاریخ مدرن عراق دارد و تا سال 2003، در قالب مدل‏ های مختلف، گفتمانی مسلط در صحنه سیاسی بوده است. تأثیرات این گفتمان سیاسی، از اشغال عراق تا به امروز نیز، امری مشهود بوده است. این تأثیرگذاری را می ‏توان در پیروزی برخی از نیروهای سیاسی ناسیونالیست سکولار و مذهبی در انتخابات ‏ها، گفتار سیاسی رهبران سیاسی و تلاش آن ها جهت متوازن ‏سازی روابط عراق با کشورهای دیگر ملاحظه کرد. مقاله حاضر، نه تنها به دو گفتمان اصلی ناسیونالیستی در تاریخ عراق مدرن پرداخته، بلکه نقش مهم این ایدئولوژی را بعد از سال 2003 کاوش کرده است. به نظر می ‏رسد، با توجه به ناکارآمدی نیروهای سیاسی مسلط بر صحنه سیاسی در این دو دهه و چالش ‏های متعددی که پیشروی حکمرانی باثبات و دموکراتیک در این کشور قرار دارد، توسل به گفتمان ناسیونالیستی و نقش آن در بسیج سیاسی در آینده بیش از پیش افزایش یابد.}, keywords_fa = {ناسیونالیسم عراقی,اسلام‏گرایی سیاسی,عراق جدید,پان‌عربیسم بعث,ملت سازی}, url = {https://frqjournal.csr.ir/article_125489.html}, eprint = {https://frqjournal.csr.ir/article_125489_ca9c25cb3cbe1e45469913591e4ac67a.pdf} } @article { author = {Ahmadian, Ghodrat and Baniashraf, Seyed Amir Hossein}, title = {The post-modern capitalism and the rise of the 5th wave of terrorism}, journal = {Foreign Relations}, volume = {12}, number = {1}, pages = {163-186}, year = {2020}, publisher = {Institute for Strategic Research Expediency Discernment Council}, issn = {2008-5419}, eissn = {2588-6541}, doi = {}, abstract = {Nowadays, terrorism still poses the greatest threat to international peace and security. After going through anarchist, nationalist, neo-left(Ya neo-socialist?) waves, it is now posing a new form of terrorism. modern terrorism with features such as using networks, being subjective and non-territoriality is far more dangerous than earlier waves of terrorism. Therefore, understanding the evolution in the concept of terrorism and the nature of the new terrorism constitutes the main objective of the present study. This article tries to answer this question that what differentiates this wave of terrorism from the other waves? And that this terrorism is the reaction to what? The hypothesis provided for answering this question is that this wave of terrorism has far more extensive dimensions than other waves of terrorism as a response to the postmodern empire order.    }, keywords = {ISIS,Boko Haram,masses,Multitude,terrorism}, title_fa = {نظم سرمایه‌داری پست‌مدرن و ظهور موج پنجم تروریسم؛ تحلیل موردی داعش و بوکوحرام}, abstract_fa = {تروریسم را می‏ توان از جمله مهم‌ترین و جدی‌ترین تهدیدات امنیتی عصر جدید دانست که صلح بین‌الملل را به مخاطره می ‏اندازد. تروریسم در روند تحولی خود، با پشت‌ سر گذاشتن امواج آنارشیستی، ناسیونالیستی و چپ جدید به موج پنجم خود تحت عنوان تروریسم رادیکال ورود پیدا کرده است که شکل نوینی از تروریسم را ارائه می‌کند. مقاله حاضر در پی پاسخ به چیستی ماهیت موج پنجم تروریسم و شناخت بنیان‌های نظم سرمایه‌داری پست‌مدرن در این موج است. در پاسخ به این پرسش، موج پنجم تروریسم، واکنشی به نظم سرمایه‌داری پست‌مدرن تبیین شده که واجد مؤلفه ‏هایی همچون گسترش دامنه جغرافیایی، تشدید کنش‏ های تروریستی و تقابل با وجوه سرمایه‌دارانه نظم موجود است. تروریسم نوین با ویژگی‌هایی همچون شبکه‌ای، ذهنی و غیرسرزمینی بودن به مراتب خطرناک‌تر از امواج پیشین تروریسم است. بر همین اساس، درک تحول در مفهوم تروریسم و چیستی تروریسم جدید، هدف اصلی پژوهش حاضر را تشکیل می‌دهد. برای آزمون فرضیه، دو گروه تروریستی مهمی که در قالب تعاریف موجود از موج پنجم تروریسم ظهور کرده‌اند از جمله داعش و بوکوحرام با استفاده از رویکرد تحلیل مقایسه ‏‏ای مورد بررسی قرار گرفته‌اند.  }, keywords_fa = {نظم سرمایه‌داری پست‌مدرن,موج پنجم تروریسم,داعش,بوکوحرام}, url = {https://frqjournal.csr.ir/article_125490.html}, eprint = {https://frqjournal.csr.ir/article_125490_1bf90c7cd4dab74326d3c6ead8768201.pdf} }