@article { author = {Tavassoli Naini, Manuchehr and Attaran, Nadia}, title = {---}, journal = {Foreign Relations}, volume = {9}, number = {1}, pages = {109-139}, year = {2017}, publisher = {Institute for Strategic Research Expediency Discernment Council}, issn = {2008-5419}, eissn = {2588-6541}, doi = {}, abstract = {---}, keywords = {}, title_fa = {سازوکارهای مقابله با قانون محدودیت مصونیت دولت خارجی امریکا}, abstract_fa = {ایالات متحده امریکا در سال ۱۹۹۶ قانون مصونیت دولت های خارجی (مصوب ۱۹۷۶) را اصلاح کرد. براساس این قانون، اشخاص امریکایی آسیب دیده از حملات تروریستی در هر جای دنیا و یا بازماندگان آنها می توانند در محاکم امریکا علیه دولت هایی که حامی عملیات تروریستی هستند، شکایت کنند. وزارت خارجه امریکا فهرست دولت های حامی تروریسم را مشخص می کند. جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۹۸۳ در فهرست دولت های حامی تروریسم ایالات متحده امریکا قرارگرفته است. از این رو دعاوی بسیاری در سال های اخیر علیه ایران در دادگاه های امریکا مطرح شده است و دادگاه های مزبور برخلاف قواعد حقوق بین الملل نیز تاکنون ده ها میلیارد دلار رای علیه ایران صادر کرده اند. اما در مواجهه با این قانون راهکار ایران چیست؟ آنچه تاکنون اتفاق افتاده شرکت نکردن در دادگاه ها به منظور مشروعیت نبخشیدن به نقض مصونیت دولت ها است. مذاکرات دیپلماتیک، طرح مسئله در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و یا در دیوان بین المللی دادگستری، از جمله اقدامات سیاسی - حقوقی است که می تواند برای مقابله با این قانون از سوی ایران انجام شود.}, keywords_fa = {قانون مصونیت دولت های خارجی,تروریسم,مصونیت,دادگاه های داخلی,خسارت تنبیهی}, url = {https://frqjournal.csr.ir/article_125802.html}, eprint = {https://frqjournal.csr.ir/article_125802_b25d48eb11b65e6c361e006ede037820.pdf} }