پژوهشـکده تحقیقـات راهبردی
مجمـع تشخیـص مصلـحت نظـامفصلنامه روابط خارجی2008-541914320221122The Influence of Strategic Culture on Non-Weaponization of Iran’s Nuclear Programتأثیر فرهنگ استراتژیک بر غیرتسلیحاتیماندن برنامه هستهای ایران13616567910.22034/fr.2022.165679FAعلی قنادیدانشجوی دکتری روابط بینالملل، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانسید امیر نیاکوئیدانشیار گروه علوم سیاسی و روابط بینالملل، دانشگاه گیلان، رشت، ایران0000-0001-8865-8824رضا سیمبراستاد گروه علوم سیاسی و روابط بینالملل، دانشگاه گیلان، رشت، ایران0000-0001-5111-1075Journal Article20220426After two decades of controversy over Iran’s nuclear program, and despite the genuine development of the program, it is still non-weaponized. The International Atomic Energy Agency has frequently stated that Iran has sufficient material and capacity to produce nuclear weapons, but there is no information to prove that Iran intends to produce such weapons. Western intelligence agencies including United States, have also a similar assessment. From the viewpoint of realism, the motivation behind Iran’s program is security. However, the important question is that why its nuclear program has not been weaponized, especially considering that the world has experienced the states that have produced nuclear weapons after achieving the necessary capacity. The hypothesis is that the strategic culture in Iran has two important elements which expalin why the nuclear program has not been weaponized. The first element is that the concept of power has remained undeveloped and simplified which has not led to the development of the basic concepts of realism such as nuclear deterrence, and the balance of power in a sense that the world powers has understood and experienced it. On the other hand, Iran’s experience of threat and survival is still at the traditional level, that is Iran has never been under the direct or imminent nuclear threat like the US, the Soviet, China or even Pakistan. And as a result, despite the appearance and development of Iran’s program based on security concerns, the strategic decision-makers have never been under the pressure to complete it. In addition, Iran’sبا گذشت دو دهه از مناقشه درباره برنامه هستهای ایران و بهرغم توسعه تمامعیار آن، این برنامه همچنان غیرتسلیحاتی است. آژانس بینالمللی انرژی اتمی بارها اعلام کرده که ایران دارای مواد و ظرفیت کافی ساخت سلاح هستهای است ولی اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد ایران برنامهای برای ساخت چنین تسلیحاتی دارد. نهادهای اطلاعاتی غربی، از جمله آمریکا هم ارزیابی مشابهی دارند. انگیزه برنامه ایران از منظر رئالیستی امنیتی است، با این حال پرسش پراهمیت این است که چرا تاکنون برنامه هستهای ایران غیرتسلیحاتی مانده بهویژه با توجه به اینکه جهان، دولتهایی را تجربه کرده که بعد از دستیابی به ظرفیت لازم، سلاح هستهای ساختهاند. فرضیه مقاله این است که فرهنگ استراتژیک در ایران، دو عنصر مهم دارد که غیرتسلیحاتیماندن برنامه هستهای را توضیح میدهد؛ عنصر اول، توسعهنیافته و بسیطماندن مفهوم قدرت است که منجر به توسعه مفاهیم پایهای رئالیسم مانند بازدارندگی هستهای و موازنه قوا بهمعنایی نشده که قدرتهایجهانی آنها را فهم و تجربه کردهاند. از دیگرسو، تجربه ایران از تهدید و بقا، همچنان در سطح سنتی است، یعنی ایران هیچگاه مانند امریکا، شوروی، چین یا حتی پاکستان، در معرض تهدید هستهای مستقیم یا فوری نبوده و درنتیجه بهرغم تولد و توسعه برنامه ایران مبتنی بر دغدغههای امنیتی، تصمیمسازان استراتژیک هیچگاه در معرض جبر تکمیل آن نبودهاند. بهعلاوه، سنتیماندن تجربه ایران از تهدید و بقا، نگاه تصمیمسازان و افکار عمومی به تسلیحات هستهای را تکچهرهای کرده، یعنی سلاح هستهای صرفاً وسیلهای برای کشتار جمعی تلقی میشود نه بازدارندگی. عنصر دوم، برجستگی بعد غیرمادی قدرت در اندیشه ایرانی است کهhttps://frqjournal.csr.ir/article_165679_563fd74dda80ce7bf02f851d79f55390.pdfپژوهشـکده تحقیقـات راهبردی
مجمـع تشخیـص مصلـحت نظـامفصلنامه روابط خارجی2008-541914320221122Provincial Governments and Foreign Policy; Neglected Layer of China's Diplomatic Actionدولت های استانی و سیاست خارجی؛ لایه مغفول کنش دیپلماتیک چین376516568010.22034/fr.2022.165680FAسید سعید میرترابیگروه روابط بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه خوارزمی ، تهران، ایران.0000-0003-3697-2672Journal Article20220824The power structure and the decision-making method in the field of domestic and foreign policy in China, at least from the point of view of foreign observers, have always been subject to ambiguity, contradictions and many speculations. The decision-making mechanism in the field of foreign policy appears integrated, centralized and top-down based on official narratives and existing institutional mechanisms, but today there are increasing evidences of China's diplomatic action becoming more plural, more ambiguous and even more contradictory in many areas. It can be seen that it cannot be explained based on the model of the integrated decision-making system. This article claims that the key to understanding these complexities and sometimes contradictions in China's diplomatic action is to abandon the idea of unified and centralized Chinese party-state acting in the field of foreign policy and pay attention to the role of local provincial governments in diplomatic action. In this regard, the main question of the article based on the descriptive and analytical method is, how did local provincial governments enter the field of foreign policy decision-making in this country and what methods do they use to influence foreign policy decisions? In this regard, the article traces the footprints of provincial players in many areas of China's foreign policy, including energy, security approach and regional policy in the South China Sea, China's open door policy in East Asia, and finally, the way of formation and practical advancement of the One Belt One Road as the China's most ambitious foreign policy initiative.ساختار قدرت و شیوه تصمیم گیری درحوزه سیاست داخلی و سیاست خارجی در چین، دستکم از دید ناظران خارجی همواره دچار ابهام،تناقض و گمانه زنی های بسیار بوده است. سازوکار تصمیم گیری در حوزه سیاست خارجی بر مبنای روایت های رسمی و سازوکارهای نهادی موجود، یکپارچه، متمرکز و از بالا به پایین جلوه می کند اما امروز شواهدی فزاینده از متکثرتر شدن، مبهم تر شدن وحتی متناقض تر شدن کنش دیپلماتیک چین در بسیاری از حوزه ها به چشم می خورد که بر مبنای الگوی نظام تصمیم گیری یکپارچه نمی توان توضیحی برای آن بیان کرد. مقاله حاضر ادعا می کند که کلید درک این پیچیدگی ها و بعضا تناقض ها در کنش دیپلماتیک چین، کنار گذاشتن ایده بازیگری یکپارچه و متمرکز حزب-دولت چین در عرصه سیاست خارجی و توجه به نقش حکومت های محلی استانی در کنش دیپلماتیک این کشور است. در همین راستا، پرسش اصلی مقاله بر مبنای روش توصیفی و تحلیلی این است که حکومت های محلی استانی چگونه به عرصه تصمیم گیری سیاست خارجی این کشور وارد شدند و از چه روش هایی برای تاثیرگذاری بر تصمیم گیری های سیاست خارجی بهره می گیرند؟مقاله در همین راستا، رد پای بازیگران استانی در بسیاری از حوزه های سیاست خارجی چین از جمله حوزه انرژی، رویکرد امنیتی و سیاست منطقه ای در دریای چین جنوبی، سیاست درهای باز چین در شرق آسیا و سرانجام شیوه شکل گیری و پیشبرد عملی طرح احیای جاده ابریشم به عنوان جاه طلبانه ترین ابتکار سیاست خارجی چین را نشان می دهد.https://frqjournal.csr.ir/article_165680_28efefb47bff7f806adc1188031054b6.pdfپژوهشـکده تحقیقـات راهبردی
مجمـع تشخیـص مصلـحت نظـامفصلنامه روابط خارجی2008-541914320221122Explain Conflict and Cooperation Approach in the Arvandroud basinتبیین رویکرد منازعه و همکاری در حوزه آبریز اروندرود6610516037910.22034/fr.2022.160379FAمریم طهماسبیدانشجوی دکترای علوم سیاسی (مسائل ایران)، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانامیر محمد حاجی یوسفیدانشیار گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانکیهان برزگردانشیار گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20220611The Middle East region's transbordera rivers are being impacted by factors like climate change, population increase, economic development and urbanization, rising demand and the pressure of freshwater resources. A triangle of water insecurity, conflict, and cooperation among nations regarding its exploitation and management has been formed as a result of this issue, which has also caused a water shortage in common rivers, evolved into a tension-inducing strategy, added new dimensions to governmental interactions, and created the aforementioned water shortage. The dispute over the exploitation, management, determination of the boundary line and the level of fresh water quality in the Arvandroud River has led to the perception of collaboration and conflict in this water area. The conflict-cooperation axis organizes interactions and the perceptual levels are formed based on the influence and effectiveness of this axis. With descriptive-analytical, comparative-hypothetical, and theoretical framework-building techniques, future study will attempt to provide a respond to this query, How to manage the conflict and cooperation approach in Iran's foreign policy in the Arvandroud basin? Iran's Arvandroud River Hydropolitics can help manage the water situation, Through de-securization and Hydrodiplomacy. Processing the significant issue is being studied with the usage of conseptual framework and Iran-Iraq water conflict consequences in the Arvandroud River as a case study.آبراههای مرزی در منطقه خاورمیانه با محرکهایی مانند تغییرات آب و هوایی، افزایش جمعیت، توسعه اقتصادی و شهرنشینی، باعث افزایش تقاضا و فشار برمنابع آب شیرین شده است. این مساله در حوضه رودخانههای مشترک باعث کمبود آب و به رویکردی تنشزا تبدیل شده و ابعاد جدیدی را به تعاملات دولتی افزوده است و باعث ایجاد مثلثی از ناامنی آب، منازعه و همکاری در میان کشورها در مورد بهرهبرداری و مدیریت آن گردیده است. اختلاف بر سر بهرهبرداری، مدیریت، تعیین خط مرزی و میزان کیفیت آب شیرین در رودخانه اروندرود باعث گردیده که ادراک همکاری و منازعه توأمان در این حوضه آبی وجود داشته باشد. مفاهیم منازعه_ همکاری محور تعاملاتی را سازماندهی میکنند و بر مبنای تأثیرگذاری و تأثیرپذیری این محور سطوح ادراکی شکل میگیرد. پژوهش پیش رو با روش توصیفی_ تحلیلی، قیاسی _ فرضیهای و بنیان نهادن چارچوب نظری به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که چگونه می توان رویکرد منازعه و همکاری در سیاست خارجی ایران در حوضه رودخانه اروندرود را مدیریت نمود؟ سیاست آبی ایران در رودخانه اروندرود از طریق امنیتیزدایی و دیپلماسی آبی میتواند بحران آب را مدیریت نماید. پردازش این مهم با استفاده از چارچوب مفهومی و برآیند اختلافات آبی ایران و عراق در رودخانه اروندرود به عنوان مطالعه موردی بررسی میگردد.https://frqjournal.csr.ir/article_160379_e1f5637476c4e082abfe43ab960b5c98.pdfپژوهشـکده تحقیقـات راهبردی
مجمـع تشخیـص مصلـحت نظـامفصلنامه روابط خارجی2008-541914320221122Modernization, Foreign Relations Approach and Economic Development in the Islamic Republic of Iranالگوی نوسازی تدافعی، رویکرد روابط خارجی و توسعه اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران10613216568210.22034/fr.2022.165682FAحسین زرین فامدانشجوی دکتری علوم سیاسی مسائل ایران، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاداسلامی، کرمانشاه، ایران.ایرج رنجبراستادیار علوم سیاسی مسائل ایران، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاداسلامی، کرمانشاه، ایرانحسن گلپایگانیاستادیار علوم سیاسی مسائل ایران، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاداسلامی، کرمانشاه، ایران.ادریس بهشتینیااستادیار علوم سیاسی مسائل ایران، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاداسلامی، کرمانشاه، ایران .Journal Article20220727During the 20th century, different countries adopted various strategies to achieve economic development, including development strategies such as modernization, independence, import substitution, and export promotion. Development planning was also one of the emerging trends in the political economy of the world, which was carried out in the form of these strategies with the aim of achieving faster economic development. The approach of foreign relations of many countries was also influenced by the pursuit of development goals, and therefore it was considered as one of the factors influencing the economic development of countries. The Islamic Republic of Iran has also had many experiences in pursuing economic development strategies, including modernization, and has pursued various plans in this regard. The basic question of this article is about the evaluation of the defense modernization strategy and its foreign relations approach on economic development in the Islamic Republic of Iran. In order to answer this question, the initial period of the modernization strategy after the eight-year war with Iraq and especially the first and second development programs were investigated as a case study, with a descriptive analytical method, and it was concluded that during the implementation period of the modernization strategy, although limited successes were achieved in some areas such as agriculture, but failed in major sectors including foreign trade, reducing dependence on oil revenues, economic growth, production, industrial growth, service sector, social justice and inflation.در طول قرن بیستم کشورهای مختلف، راهبردهای گوناگونی را برای دستیابی به توسعه اقتصادی اتخاذ کردند که از این جمله می توان به الگوهای توسعه از قبیل نوسازی یا مدرنیزاسیون، عدم وابستگی، جایگزینی واردات و توسعه صادرات اشاره کرد. برنامه ریزی توسعه نیز یکی از روندهای نوظهور در اقتصاد سیاسی جهان بود که در قالب راهبردهای مزبور با هدف دستیابی سریع تر به توسعه اقتصادی انجام می شد. رویکرد روابط خارجی بسیاری از کشورها نیز تحت تاثیر پیگری اهداف توسعه قرار گرفته و از این رو از مولفه های تاثیرگذار بر توسعه اقتصادی کشورها به شمار می آمد. جمهوری اسلامی ایران نیز تجارب بسیاری در زمینه پیگیری راهبردهای توسعه اقتصادی از جمله نوسازی تدافعی داشته و برنامه های مختلفی را نیز در این راستا پیگیری کرده است. پرسش اساسی مقاله حاضر در مورد ارزیابی راهبرد نوسازی تدافعی و رویکرد روابط خارجی آن بر توسعه اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران است. برای پاسخ به این مسئله، دوره آغازین پبشبرد راهبرد نوسازی تدافعی پس از دفاع مقدس و به خصوص برنامه های اول و دوم توسعه به عنوان مطالعه موردی، با روش توصیفی تحلیلی بررسی گردید و این نتیجه حاصل شد که در دوره اجرای راهبرد نوسازی تدافعی، گرچه در برخی از حوزه ها همچون کشاورزی موفقیت های محدودی حاصل شد، اما در عمده بخش ها از جمله تجارت خارجی، کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، رشد اقتصادی، تولید، رشد صنعتی، بخش خدمات، عدالت اجتماعی و تورم ناکام ماند.https://frqjournal.csr.ir/article_165682_4b38b5b71db62b02e5aef62a058cb4dd.pdfپژوهشـکده تحقیقـات راهبردی
مجمـع تشخیـص مصلـحت نظـامفصلنامه روابط خارجی2008-541914320221122Trend Analysis of the US Trade War Against China
(2018-2022)روند پژوهی تداوم جنگ تجاری آمریکا علیه چین (2018-2022)13316216568410.22034/fr.2022.165684FAالهام زاهدی خطیرکارشناسی ارشد روابط بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانمختار صالحیاستادیار روابط بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانJournal Article20220803The US trade war against China started in the Trump administration and had a great impact on the political and economic situation of the world. In this regard, this research tries to answer these questions. First, why the trade war has noticed during the Trump era? Second, why did the US trade war eventually focus on China despite the increasing economic tension of the Trump administration with other countries? And finally, has Trump's desired trade war subsided during the Biden era, and if not, what changes have occurred in its implementation? According to the hypothesis, the emphasis on trade war in Trump's foreign policy has been influenced by his nationalistic policy in redefining America's economic relations with other countries, but due to America's strategic competition with China, America's trade war was focused on China. In the Biden period, despite his government's emphasis on reducing trade tension with China, the trade war approach against China has continued. In the findings of the research, it was found that instead of directly emphasizing the trade war, the Biden government tries to combine its actions against indirectly, and he actually seeks to achieve a global and regional alliance in Asia around China. The framework of this research is descriptive and analytical, and data collection and analysis have been done in a qualitative way based the Trend Analysis.جنگ تجاری آمریکا علیه چین در دولت ترامپ آغاز شد و بر معادلات سیاسی و اقتصادی جهان تاثیرزیادی گذاشت. در این پژوهش سعی می شود به این سوالات پاسخ داده شود. نخست اینکه، چرا جنگ تجاری در دوره ترامپ مورد توجه قرار گرفت؟ دوم، چرا باوجود افزایش تنش اقتصادی دولت ترامپ با دیگرکشورها، در نهایت جنگ تجاری آمریکا بر روی چین متمرکز شد؟ و در نهایت، آیا در دوره بایدن جنگ تجاری مورد نظر ترامپ فروکش کرده و اگر نه چه تغییر و تحولاتی در اجرای آن بوجود آمده است؟ بنابر فرضیه، تاکید بر جنگ تجاری در سیاست خارجی ترامپ متاثر از سیاست ملی گرایانه وی در باز تعریف روابط اقتصادی آمریکا با دیگر کشورها بوده است، اما به دلیل رقابت استراتژیک آمریکا با چین، جنگ تجاری آمریکا بر روی چین متمرکز شد. در دوره بایدن نیز علی رغم تاکید دولت وی بر کاهش تنش تجاری با چین، رویکرد جنگ تجاری علیه چین تداوم یافته است. در یافته های پژوهش مشخص شد دولت بایدن بجای تاکید مستقیم بر جنگ تجاری، سعی میکند اقدامات خود بر علیه چین را با دلایل دیگری غیر از جنگ تجاری همراه کند و عملا به دنبال دستیابی به یک ائتلاف جهانی و منطقه ای در آسیا در اطراف چین است. ماهیت این پژوهش توصیفی تحلیلی است و جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها به روش کیفی در قالب روند پژوهی انجام گرفته است.https://frqjournal.csr.ir/article_165684_2be102f8f89a9536f8b25ef95fe3fbc3.pdfپژوهشـکده تحقیقـات راهبردی
مجمـع تشخیـص مصلـحت نظـامفصلنامه روابط خارجی2008-541914320221122Patterns of Friendship and Hostility and Saudi Arabia - Syria Relations in West Asian Security Complexالگوهای دوستی و دشمنی و روابط عربستان سعودی و سوریه در مجموعه امنیتی غرب آسیا16319316428710.22034/fr.2022.164287FAسید مرتضی عریضی میبدیکاندیدای دکتری مطالعات منطقه ای، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-2519-8119سید حمزه صفویاستادیار گروه مطالعات منطقهای، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20211020Relations between Saudi Arabia and Syria have experienced many ups and downs since the two countries entered the realm of national governments. The presence of Riyadh and Damascus in rival camps during the Cold War paved the way for divergence in bilateral relations. With the rise of the Ba'ath party in Syria in 1963, relations between the two sides became strained. with the beginning of the Syrian crisis, Riyadh became one of the main supporters of proxy war and the policy of regime change. However, with the acceleration of the political settlement of the crisis and the beginning of the period of economic reconstruction, the Saudis, like other countries in West Asia and North Africa, have taken the path of normalizing relations with Damascus. The main question of the present article is Why has the situation of divergence been the dominant strain in the relations between Saudi Arabia and Syria ? In this regard, using the propositions of the regional security complex theory, the hypothesis is tested that the different roles of Riyadh and Damascus in the West Asian security complex, including their distinct position on the issue of the israel-Palestinian conflict, the transformation of Riyadh against The axis of resistance and Shiite geopolitic and the lack of cultural, religious, racial, divergence have become the dominant aspects of bilateral relations. The present article is descriptive and analytical and the required information is collected by library method and referring to valid internet sources.روابط عربستان سعودی و سوریه از زمان ورود دو کشور به عرصه دولتهای ملی فراز و نشیبهای متعددی را تجربه کرده است. حضور ریاض و دمشق در اردوگاههای رقیب در دوران جنگ سرد زمینهساز واگرایی در مناسبات دوجانبه بود. با روی کارآمدن حزب بعث در سوریه، روابط دو طرف متشنج شد. پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و گذار مناسبات تهران و دمشق به مرحلة اتحاد راهبردی نیز از سوی رهبران سعودی بر مبنای نشانههای تهدیدآمیز ادراک گردید. از اینرو، با آغاز بحران سوریه، ریاض به یکی از حامیان اصلی جنگ نیابتی و سیاست تغییر رژیم تبدیل شد. با این حال، با تسریع روند حلوفصل سیاسی بحران و شروع دورة بازسازی اقتصادی، سعودیها نیز بهمانند سایر کشورهای حوزه غرب آسیا و شمال آفریقا مسیر عادی-سازی روابط با دمشق را در پیش گرفتهاند. پرسش اصلی مقاله حاضر این است که چرا وضعیت واگرایی، سویه غالب در روابط بین عربستان سعودی و سوریه بوده است؟ در این ارتباط با بهرهگیری از گزارههای نظریه مجموعه امنیتی منطقهای این فرضیه به آزمون گذاشته میشود که نقشهای متفاوت ریاض و دمشق در مجموعه امنیتی غرب آسیا از جمله موضع متمایز آنها در قبال مسئله رژیم صهیونیستی- فلسطین، دگرسازی ریاض در برابر محور مقاومت و ژئوپلیتیک شیعه و فقدان همسبتگی فرهنگی، مذهبی، نژادی، واگرایی را به سویه غالب در روابط دو طرف تبدیل کرده است. مقاله حاضر توصیفی و تحلیلی بوده و اطلاعات موردنیاز به روش کتابخانه ای و مراجعه به منابع اینترنتی معتبر گردآوری می شود.https://frqjournal.csr.ir/article_164287_98b0b04321670bb5018eee04686351eb.pdfپژوهشـکده تحقیقـات راهبردی
مجمـع تشخیـص مصلـحت نظـامفصلنامه روابط خارجی2008-541914320221122Variables affecting the future of the chain of resistance in the West Asian region;(Yemen, Iraq, Syria and Lebanon)متغیرهای تأثیرگذار بر آینده زنجیره مقاومت در منطقه غرب آسیا (با تأکید بر یمن، عراق، سوریه و لبنان)19422716568510.22034/fr.2022.165685FAسجاد محسنیدانش آموخته دکتری روابط بین الملل دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0002-2789-269XJournal Article20220805The axis of resistance as a concept accepted in the political space has always been controversial, however, it seems that this concept can not express the behavioral integration of these forces with local conditions and new variables, so the concept of "resistance chain" can be more flexible and diverse. In addition; The important thing is to what extent the behavior of the resistance forces is ideological or geopolitical or even geoeconomic, and what is the pattern of friendship and enmity that governs these forces? On the other hand, the direction and future direction of this axis can also be unpredictable. Now, according to this introduction, the main question can be considered as what are the main variables affecting the future of the resistance chain? In response, it should be said that the five key variables include, first, the economic structure, second, the pattern of friendship and enmity, which includes the type of interaction and communication with the central actor, the type of interaction and communication with the near enemy, the type of interaction and communication with the distant enemy and the type of interaction and communication. Includes the host government, Third, the political structure of the forces, fourth, the social status of the resistance forces among the masses, and ultimately organizational goals, which can be positive or negative, will affect the future of the resistance. The present research has tried to answer the mentioned questions by using analytical-descriptive method and based on documental data collection.محور مقاومت بهعنوان مفهومی پذیرفته شده در فضای سیاسی همواره محل بحث بوده، باوجوداین به نظر میرسد این مفهوم چندان نمیتواند گویای تلفیق رفتاری این نیروها با شرایط بومی و متغیرهای جدید باشد به همین خاطر مفهوم «زنجیره مقاومت» میتواند میزان بیشتری از انعطاف و درعینحال تنوع را در خود جای دهد. گذشته از این؛ آنچه اهمیت پیدا میکند این است که رفتار نیروهای مقاومت تا چه میزان ایدئولوژیک یا ژئوپلیتیک و یا حتی ژئواکونومیک است و اینکه الگوی دوستی و دشمنی حاکم بر این نیروها چیست؟ در سوی دیگر اینکه مسیر حرکتی و آینده این محور به چه سمت و سویی است هم میتواند پیشبینیناپذیر باشد. حال با توجه به این مقدمه، سؤال اصلی میتواند اینگونه در نظر گرفته شود که متغیرهای اصلی تأثیرگذار بر آینده زنجیره مقاومت چیست؟ در پاسخ باید گفت که پنج متغیر کلیدی شامل ساختار اقتصادی، الگوی دوستی و دشمنی که در درون خود نوع تعامل و ارتباط با بازیگر مرکز، نوع تعامل و ارتباط با دشمن نزدیک، نوع تعامل و ارتباط با دشمن دور و نوع تعامل و ارتباط با دولت میزبان را دربرمی گیرد، ساختار سیاسی نیروها، جایگاه اجتماعی نیروهای مقاومت در میان توده مردم و درنهایت اهداف سازمانی که میتواند ایجابی یا سلبی باشد بر آینده زنجیره مقاومت تأثیر خواهد گذاشت. پژوهش حاضر تلاش کرده است تا با استفاده از روش تحلیلی-توصیفی و بر اساس گردآوری اسنادی دادهها به سؤالات مذکور پاسخ دهد.https://frqjournal.csr.ir/article_165685_679ee3a64f02abdc8ee65b4eb9baba6e.pdfپژوهشـکده تحقیقـات راهبردی
مجمـع تشخیـص مصلـحت نظـامفصلنامه روابط خارجی2008-541914320221122Evaluating the new naval strategies of the United States of America against China; Advantages and challengesارزیابی راهبرد دریایی ایالات متحده آمریکا در برابر چین؛ مزیتها و چالشها22826116568610.22034/fr.2022.165686FAرحمان نجفی سیاراستادیار روابط بینالملل دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایرانJournal Article20220828Today, the two main naval powers of the world are the United States of America and the People's Republic of China, which have entered into the process of power maximization and mutual balancing with the support of their military strategies and equipment. Based on the assumptions of aggressive realism, the US officials believe that China is trying to improve its military power, especially in the sea domain (transition from wealth to power) based on its economic power. In this regard, the main question of the article is, what are the naval requirements of the United States and China in the field of global power projection and what theoretical and operational coordinates do they have? Based on the theory of offensive realism and using the literature of strategic/military sciences, this article tests the hypothesis that the US naval requirements for projecting naval power against China include the strategic ideas of "joint combat capability" and "military branch thinking" which are It has a single network of command and control in the formation of air, sea, and land military forces and the use of appropriate operational equipment against China. On the other hand, China's naval requirements are based on the strategy of "anti-access and regional deterrence" with the central idea that in order to overcome the US as a distant enemy, it is necessary to use appropriate combined equipment to access and deploy its forces to the scene of conflict in the region. Insider or surrounding areas obstructed.امروزه دو قدرت اصلی دریایی جهان، ایالات متحده آمریکا و جمهوری خلق چین هستند که به پشتوانه راهبردها و تجهیزات نظامی خود وارد فرایند بیشینهسازی قدرت و موازنهسازی متقابل شدهاند. مقامات آمریکا بر مبنای مفروضات رئالیسم تهاجمی بر این باورند که چین به پشتوانه قدرت اقتصادی خود درصدد ارتقای قدرت نظامی خود بهویژه در حوزه دریا (انتقال از ثروت به قدرت) است. در این راستا، سؤال اصلی مقاله این است که الزامات دریایی آمریکا و چین در عرصه قدرتافکنی جهانی چیست و از چه مختصات تئوریکی و عملیاتی برخوردارند؟ مقاله حاضر با استناد به نظریه رئالیسم تهاجمی و بهرهگیری از ادبیات علوم استراتژیک/نظامی، این فرضیه را مورد آزمون قرار میدهد که الزامات دریایی آمریکا برای قدرتافکنی دریایی علیه چین دربرگیرندهی ایدههای راهبردیِ «قابلیت رزم مشترک» و «تفکر شاخهای نظامی» است که از یک شبکه واحد فرماندهی و کنترل در آرایش نیروهای نظامی هوایی، دریایی، زمینی و بکارگیری تجهیزات عملیاتی متناسب در مقابل چین برخوردار است. در مقابل، الزامات دریایی چین مبتنی بر راهبرد «ضد دسترسی و ممانعت منطقهای» با این ایده مرکزی است که برای غلبه بر آمریکا بهعنوان یک دشمن دور، بایستی با استفاده از تجهیزات مناسب ترکیبی، از دسترسی و استقرار نیروهای آن به صحنه درگیری در منطقه خودی یا مناطق پیرامونی ممانعت بهعمل آورد.https://frqjournal.csr.ir/article_165686_e949c47ed068e044f775161465d84d88.pdf