پژوهشـکده تحقیقـات راهبردی
مجمـع تشخیـص مصلـحت نظـامفصلنامه روابط خارجی2008-541910220180823The sociological refusal of the production of the native theory of international relations in Iran; A quantitative overview of a qualitative conceptامتناع جامعهشناختی تولید نظریه بومی روابط بین الملل در ایران؛ مروری کمی بر یک مفهوم کیفی542117615FAغلامعلی چگنی زادهدانشیار روابط بینالملل دانشگاه علامه طباطبایی0000-0003-0226-1522رحیم هاتفی عین الدینکاندید دکترای روابط بینالملل دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20201010"The Barriers to the Production of Theory of International Relations in Iran: The View of Academic Elites". In an attempt to understand the reasons for not producing the native theory of international relations in Iran, we examined the issue from the perspective of the university elite. The present study, which was based on a Grounded theory approach and with a deep interview, yielded barriers and codes that were introduced in the final study entitled Sociological Refusal of the Production of native IR theories. The findings of this qualitative research were studied quantitatively by the method described below. The frequency and percentage of qualitative code obtained in the interviews as the raw data of the first-hand were based on this comparison. In order to elaborate the obtained theory, the sociological requirements of science production were extracted through a study of relevant library sources. The result of this study were nine criteria that met the findings of the present study. Comparison of research findings with the required requirements indicates the lack of social contexts necessary for native theorizing and the theory of qualitative research was strengthened in the light of quantitative research and comparison. That is, the reason for not producing the native theory of international relations in Iran is sociological refusal of science production."این مقاله بخشی از رساله دکتری است که با عنوان «موانع تولید نظریه حوزه روابط بین الملل در ایران: نظر نخبگان دانشگاهی» سامان یافته است. در پی فهم دلایل تولید نشدن نظریه بومی روابط بین الملل در ایران، به بررسی موضوع از منظر نخبگان دانشگاهی این رشته پرداختیم. پژوهش حاضر که به روش نظریه زمینه ای و با مصاحبه عمیق عملیاتی شد، به موانع و کدهایی دست یافت که در بررسی نهایی، با عنوان امتناع جامعهشناختی تولید نظریه بومی روابط معرفی شدند. یافته های این تحقیق کیفی با روش مذکور در ادامه تحت بررسی کمی قرارگرفت. فراوانی و درصد کدهای کیفی به دست آمده در متن مصاحبه ها به عنوان داده های خام دست اول، مبنای این مقایسه قرار گرفت. در راستای بسط و تبیین نظریه به دست آمده الزامات جامعهشناختی، تولید علم به صورت مطالعه کتابخانه ای منابع مربوطه استخراج شدند. نتیجه این بررسی نه ملاک و معیاری بودند که با یافته های تحقیق حاضر مطابقت داشتند. مقایسه یافته های تحقیق با الزامات مدنظر نشان از فقدان زمینه های اجتماعی لازم برای نظریهپردازی بومی داشته و نظریه حاصل از پژوهش کیفی در پرتو بررسی کمی و مقایسه ای تقویت شد. یعنی دلیل تولید نشدن نظریه بومی روابط بین الملل در ایران «امتناع جامعهشناختی تولید علم» است.https://frqjournal.csr.ir/article_117615_705b20e5d608c19a4358228fe375079e.pdfپژوهشـکده تحقیقـات راهبردی
مجمـع تشخیـص مصلـحت نظـامفصلنامه روابط خارجی2008-541910220180823The effects of United States Energy Policy on Role and Position of OPEC in global energy marketsتاثیر سیاست انرژی امریکا بر نقش و جایگاه اوپک در بازار جهانی انرژی4374117616FAفرزاد رستمیاستادیار روابط بینالملل دانشگاه رازیفرشته بهرامیپوردانش آموخته کارشناسی ارشد روابط بینالملل دانشگاه رازیJournal Article20201010OPEC’s justification primarily was strengthening and improving the determining power OF its member. Nevertheless, the organization faced some challenges that marginalized its role in energy market and consequently the success to fulfill member’s interests. One of the challenges that OPEC had during her existence, is the great powers policy certainly countries which aren’t inside the organization. The United States is one of the powers whose hegemonic approach to its oil and gas resources has threatened and limited OPEC's efforts to achieve its goals. The main question of the research is how has US energy policies influenced the position of OPEC in the energy market? to answer this question the hypothesis: The United States's hegemonic approach to its energy capacities, has created Decreasing OPEC's position and role in the global energy market. This hypothesis is going to be considered based on power transition theory in the views of Robert Gilpin and Kindleberger.اوپک به عنوان مهمترین سازمان بینالمللی صادرکننده نفت، همواره نقش مهمی در بازار انژری جهانی داشته، لیکن تحتتاثیر متغیرهای مختلفی از جمله سیاستهای انرژی کشورهای تولیدکننده غیرعضو همچون ایالات متحده بوده است. ازجمله چالشهایی که اوپک در دوران حیات خود همواره با آن دستبهگریبان بوده است، سیاست قدرتهای بزرگ و بهطور خاص سیاست انرژی کشورهای غیرعضو اوپک است. امریکا یکی از این قدرتها است که رویکرد هژمونیک آن به منابع نفت و گاز خود، تهدیدات و محدودیتهایی را فراروی اوپک در دستیابی به اهداف تعیینشده این سازمان قرارداده است. پرسش اصلی پژوهش این است که سیاستهای انرژی امریکا چه تاثیری بر جایگاه اوپک در بازار انرژی داشته است؟ برای پاسخ به این پرسش، فرضیه زیر به سنجش گذاشته شده است: رویکرد هژمونیکگرایی امریکا به ظرفیتهای انرژی خود، زمینه تنزل جایگاه و نقش حاشیهای اوپک در بازار جهانی انرژی را فراهم ساخته است. فرضیه حاضر در چهارچوب مضامین و مفروضات نظریه ثبات هژمونیک در آراء کسانی چون رابرت گیلپین و کیندلبرگر مورد واکاوی قرارمیگیرد.https://frqjournal.csr.ir/article_117616_f84210d7f6a29a184a6d34efbde8da82.pdfپژوهشـکده تحقیقـات راهبردی
مجمـع تشخیـص مصلـحت نظـامفصلنامه روابط خارجی2008-541910220180823Turkey's Foreign Policy in the Middle East: Conservative, Revisionist, and Ideological Foundationsسیاست خارجی ترکیه در خاورمیانه: بنیانهای محافظهکارانه، تجدیدنظرطلبانه و ایدئولوژیک75104117617FAسیدجلال دهقانی فیروزآبادیاستاد روابط بینالملل دانشگاه علامه طباطبایینجمیه پوراسمعیلیدکترای روابط بینالملل از دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20201010Aimed to study the nature of the foreign policy of Turkey in the Middle East, by the use of goal analysis and trend analysis this paper has studied the actions and objectives of Turkish foreign policy since 2003. What has been achieved in the studies shows that, contrary to what has been mentioned in other sources, Turkish foreign policy is currently multi-dimensional in nature. In a way that some of Turkey's actions and objectives reflect the conservative nature of the country’s foreign policy, and others reflect the ideological and revisionist nature of its foreign policy. Turkey, in line with its conservative foreign policy, is content with arrangements that have been made gradually over a long period of time and seek to preserve them. this country, In line with the revisionist foreign policy, it is dissatisfied with the current status quo. And seek to change it and create a desirable order. Turkey, in line with its ideological foreign policy, is also seeking to change the norms of the order in the region, and dominate on the region and ideological excellence.در این مقاله با هدف بررسی و شناخت ماهیت سیاست خارجی ترکیه در خاورمیانه و با کمک روشهای تحلیل اهداف و تحلیل روند، به مطالعه اقدامات و اهداف سیاست خارجی ترکیه از سال 2003 تا 2018 پرداخته شده است. آنچه طی مطالعات انجام شده به دست آمد، نشان دهنده آن است که برخلاف آنچه در سایر منابع آمده است، سیاست خارجی ترکیه یک ماهیتی نیست بلکه سیاست خارجی این کشور در حال حاضر، به صورت همزمان دارای ماهیت چندگانه و چندبعدی است؛ به گونهای که برخی اقدامات و اهداف ترکیه بیانگر ماهیت محافظهکارانه این کشور در عرصه سیاست خارجی است و برخی دیگر از اقدامات و اهداف آن، نشاندهنده ماهیت تجدیدنظرطلبانه و یا ماهیت ایدئولوژیک سیاست خارجی این کشور است. ترکیه در راستای سیاست خارجی محافظهکارانه خود از ترتیباتی که به تدریج و طی دورهای طولانی حاصل آمده راضی است و در پی حفظ آنها است. این کشور در راستای سیاست خارجی تجدیدنظرطلبانه از بخشی از وضع موجود ناراضی و به دنبال تغییر آن و ایجاد وضع و نظم مطلوب است. ترکیه در راستای سیاست خارجی ایدئولوژیک خود نیز به دنبال دگرگونی در هنجارهای نظم موجود در منطقه و سلطه بر منطقه و برتریجویی ایدئولوژیکی است.https://frqjournal.csr.ir/article_117617_7a1987104becd74034c3de6d06ac0855.pdfپژوهشـکده تحقیقـات راهبردی
مجمـع تشخیـص مصلـحت نظـامفصلنامه روابط خارجی2008-541910220180823Political Economy of Foreign Policy of India in the Age of Globalizationاقتصاد سیاسی سیاست خارجی هند در عصر جهانی شدن اقتصاد105133117618FAامیرمحمد حاجی یوسفیدانشیار روابط بین الملل، دانشگاه شهید بهشتیمحمود خانی جوی آباددکترای روابط بینالملل دانشگاه شهید بهشتی تهرانJournal Article20201010This article clarifies how the Global Political Economy has shaped the foreign policy of India in the age of globalization. The hypothesis is that six drivers of Global Political Economy and three dynamisms coupled with mutual interactions amongst Politics, Economics, Culture and Security shapes foreign policy of states. The author embarks on a new effort to develop an analytical model that describes the notion of Political Economy of Foreign Policy and its dynamics in India. To conclude, the author developes a model to verify trajectory of continuity and change in India's foreign policy, indicating shifts form Non-alignment, to Multi-alignment, and, further to the Modi's policy of "Alliance with the United States and the West". He is of the view that prospects of India's re-orientation to Multi-alignement would be subject to further studies.این پژوهش درصدد پاسخگویی به این سئوال است که چگونه «اقتصاد سیاسی جهانی»، «سیاست خارجی هند در عصر جهانی شدن اقتصاد» را تحتتاثیر قرارداده است؟ در پاسخ به سئوال مزبور، فرضیه پژوهش آن است که شش مولفه اقتصاد سیاسی جهانی در تعامل با عوامل اصلی اقتصاد، سیاست، امنیت و فرهنگ و از طریق سه پویایی یا دینامیزم سیاست خارجی کشورها را شکل میدهند. نویسنده با ارائه الگوی جدیدی موسوم به «اقتصاد سیاسی سیاست خارجی»، کیفیت تاثیرگذاری اقتصاد سیاسی جهانی بر سیاست خارجی هند را مطالعه نموده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که «هند با فهم به موقع و درست پویش اقتصاد سیاسی جهانی و آگاه شدن از تغییر پارادایم جنگ سرد به «جهانی شدن»، ضمن تغییر ایدئولوژی دولت از «آرمانگرایی به واقعگرایی» و پذیرش دموکراسی و لیبرالیسم، درمسیر ادغام در اقتصاد سیاسی جهانی قرار گرفته و با تغییر سیاست خارجیِ«عدم تعهد محور»، به اتئلاف و مشارکت راهبردی با قدرت برتر و غرب گرایش یافته است».https://frqjournal.csr.ir/article_117618_5804d9bbac43785b2923671267ca029d.pdfپژوهشـکده تحقیقـات راهبردی
مجمـع تشخیـص مصلـحت نظـامفصلنامه روابط خارجی2008-541910220180823The Impact of the Immigration Crisis on the Empowerment of Radical Right Parties in Western Europe 2008-2017 (Case Study: France's National Front Party)بررسی تاثیر بحران مهاجرت بر قدرتگیری احزاب راست رادیکال در اروپای غربی 2008-2017 (مطالعه موردی: حزب جبهه ملی فرانسه)135162117619FAمهدی براتعلیپوردانشیار گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه خوارزمی، تهرانسمیرا بهروزکارشناسی ارشد علوم سیاسی، دانشگاه خوارزمی، تهرانJournal Article20201010The emergence of the Islamic State (ISIS) in the Middle East, the beginning of the civil war in Syria and Iraq, and the continuation of conflicts in Afghanistan have exacerbated the trend of the immigration crisis in Europe. The nature of the crisis has shifted from the focus of economic and social issues to the issue of identity and, consequently, security. Accordingly, in the field of domestic politics, radical right parties have begun a growing trend and have been able to attract the attention of many voters through opposition to immigration and the threat of identity threats. The current study seeks to examine the impact of the immigration crisis on the power of radical right-wing parties in Western Europe, and in the case of the French National Front party in the years 2008- 2017. Qualitative content analysis method has been used in this research. The research findings show that in the years under study, the immigration crisis coupled with the economic crisis in Europe and the disappointments of the European Union have provided the opportunity for the growth and development of radical right-wing parties. The French National Front Party, as one of the most powerful radical right parties in Western Europe, has been able to achieve significant success in the electoral field by securing immigration, becoming one of the most influential parties on the French political scene.ظهور دولت اسلامی (داعش) در خاورمیانه، آغاز جنگ داخلی در سوریه و عراق، و تداوم منازعات در افغانستان باعث تشدید روند بحران مهاجرت در اروپا شده است. ماهیت این بحران از محوریت موضوعات اقتصادی و اجتماعی به موضوع هویتی و متعاقب آن، امنیتی تغییر پیدا کرده است. بر این اساس، در حوزه سیاست داخلی، احزاب راست رادیکال روند رو به رشدی را آغاز کرده و توانستهاند از طریق مخالفت با مهاجرت و هشدار در مورد تهدید هویتی، توجه بسیاری از رأیدهندگان را به خود جلب کنند. پژوهش کنونی درصدد است به بررسی تاثیر بحران مهاجرت بر قدرت گرفتن احزاب راست رادیکال در اروپای غربی، و به صورت موردی حزب جبهه ملی فرانسه طی سالهای 2017-2008 بپردازد. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میهد که در سالهای مورد مطالعه، بحران مهاجرت همراه با بحران اقتصادی اروپا و ناکامیهای اتحادیه اروپا، فرصت رشد و توسعه احزاب راست رادیکال را فراهم کرده است. حزب جبهه ملی فرانسه به عنوان یکی از قدرتمندترین احزاب راست رادیکال در اروپای غربی، از طریق امنیتی کردن مسئله مهاجرت توانسته است به موفقیتهای چشمگیری در عرصههای انتخاباتی دست یابد و به یکی از احزاب تاثیرگذار در صحنه سیاسی فرانسه تبدیل شود.https://frqjournal.csr.ir/article_117619_cedc1019b32ac285ecc1ecc1213b3b52.pdfپژوهشـکده تحقیقـات راهبردی
مجمـع تشخیـص مصلـحت نظـامفصلنامه روابط خارجی2008-541910220180823The Identity Backgrounds and Obstacles of Cooperation between Iran and Sunni Islamist movements: Case Studueis of Muslims Brotherhood and AK Partyزمینه ها و موانع هویت بنیاد همکاری جمهوری اسلامی ایران با احزاب و جنبش های اسلام گرای سنی (مطالعه موردی اخوانالمسلمین مصر و عدالت و توسعه ترکیه)163196117634FAابوذر گوهریمقدمدانشیار روابط بین الملل دانشگاه امام صادق (ع)محمد اسلامی مجددانشجوی کارشناسی ارشد معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق علیه السلامJournal Article20201011The Islamic Republic of Iran as a state based on political Islam, presented the unification of Muslims as its goal. The nature of this state and the unification goal require cooperation with Islamist groups as prioritized policy. In spite of this fact, the respective cooperation faces challenges in the real scene of international relations. The main question of this research is to understand the grounds and obstacles towards this cooperation. The case studies are Egypt’s Muslim Brotherhood and Turkey’s AKP. The importance of this research is deepening theory and practice in policy area of relation with Islamist groups. The main question is that what are the identity- oriented grounds and obstacles towards Islamic Republic of Iran’s cooperation with Egypt’s Muslim Brotherhood and Turkey’s AKP? To answer this question constructivism theory has been choose as the theoretical framework of this research and the grounds and obstacles towards the cooperation between the IRI and the two other actors have been studied at agent level focusing on the concept of identity. The data gathering method is secondary study and the data gathered are analyzed based on comparative method. According to findings, the grounds of cooperation of Islamic Republic of Iran with Muslim Brotherhood at agent level based on commons in type and role identity including Islamism, protecting oppressed people and Muslims and countering Mostakbering and foreigners, in the other hand obstacles are the lack of common collective identity. In the case of IRI’s cooperation with AKP, obstacles are more than grounds and inconsistency in the role identities of the two actors – regional superiority for Iran and center state for AKP- and collective identities of the actors – resistance for Iran and Ottomanism for AKP- overcome the consistency in the democracy as a type identity for IRI and corporate identity for AKP.جمهوری اسلامی ایران بهمثابه نظامی مبتنیبر اسلام سیاسی، وحدت مسلمانان را از آرمانهای خود میداند. ماهیت و آرمان مزبور، همکاری با گروههای اسلامگرا را بهسان سیاستی اولویتدار، بایسته میسازد؛ اما همکاری در صحنه واقعی روابط بینالملل با چالشهایی مواجه است. مسئله این پژوهش، شناخت زمینهها و موانع این همکاری است. در این راستا، جنبش اخوانالمسلمین مصر و حزب عدالتوتوسعه بهعنوان موارد مطالعاتی انتخاب شدهاند. اهمیت و ضرورت این پژوهش، در ژرفابخشی به نظروعمل حوزه سیاستگذاری ارتباط با جریانهای اسلامگرا نهفته است. پرسش اصلی آن است که زمینهها و موانع همکاری جمهوری اسلامی ایران با اخوانالمسلمین مصر و عدالتوتوسعه چیست؟ با گزینش نظریه سازهانگاری بهعنوان چهارچوب نظری، زمینهها و موانع همکاری جمهوری اسلامی با موارد مطالعاتی در سطح کارگزاری -با تاکید بر مقوله هویت- موردبررسی قرارگرفتهاند. دادهها با روش کتابخانهای گردآوری شده و با کاربست روش تطبیقی تجزیهوتحلیل شدهاند. براساس یافتهها، زمینههای همکاری جمهوری اسلامی و اخوان، مبتنیبر اشتراکات در هویتهای نوعی و نقشی دو بازیگر شامل اسلامگرایی، حمایت از مستضعفان و مسلمانان و مقابله با مستکبران و بیگانگان است؛ موانع همکاری دو بازیگر نیز ناشی از نبود هویت جمعی مشترک است. در همکاری جمهوری اسلامی و حزب عدالت و توسعه، موانع بر زمینهها فزونی دارد و ناسازگاری در هویت مبتنیبر نقش دو بازیگر -برتری منطقهای برای ایران و دولت مرکزی برای آکپارتی- و هویت جمعی دو طرف -مقاومت برای جمهوری اسلامی و عثمانگرایی برای آکپارتی- بر سازگاری در مؤلفه هویتی مردمسالاری -نوعی برای جمهوری اسلامی و پیکروار برای آکپارتی- فزونی دارد.https://frqjournal.csr.ir/article_117634_59c1de3239191da9ffac16e085f481eb.pdfپژوهشـکده تحقیقـات راهبردی
مجمـع تشخیـص مصلـحت نظـامفصلنامه روابط خارجی2008-541910220180823The Capitalist Origin of Human Rights Pressures on Islamic Republic of Iranخاستگاه سرمایه دارانه فشارهای حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران197228117635FAمحمدباقر حشمت زادهدانشیار دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتیوحید قربانیدانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی0000-0002-1588-2574Journal Article20201011Over past four decades, Islamic Republic of Iran has been subjected to various pressures to full compliance with the norms of universal human rights. The research problem in this article is study based on Neo-Gramscianism from capitalist origin of human rights pressures on Islamic Republic of Iran and transformation of the means of pressure on the country. The results show that human rights play a role of intellectual and moral leadership in global capitalism. In this way, with continuity of capitalist relations after the Islamic Revolution in Iran, relative independence of the political, cultural and legal superstructure allows it to oppose and disregard the global human rights regime. With developments in global capitalist system, the pressures on Iran have taken an economic form and capitalist hegemony with two means of force (impose and implementation of effective sanctions by governments and global and regional organizations) and satisfaction (supportive network measures to increase business risk, bargaining with companies to abandon business, and establish a variety of mechanisms for Human Rights Impact Assessment on international economic cooperation with Iran) persuade the country to abide by global human rights.جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه اخیر، فشارهای مختلفی را برای تبعیت کامل از هنجارهای حقوق بشر جهانی متحمل شده است. بررسی خاستگاه سرمایهدارانه چالشهای حقوق بشری ایران و تحول ابزارهای فشار علیه این کشور مطابق با نظریه نئوگرامشی، مسئله اساسی مقاله حاضر است. نتایج پژوهش نشان میدهد که حقوق بشر نقش رهبری فکری و اخلاقی را در سرمایهداری جهانی دارد. در این راستا، با تداوم مناسبات سرمایهدارانه پس از انقلاب اسلامی در ایران، استقلال نسبی روبنای سیاسی، فرهنگی و حقوقی، به این کشور امکان مخالفت و عدم تبعیت از رژیم حقوق بشر جهانی را میدهد. همزمان با دگرگونیها در نظام سرمایهداری جهانی، فشارها علیه ایران ماهیت اقتصادی گرفته و هژمون سرمایهداری با دو ابزار زور (وضع و اجرای مؤثر تحریمها از سوی دولتها و سازمانهای جهانی و منطقهای) و رضایت (اقدامات شبکه حامی برای افزایش ریسک تجارت، چانهزنی با شرکتها برای انصراف از کسب و کار و برقراری انواع مکانیسم ارزیابی حقوق بشری بر فعالیتهای اقتصادی بینالمللی با ایران) به ترغیب این کشور در تبعیت از حقوق بشر جهانی میپردازد.https://frqjournal.csr.ir/article_117635_6ffefcfef0223e642cd20c46388f0ed7.pdfپژوهشـکده تحقیقـات راهبردی
مجمـع تشخیـص مصلـحت نظـامفصلنامه روابط خارجی2008-541910220180823Explaining Asymmetrical Political-Economic Development in Saudi Vision 2030 (Based on Leftwich Developmental State Theory)تبیین توسعه نامتقارن سیاسی- اقتصادی عربستان در سند چشمانداز 2030 (براساس نظریه دولت توسعهای لفت ویک)229258117637FAرضا اختیاری امیریاستادیار روابط بین الملل و عضو هیات علمی دانشگاه مازندران0000-0001-6733-6172عباس دهرویهدانش آموخته کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی دانشگاه مازندرانJournal Article20201011Saudi Vision 2030 due to vast reformations and enjoying fundamental and deconstructing programs is viewed as a revolution. However, it is a onedimensional plan based on economic development and there is less attention to political development. With regard to that, the main question of the research is that why has not political development received appropriate attention in the Saudi reformation program? And how accomplishment of economic development plan can be explained in non-democratic and authoritarian political system of Saudi Arabia? Research findings reveal that due to fundamental threats of political reforms, Saudi leaders have dominantly focused on economic aspects of development and attempted to do tiny reforms in political sphere. Since enjoying a democratic government is not precondition for achieving economic development, Saudi Arabia will able to pursue its economic plans in the framework of authoritarian political system whiteout pay attention to political development. Research method is analytical-explanatory and it uses Leftwich developmental state theory.سند چشمانداز 2030 عربستان سعودی، به دلیل گستردگی اصلاحات و برخورداری از برنامههای اساسی و شالودهشکن، به نوبه خود یک انقلاب محسوب میشود. اما این سند عمدتا یک طرح تک بعدی و مبتنیبر توسعه اقتصادی بوده و توجه اندکی به ابعاد سیاسی توسعه در آن شده است. با توجه به این مسئله، سئوال اصلی پژوهش بر این مبنا مفصلبندی شده است که چرا بعد سیاسی توسعه از جایگاه مناسبی در برنامه اصلاحات عربستان برخوردار نیست؟ و چگونه میتوان انجام و تحقق برنامههای توسعه اقتصادی عربستان را در نظام سیاسی غیردموکراتیک و اقتدارگرای این کشور تبیین نمود؟ یافتههای پژوهش مبین این واقعیت است که به دلیل تهدیدات ساختاری ناشی از اصلاحات سیاسی، رهبران سعودی عمدتا بر جنبههای اقتصادی توسعه تمرکز کرده و تلاش نمودهاند تا صرفا به اصلاحات جزیی و سطحی در حوزه سیاسی اتکا کنند. با توجه به این موضوع که برخورداری از یک حکومت دموکراتیک پیششرط تحقق توسعه اقتصادی در یک دولت توسعهای نیست، عربستان در شرایط کنونی قادر خواهد بود تا برنامههای اقتصادی خود را بدون توجه جدی به توسعه سیاسی و در یک ساختار اقتدارگرایانه و غیردموکراتیک پیگیری کند. روش پژوهش تحلیلی- تبیینی بوده و از رهیافت نظری دولت توسعهای لفت ویک برای تبیین موضوع استفاده شده است. https://frqjournal.csr.ir/article_117637_d80eda3fa7089eb932b79fdb2fe68f45.pdf