@article { author = {Chegnizadeh, Gholamali and Hatefi Einaddin, Rahim}, title = {The sociological refusal of the production of the native theory of international relations in Iran; A quantitative overview of a qualitative concept}, journal = {Foreign Relations}, volume = {10}, number = {2}, pages = {5-42}, year = {2018}, publisher = {Institute for Strategic Research Expediency Discernment Council}, issn = {2008-5419}, eissn = {2588-6541}, doi = {}, abstract = {"The Barriers to the Production of Theory of International Relations in Iran: The View of Academic Elites". In an attempt to understand the reasons for not producing the native theory of international relations in Iran, we examined the issue from the perspective of the university elite. The present study, which was based on a Grounded theory approach and with a deep interview, yielded barriers and codes that were introduced in the final study entitled Sociological Refusal of the Production of native IR theories. The findings of this qualitative research were studied quantitatively by the method described below. The frequency and percentage of qualitative code obtained in the interviews as the raw data of the first-hand were based on this comparison. In order to elaborate the obtained theory, the sociological requirements of science production were extracted through a study of relevant library sources. The result of this study were nine criteria that met the findings of the present study. Comparison of research findings with the required requirements indicates the lack of social contexts necessary for native theorizing and the theory of qualitative research was strengthened in the light of quantitative research and comparison. That is, the reason for not producing the native theory of international relations in Iran is sociological refusal of science production."}, keywords = {Sociological refusal of production of theory,sociological requirements of science production,quantitative study,Grounded theory,barriers to the production of native IR theory}, title_fa = {امتناع جامعه‌شناختی تولید نظریه بومی روابط بین ‏الملل در ایران؛ مروری کمی بر یک مفهوم کیفی}, abstract_fa = {این مقاله بخشی از رساله دکتری است که با عنوان «موانع تولید نظریه حوزه روابط بین ‏الملل در ایران: نظر نخبگان دانشگاهی» سامان یافته است. در پی فهم دلایل تولید نشدن نظریه بومی روابط بین ‏الملل در ایران، به بررسی موضوع از منظر نخبگان دانشگاهی این رشته پرداختیم. پژوهش حاضر که به روش نظریه زمینه ‏ای و با مصاحبه عمیق عملیاتی شد، به موانع و کدهایی دست یافت که در بررسی نهایی، با عنوان امتناع جامعه‌شناختی تولید نظریه بومی روابط معرفی شدند. یافته ‏های این تحقیق کیفی با روش مذکور در ادامه تحت بررسی کمی قرارگرفت. فراوانی و درصد کدهای کیفی به دست آمده در متن مصاحبه‏ ها به عنوان داده‏ های خام دست اول، مبنای این مقایسه قرار گرفت. در راستای بسط و تبیین نظریه به دست آمده الزامات جامعه‌شناختی، تولید علم به صورت مطالعه کتابخانه‏ ای منابع مربوطه استخراج شدند. نتیجه این بررسی نه ملاک و معیاری بودند که با یافته ‏های تحقیق حاضر مطابقت داشتند. مقایسه یافته‏ های تحقیق با الزامات مدنظر نشان از فقدان زمینه‏ های اجتماعی لازم برای نظریه‌پردازی بومی داشته و نظریه حاصل از پژوهش کیفی در پرتو بررسی کمی و مقایسه ‏ای تقویت شد. یعنی دلیل تولید نشدن نظریه بومی روابط بین ‏الملل در ایران «امتناع جامعه‌شناختی تولید علم» است.}, keywords_fa = {امتناع جامعه‌شناختی تولید علم,الزامات جامعه‌شناختی تولید علم,بررسی کمی,نظریه داده بنیاد,موانع تولید نظریه بومی روابط بین ‏الملل}, url = {https://frqjournal.csr.ir/article_117615.html}, eprint = {https://frqjournal.csr.ir/article_117615_705b20e5d608c19a4358228fe375079e.pdf} }