ORIGINAL_ARTICLE
چالش چین دربرابر ایالات متحده؛ رقابت بر سر جایگاه و الگوی ارائه کمک خارجی
تجربه چند دهه گذشته حاکی از آن است که به موازات انباشت قدرت اقتصادی وسیاسی کشورها، کمک خارجی به عنوان یکی از ابزارهای عمده در پیگیری منافع ملی در عرصه بین المللی مورد توجه کشورهای مختلف قرار گرفته است. تحول جدیدی که درعرصه کمک خارجی به ویژه در سال های نخست هزاره جدید رخ داده، حضور پررنگ وبلندپروازنه چین در این عرصه است که توجهات بین المللی و آکادمیک بسیاری را به خود جلب کرده است. پرسشی که مقاله با روش توصیفی-تبینی در جستجوی پاسخ آن بوده این است که حضور پر رنگ تر چین در عرصه کمک های خارجی در سال های نخست هزاره جدید، چگونه بر جایگاه و الگوی ایالات متحده محور موجود در ارائه کمک های خارجی، تأثیر گذاشته است؟ پاسخی که به عنوان فرضیه به این پرسش داده شده این است که گسترش سریع کمک های خارجی چین در سال های نخست هزاره جدید به همراه رویکرد و عملکرد متفاوت چین در ارائه این کمک ها، سبب به چالش کشیده شدن جایگاه و الگوی مورد نظر ایالات متحده در ارائه کمک های خارجی شده است. مقاله نشان می دهد که ظهور سریع و پر شدت چین در عرصه ارائه کمک خارجی، عملا سبب طرح ایده های نوینی در رابطه میان کمک خارجی با سیاست خارجی و ترویج الگوی مطلوب توسعه در مباحث اقتصاد سیاسی بین المللی شده است به گونه ای که می توان از بروز رقابت میان الگوی چینی با الگوی مطلوب ایالات متحده در عرصه ارائه کمک خارجی سخن گفت.
https://frqjournal.csr.ir/article_126209_8f510e8f3fe460f7efb076be91b5d6dd.pdf
2020-08-22
187
216
ایالات متحده
چین
کمک خارجی
سیاست خارجی
توسعه
سید سعید
میرترابی
saeedmirtorabi@gmail.com
1
استادیار گروه روابط بینالملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
الوند، مرضیهالسادات و ابومحمد عسگرخانی (1393). «کارویژه های قدرت نرم در سیاست خارجی چین». پژوهشنامه ایرانی سیاست بینالمل.س3. ش1. پاییز و زمستان. صص1-25.
1
استیگلیتز، جوزف (1387). جهانیسازی و مسائل آن. ترجمه: حسن گلریز. چ4. تهران:نشر نی.
2
اوریو، پائولو (1393). الگوی چینی توسعه: چالش توسعه پرشتاب وهماهنگسازی دوباره دولت و جامعه. ترجمه: سعید میرترابی و اسماعیل ربیعی. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
3
بالام، دیوید و مایکل وست (1397). درآمدی براقتصاد سیاسی بینالملل. ترجمه: احمد ساعی و عبدالمجید سیفی. چ2. تهران: نشر قومس.
4
دهقانیان، محمدحسین (1396). «سیاست خارجی چین در دوره شی جین پینگ». مندرج در: جامعه، سیاست و اقتصاد در چین امروز. گردآوری: ابوالفضل علماییفر. تهران: انتشارات ابرار معاصر.
5
دهقانیان، محمدحسین (1397). ایران در آیینه سیاست خارجی چین. تهران: انتشارات ابرار معاصر.
6
کوهن، تئودور اچ. (1392). اقتصاد سیاسی جهانی: نظریه و کاربرد. ترجمه: عادل پیغامی و دیگران. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
7
لارسون، توماس و دیوید اسکیدمور (1383). اقتصاد سیاسی بینالملل؛ تلاش برای کسب قدرت و ثروت. ترجمه: احمد ساعی و مهدی تقوی. چ3. تهران:نشر قومس.
8
Amusa, K. et al. 2016. ”The political and economic dynamics of foreign aid: A case study of United States and Chinese aid to Sub-Sahara Africa”, ERSA working paper, 595. https://econrsa.org/2017/wp-content/uploads/working_paper_594.pdf
9
Brautigm, D. 2011. “Aid with Chinese characteristics”, Journal of international Development, 23(5).
10
Burnside, C., and Dollar, D. 2000. “Aid, Policies, and Growth”, American Economic Review, VOL. 90 NO. 4.
11
Carey, R., & Li, X. 2016. “The BRICS in International Development: The New Landscape”, (No. IDS Evidence Report; 189), Brighton: Institute of Development Studies. https://opendocs.ids.ac.uk/opendocs/bitstream/handle/123456789/12680/ER189_TheBRICSinInt ernationalDevelopmentTheNewLandscape.pdf?sequence=3
12
China’s International Development Cooperation in the New Era .2021. The State Council Information Office of the People’s Republic of China,January 2021. http://english.www.gov.cn/archive/whitepaper/202101/10/content_WS5ffa6bbbc6d0f72576943922.html
13
Harrigan, J., and Wang, C. 2011. “A New Approach to the Allocation of Aid among Developing Countries: Is the USA different from the Rest?”, World Development, 39(8).
14
Hayter, T. 1981 .The creation of world poverty: an alternative view to the Brandt report., London: Pluto Press.
15
Johnston, L. and Rudyak M. 2018.China’s ‘Innovative and Pragmatic. Foreign Aid: Shaped by and now Shaping Globalization., ‘Presented at China: Wealth and Power’ conference. ttps://www.researchgate.net/publication/ 318571464_China's_'Innovative_and_Pragmatic'_Foreign_Aid_Shaped_by_and_now_Shaping_Globalisation ference held in Canberra, 7–8 April 2016.
16
Kjøllesdal, K. and Welle-Strand, A. .2010. “Foreign Aid Strategies: China Taking Over?”, Asian Social Science, 6.10.
17
Kilby, P. 2018. “China and United State as aid donors”. East-West Center, Policy Studies, No. 77.
18
Lin, J. and Wang, Y. 2014. “China–Africa co-operation in structural transformation”. WIDER Working Paper No. 2014/046, February, United Nations University World Institute for Development Economics Research, Helsinki.
19
Liu A. Tang, B. 2017. “US and China Aid to Africa: Impact on the Donor-Recipient Trade Relations” , MPRA Paper, No. 82276. Online at https://mpra.ub.uni-muenchen.de/82276/
20
Leung, G. C. K. 2011. “China’s energy security: Perception and reality”. Energy Policy, 39(3).
21
Lin, J. 2011. “New Structural Economics: A Frame Work for Rethinking Development”. The Third World Research Observer, 26(2).
22
Liu H., Huang M., 2013. Research on China’s Foreign Aid and International Liability., published by China Social Science Publishing House. http://www.oecd.org/dac/stats/the07odagnitarget-ahistory.htm
23
Lum, T., et al .2009. China’s foreign aid activities in Africa, Latin America, and Southeast Asia. Retrieved from http:// www. fas. org/sgp/crs/row/ R40361.pdf
24
Morphy, T. 2017. “Out Some (But Not All) The Secrets Of China's Foreign Aid”. The Guardian, October 31.
25
Nowak, W. 2015. “China’s Development Aid Strategies”. Chinese Business Review, April 2015, Vol. 14, No. 4, 201-209.
26
Nowak-Lehmann, F., et al. 2013. “Does foreign aid promote recipient exports to donor countries?” , Review of World Economics 149, 505-535.
27
OECD report .2009. Aid (ODA) disbursements to countries and regions. Retrieved from http://stats.oecd.org.
28
Picard L. and Buss T. 2009. A fragile balance: Re-exemining the history of aid, diplomacy and security. Sterling VA: Kumarian Press.
29
Power, P. et al. 2012. China’s Resource Diplomacy in Africa: Powering Development?. Hampshire: Palgrave Macmillan.
30
Quadir, F. 2013. “Rising donors and the new narrative of South-South cooperation”. Third World Quarterly, 34(2): 321-338.
31
Ramo, J. C. 2004.The Beijing Consensus. London :Foreign Policy Center.
32
Samy, Y. 2010. “China’s aid policies in Africa: opportunities and challenges”. , The Roundtable 99, (406): 75-90.
33
State Council . 2014.White Paper on China’s Foreign Aid., Beijing: China: Xinhua/Information Office of the State Council. http://english.gov.cn/archive/white_paper/2014/08/23/content_281474982986592.htm.
34
Tarnoff, C. and Lawson, M. 2018. “Foreign Aid: An Introduction to U.S. Programs and Policy”., Congressional Research Service, April 25, 7-5700.
35
Taylor, I. (2009). China's new role in Africa. Boulder, CO: Lynne Rienner Publishers.
36
Thruth,G. 2018.”Trump Embraces Foreign Aid to Counter China’s Global Influence”. New York Times, Oct. 14. https://www.nytimes.com/2018/10/14/world/asia/donald-trump-foreign-aid-bill.html
37
US Congressional Research Service.2020. “U.S. Foreign Assistance”, IF10183. Version 14, Updated May 6. https://fas.org/sgp/crs/row/IF10183.pdf
38
Wang, H. 2013. “A deeper look at china’s “going out” policy”, Centre for International Governance Innovation. https://www.cigionline.org/sites/ default/ files/hongying_wang_mar2016_web.pdf
39
Woods, N. 2008. “whose aid? whose influence? China, emerging donors and the silent revolution in development assistance”. International Affairs, Vol. 84(6).
40
Xu, J., & Carey, R. 2015.”China’s international development finance, Past, present and future”. ,WIDER Working Paper 2015/130, Helsinki: UNU-WIDER. https://www.wider.unu.edu/sites/default/files/WP2015-130-.pdf
41
Wang, Y. 2016. “The effect of bargaining on US economic aid” . International Interactions, 42(3): 479-502.
42
Weimin, R. 2017. Infrastructure Connectivity Stabilizer and Propeller for Belt and Road Initiative: Official. Belt and Road Portal, June 23. Available at https://eng.yidaiyilu.gov.cn/home/rolling/17000.htm.
43
Wolf, C., et al 2013. China’s foreign aid and government-sponsored investment activities. Scale, content, destinations, and implications. Retrieved from http://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/research_reports/RR100/RR118/RAND_RR118.pdf
44
Wood, R. 1986. “From Marshal plan to debt crisis”. World Economy, vol. 355.
45
Zhang, Y. 2016.China’s Aid and Investment in Africa: A Viable Solution to International Development?., Fudan University. https://www.hhs.se/ contentassets/ .../ yu-zheng---chinas-aid-and-investment-in-africa-.pdf.
46
ORIGINAL_ARTICLE
اقتصاد رانتیر و نظام تحریم های هوشمند: مطالعه موردی ج.ا. ایران.
اقتصادهای رانتیر به عنوان نوعی از اقتصاد که وابستگی زیادی به منابع درآمدی خارجی دارند، دارای ویژگیهایی هستند که آنها را از دیگر ساختارهای اقتصادی معمول متمایز و به اهداف آسان تری برای اعمال فشارهای مختلف تحریمی بدل می سازد. اقتصاد متکی به رانت نفتی ایران طی سالهای پس از انقلاب بنا به دلایل مختلف از جمله تخاصمات با ایالات متحده آمریکا و مناقشه هسته ای تحریمهایی را تجربه نموده که روند هوشمندی را در اشکال جغرافیایی، نظارتی و موضوعی برای اثرگذاری بیشتر شاهد بوده است. لذا آنچه در این مقاله بدان پرداخته می شود، پاسخ به این مسئله است که آیا اقتصاد رانتیر ایران باعث اثرپذیری بیشتر تحریمهای هوشمند شده است؟ بر این مبنا فرض اینست ساختار رانتی اقتصاد ایران نقشی موثر و پر رنگ در هوشمندی و بالطبع موثرشدن تحریمها داشته است. برای راست آزمایی این فرضیه، ضمن بررسی شاخصه های رانتی اقتصاد کشور و سیر هوشمند شدن تحریمها، اثرات و واکنش این دو متغیر با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی مورد ارزیابی قرار می گیرد.
https://frqjournal.csr.ir/article_126213_395c52b3365dc7e21e481806f3485878.pdf
2020-08-22
217
244
اقتصاد رانتی
تحریم
تحریم هوشمند
دولت رانتیر
تحریم ایران
سید مصطفی
حسینی پور
m.hosseinipour@ut.ac.ir
1
دانشجوی دکتری روابط بینالملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
محمدعلی
شیرخانی
shirkhni@ut.ac.ir
2
استاد گروه روابط بینالملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
AUTHOR
اداره بررسیهای اقتصادی بانک مرکزی. «خلاصه تحولات اقتصادی کشور (گزارش سالهای 1380 تا 1398)». تهران. https://www.cbi.ir/SimpleList/AnnualReview_fa.aspx
1
اعتماد (20/09/1393). «فقط تهاتر کالا داریم نه نفت». کد خبر: 3130.
2
اقتصاد آنلاین (07/02/1398). «عضو کمیسیون انرژی مجلس: چین و هند برای دریافت امتیاز بیشتر نفت ایران را نمیخرند». کد خبر: 349354.
3
ایسنا (01/10/1385). «مصوبه دولت برای جایگزینی یورو به جای دلار». کد خبر: 8510-00320.
4
بانک مرکزی. «خلاصه تحولات اقتصادی کشور (گزارشات سالهای 1379 به قبل)». پایگاه مجلات تخصصی نور. تهران. https://www.noormags.ir/view/fa
5
خبرگزاری تسنیم (28/01/1398). «صادرات ماهانه نفت ایران به پایینترین رقم در ۲۰۱۹ رسید». کد خبر: 74.
6
دنیای اقتصاد (30/03/1399). «میزان صادرات نفت در سال ۹۸». کد خبر: ۳۶۶۴۴۸۳.
7
سامانه قوانین و مقررات مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی. «قوانین بودجه کل کشور». سالهای 1358 تا 1398.
8
نفیو، ریچارد (1397). هنر تحریمها. ترجمه: مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی. و2. ص9.
9
یورونیوز فارسی (20 آگوست 2018). «توتال رسماً از ایران خارج شد».
10
Average annual OPEC crude oil price from 1960 to 2020, Published by N. Sönnichsen, Sep 25, 2020.
11
Beblawi, H. & Luciani, G. (1987), the Rentier State, Routledge Taylor & Francis Group, London and New York. P: 12-13.
12
Sheet, F. Comprehensive Iran Sanctions, Accountability, and Divestment Act (CISADA).
13
CRS Report for Congress on Iran Sanctions Act (2007), Code RS20871Updated October 12, 2007, p. 6.
14
Donald J. Trump Is Working to Bring Iran’s Oil Exports to Zero. White House. Foreign Policy. Issued on: April 22, 2019.
15
Drezner, D. W. (2003). How smart are smart sanctions?.
16
ENDING, P. D. J. T. I. (2018). United States Participation in an Unacceptable Iran Deal. The White House, 8.
17
EU regrets extension of US sanctions law against Iran and Libya, Brussels, 31 July 2001, IP/01/1162.
18
Executive Order 12205 of Apr. 7, 1980, appear at 45 FR 24099, 3 CFR, 1980 Comp., p. 248.
19
Executive Order 13059 of August 19, 1997, Federal Register/ Vol. 62, No. 162.
20
Executive Order 13622 of July 30, 2012. Federal Register/ Vol. 77, No. 149.
21
Executive Order 13628 of October 9, 2012, Iran Threat Reduction and Syria Human Rights Act of 2012 and Additional Sanctions With Respect to Iran, EO 13628.
22
Executive Order 13645 of June 3, 2013, Iran Freedom and Counter-Proliferation,. Federal Register/ Vol. 78, No. 108, Presidential Documents, 33945.
23
Financial Crimes Enforcement Network, Section 311 of the USA PATRIOT Act (2006), 31 CFR Chapter X, Department of the Treasury, p.6.
24
Gordon, J. (2010). Smart Sanctions on Iran are Dumb. Foreign Policy in Focus Org, September 9.
25
Helms,B. and D'AMATO. Council Conclusions (1997), Brussels, 7362/97 (Press 110), C/97/110. Iran and Libya Sanctions Act of 1996, 104th Congress (1995-1996), H.R. 3107.
26
Iran threat reduction and Syria human rights act of 2012, public law 112–158—AUG. 10, 2012, 112th Congress, H.R. 1905, 126 STAT. 1214.
27
Kaempfer, W. H., & Lowenberg, A. D. (1992). International economic sanctions: A public choice perspective. Westview press.
28
Kirshner, J. (1997). The microfoundations of economic sanctions. Security Studies, 6(3), 32-64.
29
Mahdavy, H., & Cook, M. A. (1970). The patterns and problems of economic development in rentier states: The case of Iran. life, 1000(1).
30
National Defense Authorization Act for Fiscal Year 2012, PUBLIC LAW 112–81—DEC. 31, 2011, 112th Congress.
31
National Defense Authorization Act for Fiscal Year 2013, PUBLIC LAW 112–239—JAN. 2, 2013 112th Congress.
32
Park, J. (2014). Land rent theory revisited. Science & Society, 78(1), 88-109. Protecting against the effects of the extra-territorial application of legislation (1996), Regulation (EC) No 2271/96.
33
Resolution 1737 (2006), S/RES/1737, Adopted by the Security Council at its 5612th meeting.
34
Resolution 1929 (2010), S/RES/1929, Adopted by the Security Council at its 6335th meeting.
35
Restrictive Measures Against Iran and Repealing Common Position 2007/140/CFSP, EU Council Decision, 26 July 2010, Official Journal of the European Union, L 195/39.
36
Restrictive Measures against Iran, Council Decision 2012/35/CFSP of 23 January 2012, Official Journal of the European Union, L 19/22.
37
Statista, World Data Inc, 55 Broad Street; 30th floor, New York, NY 10004, United States.
38
Trading Economics, Iran oil production and export; 1979-2020.
39
The French Economy, BRIEFING ECON 504 EN, (2000), Directorate General for Research, European Parliament, Luxembourg, 7 July 2000, PE 292.480.
40
The New York Times (1979), Nov. 13, CARTER BARS IRANIAN OIL.
41
The World FACTBOOK Archive. Library, Publications, Turkey, 2017-2019. To promote nuclear nonproliferation in North Korea, Congress Act (2006), Public Law 109–353,109th Congress, Sec:3.
42
Trends in Oil Supply from Iran (2012). The Institute of Energy Economics, Japan, June 2012.
43
UN Documents for Iran: Security Council Resolutions (2006-2015).
44
Sanger, D. E. (2009). ‘US Weighs Iran Sanctions If Talks Are Rejected. New York Times, August, 2.
45
World Bank, Data; Iran, Islamic Republic, GDP (current US$), 2017. https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.MKTP.CD?locations=IR
46
ORIGINAL_ARTICLE
مدلی تحلیلی برای تبیین شخصیت حقوقی گروه های غیردولتی مسلح تحت حقوق بشردوستانۀ بین المللی: مطالعۀ گروه های شیعه و گروه های منشعب از القاعده در عراق و سوریه
در نظریۀ «تنها دولت» دولت ها از شخصیت حقوقی مطلق برخوردارند و آن در دوران تثبیت حقوق بین الملل سنتی است که در آن شخصیت حقوقی کنشگران غیردولتی در بهترین حالت ثانویه و مشتق از دولت است. در عین حال، با گذار در نظم وستفالیایی و پیدایش یا خودآگاهی کنشگران غیردولتی مسئلۀ تناقض موجودیت واقعی این کنشگران با موضوعیت حقوقی آن ها پیش آمده و اگر لاینحل باقی نمانده باشد، همچنان در رابطه با شخصیت حقوقی دولت ها تعریف می شود. در این میان، مسئلۀ شخصیت حقوقی گروه های غیردولتی مسلح، شاید به خاطر ماهیت عمدتاً ضد دولت آن ها، بیش از دیگر کنشگران محل نزاع است. شخصیت حقوقی این گروه ها، بیش از سایر حوزه های حقوقی، تحت حقوق بشردوستانۀ بین المللی مطرح است. اگرچه آثاری قلیل در این زمینه به قلم تحریر درآمده، نقطۀ قوت این پژوهش آن است که بین رشته ای بوده و از مدخل تبیین سیاست بین الملل، شخصیت حقوقی گروه های غیردولتی مسلح تحت حقوق بشردوستانۀ بین المللی را استنتاج می کند. تمرکز پژوهش حاضر بر گروه های مسلح شیعی در مقابل گروه های منشعب از القاعده در عراق و سوریه است. در این راستا، روش ترکیبی تجربی و تفسیری، برای تبیین و تفسیر شخصیت حقوقی گروه های غیردولتی مسلح به کار بسته می شود. انتظار بر آن است که خروجی این روشمندی، در هم افزایی با رویکرد بین رشته ای آن، تهور و اصالت خروجی پژوهش در باب شخصیت گروه های غیردولتی مسلح تحت حقوق بشردوستانۀ بین المللی باشد.
https://frqjournal.csr.ir/article_126214_dd523c21bad58f0e0917ff1d27504da4.pdf
2020-08-22
245
284
حقوق بشردوستانۀ بین المللی
شخصیت حقوقی
معیار کنترل سراسری
منازعۀ مسلحانۀ غیربین المللی
گروه های غیردولتی مسلح
بهرام
عین الهی معصوم
bahram.einolahy@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری روابط بین الملل، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
یوسف
مولایی
ymolaei@ut.ac.ir
2
استادیار روابط بین الملل، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
AUTHOR
ایروانی، امیرسعید (1388). «عملیات آمریکا در عراق و تأثیر آن بر ایران». فصلنامۀ روابط خارجی. س1. ش2. تابستان. صص153-163.
1
سردارنیا، خلیل الله و رسول صفی زاده (1397). «خاورمیانۀ پساداعش؛ کاهش یا استمرار خشونتهای بنیادگرا». فصلنامۀ روابط خارجی. س10. ش39. پاییز. صص153-182.
2
یوسفی راد، ابراهیم و فرهاد درویشی سهتلانی (1398). «تحلیل مقایسهای مبانی واقعگرایانه در راهبرد کلان سیاست خارجی دولت آمریکا (2002-2020». فصلنامۀ روابط خارجی. س11. ش43. پاییز. صص161-195.
3
Äijälä, A. L. (2016). How Is ISIS Funded. Final Thesis, Tallinn University of Technology, Department of International Relations.
4
Aljazeera. 14 October 2017. ISIL weapons traced to US and Saudi Arabia, https://www.aljazeera.com/news/2017/12/isil-weapons-traced-saudi-arabia-171214164431586.html.
5
Aljazeera. 8 Apr 2019 (A). US labels Iran's elite Revolutionary Guard Corps a 'terror group', https://www.aljazeera.com/news/2019/04/designates-iran-elite-irgc-terrorist-organisation-trump-190408141756166.html.
6
Aljazeera. 8 Apr 2019 (B). Iran responds in kind to Trump's IRGC 'terrorist' designation, https://www.aljazeera.com/news/2019/04/iran-responds-kind-trump-irgc-terrorist-designation-190408172250785.html.
7
Aljazeera. 28 December 2019 (C). Iraq rocket attack kills US contractor, wounds military personnel, https://www.aljazeera.com/news/2019/12/ iraq- rocket-attack-kills-contractor-wounds-military-personnel-191227235352530.html.
8
Aljazeera. 29 December 2019 (D), US targets pro-Iran militia bases in Iraq, Syria raids, https://www.aljazeera.com/news/2019/12/strikes-target-pro-iran-militia-bases-iraq-syria-191229181320656.html.
9
Aljazeera. 31 December 2019 (E). Protesters storm US embassy compound in Baghdad ,https://www.aljazeera.com/news/2019/12/iraqi-protesters-attempt-storm-embassy-baghdad-191231090526066.html.
10
Aljazeera. 9 January 2020. US-Iran tensions: Timeline of events leading to Soleimani killing, https://www.aljazeera.com/news/2020/01/iran-tensions- timeline-events-leading-soleimani-killing-200103152234464.html
11
Arimatsu, L., & Choudhury, M .(2014). The legal classification of the armed conflicts in Syria, Yemen and Libya. Chatham House.
12
Burns, J. F., Rubin, A. J., Cave, D., & Oppel Jr, R. A. (2007). US Arming Sunnis in Iraq to Battle Old Qaeda Allies. New York Times, A1. https://www.nytimes.com/2007/06/11/world/middleeast/11iraq.html.
13
Cameron, Lindsey. 2015. The Updated Commentary on the First Geneva Convention – A New Tool for Generating Respect for International Humanitarian Law, International Review of the Red Cross, 97 (900).
14
CBS News. 10 February 2015. 20,000 foreign fighters flock to Syria, Iraq to join terrorists, https://www.cbsnews.com/news/ap-20000-foreign-fighters-flock-to-syria-iraq-to-join-terrorists/.
15
Chivers, C. J., & Schmitt, E. (2013). Arms airlift to syria rebels expands, with aid from CIA. The New York Times, 24, https://www.nytimes.com/ 2013/03/25/world/middleeast/arms-airlift-to-syrian-rebels-expands-with-cia-aid.html.
16
Chivers, C. J., & Schmitt, E. (2013). Saudis step up help for rebels in Syria with Croatian arms. The New York Times, 25, https://www.nytimes.com/2013/02/26/world/middleeast/in-shift-saudis-are-said-to-arm-rebels-in-syria.html.
17
Clinton, Hillary. 29 April 2009. YouTube, Congressman Adam Schiff (D-CA) Questions Secretary of State Hillary Clinton, YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=PtUdSHMqKgk.
18
Congressional Research Service (CRS). January 2019. Syria Conflict Overview: 2011-2018, 23.
19
Congressional Research Service (CRS). 12 February 2020. Syria Conflict Overview: Overview and U.S. Response.
20
Council on Foreign Relations, The Iraq War: 2003- 2011, https://www.cfr.org/timeline/iraq-war.
21
Defense Security Cooperation Agency. 5 December 2013. News Release, Subject: The Kingdom of Saudi Arabia – Tube-Launched, Optically-Tracked Wire-Guided 2A/2B Radio-Frequency (RF) Missiles, Transmittal No. 13-57.
22
Department of Defense. October 2012. Freedom of Information Division, Subject: Former-Libya Military Weapons Shipped to Syria via Port of Benghazi, Libya.
23
Fahey, Ryan. 10 January 2020. ISIS welcomes the death of Iran's Qaseem Soleimani and declare it an act of 'divine intervention' that will let them regroup in Iraq, Mail Online, https://www.dailymail.co.uk/news/article-7874033/ISIS-welcome-death-Irans-Qaseem-Soleimani.html.
24
Farrell, S. (2007). Sadr Suspends His Militia’s Military Operations. New York Times, https://www.nytimes.com/2007/08/30/world/middleeast/ 30sadr. html.
25
Fulton, W., Holliday, J., & Wyer, S.(2013). Iranian strategy in Syria. AEI's Critical Threats Project.
26
Geneva Conventions. 12 August 1949. Geneva Convention relative to the Protection of Civilian Persons in Time of War.
27
Gold, Z., & Faber, P. G.(2017) Al-Qaeda-Syria (AQS): An Al-Qaeda Affiliate Case Study. Center for Naval Analyses Arlington United States.
28
Green, L. C.(2018). The contemporary law of armed conflict. Manchester University Press.
29
Hanly, Key, 5 January 2020, Op-Ed: Muqtada al-Sadr reactivates his Mahdi Army in Iraq, Digital Journal, http://www.digitaljournal.com/news/ politics/op-ed-muqtada-al-sadr-reactivates-his-mahdi-army-in-iraq/ article/564681.
30
Hersh, S. M. (2014). The red line and the rat line. The London Review of Books, 17.
31
Hosenball, M. (2012). Exclusive: Obama authorizes secret US support for Syrian rebels. Reuters, August, 1. https://www.reuters.com/article/us-usa-syria-obama-order-idUSBRE8701OK20120802.
32
Ibrahim, Arwa. 2 May 2020. ISIL attack kills Hashd al-Shaabi forces in Iraq, Aljazeera, https://www.aljazeera.com/news/2020/05/isil-attack-kills-hashd-al-shaabi-forces-iraq-reports-200502021705978.html.
33
ICRC, Commentary on the First Geneva Convention, 2nd edition.
34
ICRC, Commentary on Protocol II of the Geneva Conventions.
35
International Committee of the Red Cross.(1997). Protocols Additional to the Geneva Conventions of 12 August 1949: Resolutions of the Diplomatic Conference: Extracts from the Final Act of the Diplomatic Conference. International Committee of the Red Cross.
36
ICRC, Protocol Additional to the Geneva Conventions of 12 August 1949, and Relating to the Protection of Victims of Non-International Armed Conflicts (Protocol II), 8 June 1977.
37
Iraqeye. 11 March 2016. Liwa Zainebiyoun: Syria’s Pakistani Fighters, https://iraqeye.wordpress.com/2016/03/11/liwa-zainebiyoun-syrias-pakistani-fighters/.
38
IRNA. 22 September 2017. Daesh to end in less than 3 months: General Soleimani, https://en.irna.ir/news/82672911/Daesh-to-end-in-less-than-3-months-General-Soleimani.
39
Johnson, Alex, and Courtney Kube. 13 March 2020. U.S. launches strike on the group that attacked a coalition base in Iraq, NBC News, https://www.nbcnews.com/news/world/u-s-launches-strikes-group-attacked-coalition-base-iraq-n1157426.
40
Kajjo, Sirwan & Mehdi Jedinia. 2March 2019. Report: Iran Forming All-Syrian Militia in Syria, https://www.voanews.com/extremism-watch/report-iran-forming-all-syrian-militia-syria.
41
Karouny, M. (2013). Shi’ite fighters rally to defend Damascus shrine. Reuters, March, 3, http://www.dailystar.com.lb/News/Middle-East/2013/Mar-04/208671-shiite-fighters-rally-to-defend-damascus-shrine-of-sayyida-zeinab.ashx#axzz2obKzDANANl.
42
Kirdar, M. J. (1993). Al Qaeda in Iraq. Case Study,(1).
43
Lapaš, D.(2006). " Rat protiv terorizma" i koncept međunarodnopravnog subjektiviteta. Zbornik Pravnog fakulteta u Zagrebu, 56 (6),1709-1739.
44
Lewis, J. D.(2013). Al-Qaeda in Iraq resurgent: The breaking the walls campaign, part I. Institute for the Study of War.
45
Lipin, Michael, Rikar Hussein. 22 September 2019. Pro-Iran Shiite Militias in Iraq Expanding Despite Iraqi Leaders' Efforts to Curtail Them, Voa News, https://www.voanews.com/middle-east/voa-news-iran/pro-iran-shiite-militias-iraq-expanding-despite-iraqi-leaders-efforts.
46
Milanovic, Marco. 1 September 2011. How to Qualify the Armed Conflict in Libya?, EJIL: Talk!, Blog of the European Journal of International Law, ejiltalk.org/how-to-qualify-the-armed-conflict-in-libya/.
47
Middle East Monitor. 6 January 2020. PM: Ira n’s Soleimani was in Iraq to discuss relations with Saudi, https://www.middleeastmonitor.com/ 20200106-pm-irans-soleimani-was-in-iraq-to-discuss-relations-with-saudi/
48
Muir, J. (2017). Islamic state: Raqqa’s loss seals rapid rise and fall. BBC News, 17, https://www.bbc.com/news/world-middle-east-35695648.
49
Nada, G.(2018). Part 1: Iran’s Role in Iraq. Wilson Center, https://www.wilsoncenter.org/article/part-1-irans-role-iraq.
50
Neumann, Peter R. January 26, 2015. Foreign fighter total in Syria/Iraq now exceeds 20,000; surpasses Afghanistan conflict in the 1980s, The International Centre for the Study of Radicalisation (ICSR), https://icsr.info/2015/01/26/foreign-fighter-total-syriairaq-now-exceeds-20000-surpasses-afghanistan-conflict-1980s/.
51
Pars Today. 18 February 2018. President Masum lauds Iran's effective role in Iraq's stability, https://parstoday.com/en/news/iran-i76831-president_masum_lauds_iran's_effective_role_in_iraq's_stabilityPollack, K. M. (2013). The Fall and Rise and Fall of Iraq. July, 30, 2013.
52
Porter, Gareth. 5 January 2017. Behind the real US strategic blunder in Syria, Middle East Eye, https://www.middleeasteye.net/opinion/behind-real-us-strategic-blunder-syria.
53
Porter, G. (2017). How America Armed Terrorists in Syria. The American Conservative, 22, https://www.theamericanconservative.com/articles/ how-america-armed-terrorists-in-syria/
54
Portmann, R.(2010). Legal personality in international law (Vol. 70). Cambridge University Press.
55
Rasheed, Ahmad & Ahmed Aboulenein. 5 January 2020. Iraqi parliament backs government push to expel foreign troops, https://www.reuters. com/ article/us-iraq-security-parliament/iraqi-parliament-backs-government-push-to-expel-foreign-troops-idUSKBN1Z407Z.
56
Reuters. 15 December 2011. Timeline: Invasion, surge, withdrawal; U.S. forces in Iraq, https://www.reuters.com/article/us-iraq-usa-pullout/timeline-invasion-surge-withdrawal-u-s-forces-in-iraq-idUSTRE7BE0EL20111215.
57
Reuters. 9 March 2014. Iraqi PM Maliki says Saudi, Qatar openly funding violence in Anbar, https://www.reuters.com/article/us-iraq-saudi-qatar/iraqi-pm-maliki-says-saudi-qatar-openly-funding-violence-in-anbar-idUSBREA2806S20140309.
58
Schneider, T.(2018). FATEMIYOUN DIVISION: AFGHAN FIGHTERS IN THE SYRIAN CIVIL WAR. Middle East Institute.
59
Smith, Patrick and Associated Press. 14 March 2020. Rockets hit coalition military base in Iraq, injuring 5, NBC News, https://www.nbcnews.com/news/world/rockets-hit-coalition-military-base-iraq-injuring-5-n1158886.
60
Smyth, Phillip. 12 August 2013. Hizballah Cavalcade: Breaking Badr, The New Season: Confirmation of the Badr Organization’s Involvement in Syria. https://yallasouriya.wordpress.com/2013/08/12/hizballah-cavalcade-breaking-badr-the-new-season-confirmation/.
61
Sputnik News. 8 January 2020. The IRGC statement following the missile attacking to Ain al-Assad American base, https://ir.sputniknews.com/ iran/202001085694039.
62
Sullivan, M.(2014). Hezbollah in Syria. Institute for the Study of War.
63
Taylor, Adam. 7 October 2014. Behind Biden’s gaffe lie real concerns about allies’ role in rise of the Islamic State, The Washington Post, https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2014/10/06/behind-bidens-gaffe-some-legitimate-concerns-about-americas-middle-east-allies/.
64
The Baghdad Post. 19 February 2018. Masum lauds Iran over its role in Iraq, https://www.thebaghdadpost.com/en/story/23919/Masum-lauds-Iran-over-its-role-in-Iraq.
65
The Guardian. 5 December 2010 (A). US embassy cables: Struggle for Iraq, Classified by Ambassador Christopher R. Hill, https://www.theguardian.com/world/us-embassy-cables-documents/226620.
66
The Guardian. 5 December 2010 (B). WikiLeaks cables: Saudi Arabia rated a bigger threat to Iraqi stability than Iran, Simon Tisdall, https://www.theguardian.com/world/2010/dec/05/wikileaks-cables-saudi-meddling-iraq.
67
The Guardian. 11 August 2016. Donald Trump: 'President Obama is the founder of Isis' – video, https://www.theguardian.com/us-news/video/ 2016/aug/11/donald-trump-president-obama-is-the-founder-of-isis-video.
68
The New York Times, Timeline of Major Events in the Iraq War, https://archive.nytimes.com/www.nytimes.com/interactive/2010/08/31/world/middleeast/20100831-Iraq-Timeline.html?src=tptw.
69
The Telegraph, Turkish Government co-operated with al-Qaeda in Syria, says former US ambassador, https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/ europe/ turkey/11093478/Turkish-government-co-operated-with-al-Qaeda-in-Syria-says-former-US-ambassador.html
70
United Nations. 15 July 1999. International Tribunal for the Prosecution of Persons Responsible for Serious Violations of International Humanitarian Law Committed in the Territory of the Former Yugoslavia since 1991, Case No. IT-94-1-A.
71
United States. President (2001-2009: Bush), & Bush, G. W.(2008). Agreement between the United States of America and the Republic of Iraq on the withdrawal of United States Forces from Iraq and the organization of their activities during their temporary presence in Iraq. White House.
72
U.S Department of State, Foreign Terrorist Organizations, https://www.state.gov/foreign-terrorist-organizations/.
73
Waschefort, G. (2011). The pseudo legal personality of non-state armed groups in international law: notes and comments. South African Yearbook of International Law, 36 (1),226-236.
74
Worster, W. T. (2016). Relative international legal personality of non-state actors. Brook. J. Int'l L., 42, 207
75
WikiLeaks. 30 December 2009. TERRORIST FINANCE: ACTION REQUEST FOR SENIOR LEVEL ENGAGEMENT ON TERRORISM FINANCE, https://wikileaks.org/plusd/cables/09STATE131801_a.html.
76
WikiLeaks. 27 September 2014. Congrats!, https://wikileaks.org/podesta-emails/emailid/3774
77
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی فعالیتهای کنگره 116 و نقش آن در سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران
تقابلهای جمهوری اسلامی ایران و آمریکا پس از انقلاب اسلامی دارای فراز و فرودهای فراوانی بوده که در دهه پنجم انقلاب با به قدرت رسیدن دولت ترامپ تشدید شد. در همین راستا کنگره آمریکا بهعنوان یکی از مهمترین ارکان ساختار قدرت از طریق قانونگذاری و نظارت نقش غیرقابل انکاری را در سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران در طی چهل سال اخیر ایفا کرده است. هدف این مقاله بررسی اقدامات یکصدوشانزدهمین کنگره ایالاتمتحده آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران و نقش آن در سیاست خارجی آمریکا است. بررسیهای انجام شده حکایت از آن دارد که کنگره یکصدوشانزدهم تحت تأثیر نفوذ گسترده لابیهای صهیونیستی فعالیتهای تقنینی و نظارتی فراوانی را علیه جمهوری اسلامی ایران و کنترل عناصر قدرت آن از جمله تواناییهای هستهای و موشکی و قدرت منطقهای ساماندهی کرد. با این وجود اقدامات کنگره در سال دوم فعالیت آن با اوجگیری تنشها در منطقه به ویژه پس از ترور سردار سلیمانی و حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد، به کنترل سیاستهای جنگ افروزانه دولت ترامپ با هدف پیشگیری از حمله نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران معطوف گردید. شاخصترین اقدامات کنگره یکصدوشانزدهم اعم از یک لایحه و قطعنامه مشترک در همین رابطه انجام پذیرفته است. به نظر میرسد با وجود اقدامات متقابل دولت ترامپ برای بیاثر کردن قطعنامه مصوب کنگره، فعالیتهای کنگره یکصدوشانزدهم یکی از مؤلفههای مؤثر در پیشگیری از ایجاد یک جنگ تمام عیار علیه ایران بوده است.
https://frqjournal.csr.ir/article_126215_d8f925989113400798a231c11fd66e30.pdf
2020-08-22
285
306
کنگره ایالات متحده
سیاست خارجی آمریکا
جمهوری اسلامی ایران
قانون گذاری
نظارت
مصطفی
جهانبخش
m.jahan1359@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
امامجمعهزاده، سید جواد و مجتبی بابایی (1394). «نقش اتاقهای فکر در اعمال تحریمهای هستهای آمریکا علیه ایران». فصلنامه مطالعات روابط بینالملل. س8. ش32.
1
بی زولیک، رابرت (1379). «کنگره و سیاستگذاری خارجی ایالاتمتحده آمریکا». ترجمه:امیر مسعود اجتهادی. فصلنامه سیاست خارجی. س4. ش1.
2
دهشیار، حسین (1383). «کنگره و ماهیت سیاست خارجی آمریکا». فصلنامه مطالعات منطقهای: اسرائیل شناسی - آمریکا شناسی. س5. ش3.
3
مرادی، حسین و حسین دهشیار (1396). «نقش کنگره ایالاتمتحده در وضع تحریمها علیه ایران». فصلنامه تحقیقات سیاسی بینالمللی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا. ش33.
4
موسوی، سید محمدعلی؛ کدخدایی، الهام و فاطمه شفیعی سروستانی (1390). «مدلسازی روند تصمیمگیری در سیاست خارجی ایالاتمتحده آمریکا». «فصلنامه سیاست خارجی». س3. ش2.
5
نعیمی ارفع، بهمن (1382). «تعامل کنگره و رئیسجمهور در سیاست خارجی آمریکا». فصلنامه مطالعات منطقهای: اسرائیل شناسی _ آمریکا شناسی. س5. ش1.
6
ـــــــــــــــــــــــ (1382). «ساختار سیاست خارجی آمریکا: کنگره و رئیسجمهور». فصلنامه مطالعات منطقهای س4. ش3.
7
ــــــــــــــ (1383). «اثرگذاری کنگره بر سیاست خارجی آمریکا و جمهوری اسلامی ایران». فصلنامه مطالعات منطقهای: اسرائیل شناسی _ آمریکا شناسی. س5. ش2.
8
Bykowicz, A. & julie , N. (2019) Pro-Israel Group Lobbies for U.S. Aid, Funds Congressional Trips , 14 feb 2019 from : https://www.wsj.com/articles/ pro-israel-group-lobbies-for-u-s-aid-funds-congressional-trips-11550174834
9
Curtis,H. & Glenn,E. (2008) Iran:a country study, Fifth Edition, First Printing, federal reseach division library of congress, area handbook series, February 25, 2020United States Senate Committee on Armed Services, from: https://www.armed-services.senate.gov/
10
Hasan Mehdi (2020) Rep. Eliot Engel’s Positions on Foreign Policy Are Hawkish and Shameful, 19 June 2020, from: https://theintercept.com/ 2020/06/19/ eliot- engel-foreign-policy-israel/https://www.Jewish political guide. com/https://www.skoposlabs.com/
11
Hudiburg Jane A (2020) Bills, Resolutions, Nominations, and Treaties: Characteristics and Examples of Use, Congressional Research Service, R46603 from https://crsreports.congress.gov
12
Katzman, K. (2019). Iran: Internal politics and US Policy and options. CRS Reports RL32048. Washington, DC: Congressional Research Service, from:https://crsreports.congress.gov, RL 32048
13
Manning, J. E. (2020). Membership of the 116th Congress: A profile, Congressional Research Service, from: https://crsreports.congress.gov, R 45583
14
Martin Kate (2020) Congress Speaks: Trump Currently Has No Authority to Launch War with Iran, 25 February 2020, from: https://www. justsecurity. org/ 68832/ congress-speaks-trump-currently-has-no-authority- to-launch-war-with-iran/
15
SHRM and CMF (2013) Life in Congress:The Member Perspective, A Joint Research Report by the Congressional Management Foundation and the Society for Human Resource Management, from:https://www.congressfoundation.org/storage/documents/CMF_Pubs/life-in-congress-the-member-perspective.pdf
16
Tracking the United States Congress, from:https://www.govtrack.us/
17
United States Congress, from: https://www.congress.gov/
18
United States House Committee on Foreign Affairs, from: https://foreignaffairs. house.gov/
19
United States Senate Committee on Foreign Relations, from: https://www. foreign. senate.gov/
20
United States Senate, from:https://www.senate.gov/
21
Valerie Heitshusen (2018) Introduction to the Legislative Process in the U.S. Congress,Congressional Research Service, from: https://crsreports. congress .gov,R 42843
22
Welsh, M, & SWEET, E. (2008). An Overview of the Development of US Congressional Committees. Law Librarians Society of Washington, DC, July, from: http://www.llsdc.org/.
23
ORIGINAL_ARTICLE
ظهور قدرت های متوسط نوظهور در خاورمیانه جدید: امارات متحده عربی و قطر
نظم منطقهای پس از ناآرامیهای عربی که از آن با عنوان خاورمیانه جدید یاد میشود شاهد نقشآفرینی بازیگران متوسط نوظهور همچون قطر و امارات متحده عربی است. از منظر مولفههای قدرت این دولتها بر خلاف بازیگران متوسط بینالمللی پیشین در منطقه نظیر ایران، مصر، عربستان، عراق و سوریه فاقد استانداردهای لازم برای تبدیل شدن به بازیگران منطقهای هستند. حال سوال این است چرا این بازیگران دامنه فعالیت خود را از زیر نظام منطقهای خلیج فارس به نظم منطقهای خاورمیانه در معنای موسع آن گسترش دادهاند. در این ارتباط، به نظر میرسد عدم تسری ناآرامیهای عربی در اوائل دهه 2010 به امارات و قطر این فرصت را برای آنها فراهم ساخت تا در پرتو تضعیف سایر رقبای درگیر این ناآرامیها چون مصر یا سوریه به بازیگران منطقهای تبدیل شوند. با این حال، بررسی سیر تحولی سیاست خارجی کشورهای مذکور از پیش از بروز ناآرامیهای عربی گویای آن است که آنها در صدد تغییر جایگاه خود در نردبان روابط بینالملل منطقه بودند.. مقاله حاضر قصد دارد با اشاره به روند جابجایی قدرت در بین بازیگران منطقهای طی دوره پسا ناآرامی عربی به طور عام و تمرکز بر الگویهای نوین حاکم بر سیاست خارجی دو قدرت متوسط نوظهور مورد اشاره به طور خاص، به پرسش فوق پاسخ دهد. این مهم در پرتو چارچوب مفهومی قدرتهای متوسط منطقهای در عرصه روابط بینالملل انجام خواهد شد.
https://frqjournal.csr.ir/article_126216_6087df296ec9eeff3e0cbdf201d0b0f3.pdf
2020-08-22
309
336
قدرت متوسط
خاورمیانه
نظم منطقهای
امارات
قطر
مهدی
زیبائی
zibaei@soc.ikiu.ac.ir
1
استادیار روابط بین الملل، گروه علوم سیاسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.
LEAD_AUTHOR
آدمی، علی و رامین بخشی (1397). «روندهای الگویی سیاست خارجی امارتمتحده عربی از 1971-2017». فصلنامه روابط خارجی.د10. ش.4. صص143-167.
1
احمدی، ابراهیم و حمیدرضا محمدی (1397). «تحلیل ژئوپولتیکی گسست روابط سیاسی عربستان و قطر و تأثیر آن بر آینده شورای همکاری خلیج فارس». فصلنامۀ مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی. ش28. صص187-206.
2
پاپ، رابرت و جوزف اس. نای (1392). قدرت و موازنه نرم در سیاست بینالملل. ترجمه: عسگر قهرمانپور. تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی.
3
زیبائی، مهدی؛ سیمبر، رضا و احمد جانسیز (1398). «نقش آمریکا، روسیه و اتحادیه اروپا در خاورمیانه پساناآرام عرب». پژوهشنامۀ ایرانی سیاست بینالملل. س7. ش2. صص105-132.
4
سرخیل، بهنام (1395). «تطور دیپلماسی در قطر: از بیطرفی محافظهکارانه تا نفوذ هوشمند». فصلنامه تخصصی علوم سیاسی، د12. ش35. صص127-156.
5
عالیشاهی، عبدالرضا؛ مسعودنیا، حسین و یونس فروزان (1396). «بررسی روابط سیاسی قطر و عربستان سعودی؛ از تبیین همگرایی تا گسست سیاسی (از بیداری اسلامی تا بحران قطع روابط سیاسی در ژوئن 2017)». فصلنامۀ مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی. د7. ش24. صص49-72.
6
نای، جوزف اس. (1392). آینده قدرت. ترجمه: احمد عزیزی. تهران: نشر نی.
7
Akpınar, P. (2015). Mediation as a foreign policy tool in the Arab Spring: Turkey, Qatar and Iran. Journal of Balkan and Near Eastern Studies, 17(3), 252-268.
8
Almezaini, K. S. (2012). The UAE and foreign policy: foreign aid, identities and interests. Routledge.
9
Bergenwall, Samuel. (2019). “Turkey, United Arab Emirates and other Middle Eastern States - Middle Eastern Base Race in North-Eastern Africa”. FOI, at https://www.foi.se/report-summary? reportNo=FOI%20Memo% 206809 (accessed January 8, 2021).
10
Fenton-Harvey, Jonathan. (2020). “What Drives the United Arab Emirates’ War on Political Islam?”. Inside Arabia, at https://insidearabia.com/ what-drives-the-united-arab-emirates-war-on- political- islam/ (accessed January 8, 2021).
11
Hassan, Islam. (2020). The UAE: A Small State with Regional Middle Power Aspirations. In Adham Saouli (ed.). Unfulfilled Aspirations Middle Power Politics in the Middle East. New York: Oxford University Press.
12
Kamrava, M. (Ed.). (2011). The International Politics of the Persian Gulf. Syracuse University Press.
13
Kamrava, M. (2011). Mediation and Qatari foreign policy. The Middle East Journal, 65(4), 539-556.
14
Kamrava, M. (2015). Qatar: Small state, big politics. Cornell University Press.
15
Katzman, K. (2013, October). The United Arab Emirates (UAE): Issues for US Policy. LIBRARY OF CONGRESS WASHINGTON DC CONGRESSIONAL RESEARCH SERVICE.
16
Kruse, M. (2016). Countering violent extremism strategies in the Muslim world. The annals of the American academy of political and social science, 668(1), 198-209.
17
MacFarquhar, N. (2006). Hezbollah’s Prominence Has Many Sunnis Worried. New York Times, at http://www.nytimes.com/2006/08/04/world/ middleeast/04muslims.html (accessed January 8, 2021).
18
Mason, Robert. (2020). Small-State Aspirations to Middlepowerhood: The Cases of Qatar and the UAE”. In Adham Saouli (ed.). Unfulfilled Aspirations Middle Power Politics in the Middle East. New York: Oxford University Press.
19
Miller, R., & Verhoeven, H. (2020). Overcoming smallness: Qatar, the United Arab Emirates and strategic realignment in the Gulf. International Politics, 57(1), 1-20.
20
Okuduci, Idris. (2020). “UAE closely cooperating with Assad regime for 2 years”. Anadolu Agency, at https://www.aa.com.tr/en/middle-east/uae-closely-cooperating-with-assad-regime-for-2-years/1902688 (accessed January 8, 2021).
21
Radoman, J. (2018). Small states in world politics: State of the art. Journal of Regional Security, 13(2), 179-200.
22
Stark, A. (2020). Monarchs' Pawns?: Gulf State Proxy Warfare 2011-Today. New America.
23
Shayah, M. H. (2015). Economic diversification by boosting non-oil exports (case of UAE). J. Eco. Bus. Manage.(JOEBM), 3(7), 735-738.
24
Ulrichsen, K. C. (2016). The United Arab Emirates: Power, Politics and Policy-Making. Taylor & Francis.
25
The Associated Press. (2019). “A look at foreign military bases across the Persian Gulf”, at https://apnews.com/article/e676e805b77347108068 afc160313e2d (accessed January 8, 2021).
26
TrendEconomy. (2019). “Qatar’s imports and exports”, at https:// trendeconomy.com/data/h2 /Qatar/ TOTAL (accessed January 8, 2021).
27
UNCTAD. (2020). “The World Investment Report”, at https://unctad.org/ system/ files/official-document/wir2020_overview_en.pdf (accessed January 8, 2021).
28
USA Today. (2019). “These are the 25 richest countries in the world”, at https://www. usatoday.com/story/money/2019/07/07/richest-countries-in-the-world/39630693/ (accessed January 8, 2021).
29
Writer, Staff. (2016). “UAE’s Trade Links with China Said to Grow to $60bn by End-2016”. Arabian Business, at https://www.arabianbusiness.com/uae-s-trade-links-with-china-said-grow--60bn-by-end-2016-656950.html (accessed January 8, 2021).
30
ORIGINAL_ARTICLE
اقتصاد سیاسی در سیاست خارجی ج.ا.ایران؛ با تأکید بر سیاست خارجی دولت توسعهگرا
پیوند اقتصاد و سیاست در دو حوزه داخلی و بینالمللی که شکلدهنده دیپلماسی اقتصادی محسوب میشود، یک امر ضروری برای توسعه است. به همین دلیل دولتهایی که دغدغه توسعه دارند، این مهم را سرلوحه سیاستگذاریهای خودشان قرار میدهند. پژوهش حاضر نیز در پی پاسخگویی به این پرسش اصلی است که اقتصاد و بهویژه دیپلماسی اقتصادی در سیاست خارجی ج.ا.ایران از چه جایگاهی (نقش و اهمیت) در طول چند دهه اخیر برخوردار بوده است؟ ادعای پژوهش آن است که توجه صرف به مسائل امنیتی و نادیده گرفته شدن اهداف اقتصادی مورد تأکید اسناد بالادستی در جهتگیریهای سیاست خارجی باعث شده است که دولتهای ج.ا.ایران استراتژی اقتصادی مشخصی در محیط منطقهای و بینالمللی نداشته باشند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که نبود استراتژیهای اقتصادی مشخص موجب نوسان در سیاست خارجی ج.ا.ایران در طول چهار دهه انقلاب و بهویژه از سال ۱۳۶۸ تاکنون شده است. پیگیری سیاستهای مقطعی در اقتصاد سیاسی سیاست خارجی دولتهای ج.ا.ایران و محقق نشدن اهداف پیشبینی شده در برنامههای توسعه پنجساله، از ویژگیهای این دوران محسوب میشود که از پیامدهای آن میتوان به عدم مقاومسازی اقتصاد ملی، جهتگیری انفعالی در سیاست خارجی کشور و اثر پذیری تحریمها اشاره کرد. بدین ترتیب در این پژوهش سعی میشود با استفاده از رویکرد توصیفی-تحلیلی و با اتکا به منابع اسنادی موضوع مذکور مورد بررسی قرار گیرد.
https://frqjournal.csr.ir/article_126217_6afa601c383d9c7dbf79c8453b5c7d1f.pdf
2020-08-22
337
365
ایران
اقتصاد سیاسی
سیاست خارجی توسعهگرا
دیپلماسی اقتصادی
اقتصاد بین الملل
مجتبی
اسلامیان
m.eslamiyan@ut.ac.ir
1
دانشجوی دکتری اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
AUTHOR
رحمان
حبیبی
r.habibi7234@gmail.com
2
دانشآموخته کارشناسی ارشد روابط بینالملل، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
ابوطالبی، حمید (۱۳۸۷). «نقش مفاهیم مبنایی در سیاست خارجی توسعهگرا». مجموعه مقالات کنفرانس سیاست خارجی توسعهگرا. تهران: پژوهشکده تحقیقات استراتژیک.
1
افضلی، رسول و وحید کیانی (۱۳۹۱). «ارزیابی سیاست خارجی ایران در حوزه دیپلماسی اقتصادی در چهارچوب برنامه توسعه ۱۳۸۹-۱۳۸۴». فصلنامه اطلاعات سیاسی _ اقتصادی. ش۲۸۹. صص 126-139.
2
ــــــــــــــ (۱۳۹۲). «بررسی و ارزیابی وضعیت روابط خارجی ایران در برنامه چهارم توسعه». فصلنامه سیاستهای راهبردی و کلان. ش1. صص105-136.
3
بررسیهای بازرگانی (۱۳۷۸). «استفاده از منابع خارجی در طرحهای صادراتگرا». ش۱۵۰. صص21-24.
4
بهرامی، سجاد (۱۳۹۸). «نخبگان و ائتلاف سیاسی مسلط و ظهور دولت توسعهگرای سنگاپور: نتایج و دستاوردها». فصلنامه روابط خارجی. ش۴۱. صص161-190.
5
پوراحمدی، حسین و جمعی از همکاران (۱۳۸۸). دیپلماسی نوین: جستارهایی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران. تهران: وزارت امور خارجه.
6
تاجیک، محمدرضا و سید جلال دهقانی فیروزآبادی (۱۳۸۲). «الگوهای صدور انقلاب در گفتمانهای سیاست خارجی ایران». فصلنامه راهبرد. ش۲۷. صص61-80.
7
خبرگزاری صداوسیما. «نگاهی به روند تحریمهای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، ۲۴ اسفندماه ۱۳۹۴». قابلدسترسی در: http://www.iribnews.ir
8
دلفروز، محمدتقی (۱۳۹۳). دولت و توسعه اقتصادی: اقتصاد سیاسی توسعه در ایران و دولت توسعهگرا. تهران: انتشارات آگاه.
9
دهقان، حوریه و علیرضا سمیعی اصفهانی (۱۳۹۶). «رویکرد دولت سازندگی به جهانیشدن اقتصاد و تأثیر آن بر روابط دولت _ بازار در دهه دوم انقلاب». فصلنامه رهیافتهای سیاسی و بینالمللی. ش۳. پ۴۹.
10
دهقانی فیروزآبادی، سید جلال (۱۳۸۷). «ضرورتها و کارکرد دیپلماسی در سیاست خارجی توسعهگرا». مجموعه مقالات کنفرانس سیاست خارجی توسعهگرا. تهران: پژوهشکده تحقیقات استراتژیک.
11
دهقانی فیروزآبادی، سید جلال و مرتضی دامنپاک جامی (۱۳۹۵). «دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در آسیای مرکزی؛ ارزیابی ۲۵ سال روابط اقتصادی ایران و جمهوریها پس از استقلال». فصلنامه آسیای مرکزی و قفقاز. ش۹۶. صص25-65.
12
دهقانی فیروزآبادی، سید جلال و فیروزه رادفر (۱۳۸۸). «الگوی صدور انقلاب در سیاست خارجی دولت نهم». فصلنامه دانش سیاسی. ش۱۰. صص123-150.
13
رحیمیفر، مهری (۱۳۸۱). «بررسی عملکرد سرمایهگذاری خارجی در ایران طی سالهای 1335-1381». مجله اقتصادی. ش۱۵ و ۱۶. صص3-16.
14
رستمی، مجتبی و فرشید نمامیان (۱۳۹۸). «مضامین و چالشهای نقش راهبردی دیپلماسی اقتصادی در توسعه تجارت خارجی ایران». فصلنامه روابط خارجی. ش۴۴. صص63-80.
15
رضایی، علیرضا و قاسم ترابی (۱۳۹۲). «سیاست خارجی دولت حسن روحانی، تعامل سازنده در چهارچوب دولت توسعهگرا». فصلنامه تحقیقات سیاسی و بینالمللی. ش۱۵. صص131-162.
16
روزنامه دنیای اقتصادی. «مجبور به توقف صادرات زعفران هستیم». اول خردادماه ۱۳۹۷. قابل دسترسی در: https://donya-e-eqtesad.com
17
ساعی، احمد و فرشته پیام (۱۳۹۱). «تأثیر درآمدهای نفت بر جهتگیری سیاست خارجی دولت نهم». دانشنامه حقوق و سیاست، ش۱۷. صص87-103.
18
سایت بانک مرکزی. قابلدسترسی در: https://www.cbi.ir
19
سایت سازمان توسعه تجارت ایران. قابلدسترسی در: http://www.tpo.ir
20
سایت معاونت بررسیهای اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان تهران. قابل دسترسی در: http://www.tccim.ir
21
سجادپور، محمدکاظم (۱۳۸۳). سیاست خارجی ایران: چند گفتار در عرصههای نظری و عملی. تهران: انتشارات وزارت امور خارجه.
22
سلیمانی، فاطمه (۱۳۹۴). «الزامات تقویت دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در شرایط پساتحریم». معاونت پژوهشهای سیاسی _ حقوقی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
23
سوری، جواد (۱۳۸۴). «از تنشزدایی تا تعامل سازنده و مؤثر؛ بازتاب جهانیشدن بر سیاست خارجی خاتمی». فصلنامه راهبرد. ش۳۶. صص181-202.
24
سیف زاده، حسین و سعید ملکی (۱۳۸۷). «نظم نوین، بنیانهای ذهنی و جهتگیریهای توسعهای در سیاست خارجی». مجموعه مقالات کنفرانس سیاست خارجی توسعهگرا. تهران: پژوهشکده تحقیقات استراتژیک.
25
عیوضی، محمدرحیم (۱۳۸۷). «تحلیل بر سیاست خارجی آقای دکتر محمود احمدینژاد». فصلنامه راهبرد و توسعه. ش14. صص209-230.
26
قانون برنامه پنج ساله اول تا ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. قابل دسترسی در: http://rc.majlis.ir
27
لفت ویچ، آدریان (۱۳۸۵). دولتهای توسعهگرا «پیرامون اهمیت سیاست در توسعه». ترجمه: جواد افشار کهن. مشهد: مرندیز، نی نگار.
28
محمدی، منوچهر (۱۳۸۶). سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اصول و مسائل. تهران: نشر دادگستر.
29
ملکی، عباس (۱۳۸۵). «مفاهیم مطرح و فرایند انجام در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران». فصلنامه راهبرد. ش5. صص55-86.
30
موثقی، احمد (۱۳۸۵). «اقتصاد سیاسی ایران در دوره جمهوری اسلامی». فصلنامه دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران. ش۷۱. صص311-354.
31
موثقی، احمد (۱۳۹۲). «بررسی دخالت دولت در اقتصاد و برنامهریزی توسعه». مجله اجتماع و توسعه.ش1. صص28-31.
32
موسوی شفائی، مسعود و فرزانه نقدی (۱۳۹۴). «اقتصاد سیاسی بینالملل ایران در دوران پساتحریم». فصلنامه روابط خارجی. ش۲۸. صص21-62.
33
موسوی نیا، سید رضا (۱۳۸۷). «اولویت سیاست خارجی ایران در دوره سازندگی». فصلنامه راهبرد. ش۴۷. صص79-96.
34
Bolesta, A. (2007). China as a developmental state. Montenegrin Journal of economics, 3(5), 105-111.
35
Dadzie, R. B. (2012). Developmental state and economic development: Prospects for Sub-Saharan Africa. Journal of Sustainable Development, 5(9), 14.
36
Fritz, V., & Menocal, A. R. (2007). Developmental states in the new millennium: Concepts and challenges for a new aid agenda. Development Policy Review, 25(5), 531-552.
37
Islahi, A. A. (2006). The emergence of mercantilism as a reaction against Muslim power: some of the evidences from history.
38
Jathol, I., Qazafi, M., & Husain, T. (2017). Iran’s Changing Foreign Policy Trends. Asian Social Science, 13(6), 95.
39
Landsberg, C., & Georghiou, C. (2015). The foreign policy and diplomatic attributes of a developmental state: South Africa as case study. South African Journal of International Affairs, 22(4), 479-495.
40
Leftwich, Adrian, and Steve Hogg. (2007). "The case for leadership and the primacy of politics in building effective states, institutions and governance for sustainable growth and social development." Background Paper 1.
41
Maroufkhani, P. The Developmental State: Theoretical Understanding of the State and Economic Development in East Asia.
42
Okeke, D. (2016). Introducing Neo-mercantile Planning Theory. In Integrated Productivity in Urban Africa. Springer, Cham.
43
Rakel, E. P. (2007). Iranian foreign policy since the Iranian Islamic Revolution: 1979-2006. Perspectives on Global Development and Technology, 6(1), 159-187.
44
Routley, L. (2012). Developmental states: a review of the literature.
45
Site UNCTAD, Accessible in: http://unctad.org.
46
Spohr, A. P., & Silva, A. L. R. D. (2017). Foreign Policy’s Role in Promoting Development: the Brazilian and Turkish Cases. Contexto Internacional, 39(1), 157-178.
47
Stojčić, N., & Orlić, E. (2016). Foreign Direct Investment and structural transformation of exports. Ekonomska misao i praksa, (2), 355-378.
48
Van der Hoeven, S. E. (2016). The Iranian Revolution: An Interdisciplinary Approach (Bachelor's thesis).
49
Wong, J. (2004). The adaptive developmental state in East Asia. Journal of East Asian Studies, 4(3), 345-362.
50
Yegin, Abdullah. (2014). Iranian Foreign Policy on the 35th Anniversary of the Islamic Revolution, SETA PERSPECTIVE, and NO: 4FEBRUARY.
51
Yu, F. L. T. (2017). Neo-Mercantilist Policy and China's Rise as a Global Power. Contemporary Chinese Political Economy and Strategic Relations, 3(3), 1043-XV.
52