پژوهشـکده تحقیقـات راهبردی
مجمـع تشخیـص مصلـحت نظـامفصلنامه روابط خارجی2008-541911120190522US Offshore balancing strategy in Middle East and its consequences on Iranراهبرد موازنه فراساحلی آمریکا در خاورمیانه و پیامدهای آن برای ایران135115419FAمجید عباسی (اشلقی)دانشیار گروه روابط بینالملل دانشگاه علامه طباطبائیطاهر طاهریدانشآموخته کارشناسی ارشد مطالعات منطقهای گرایش خاورمیانه و شمال آفریقا از دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20181007The Middle East region due to its strategic position in the international equations has always been considered in the strategic documents of the United States in accordance with the current developments. In the Cold War era, the Middle East's position in US doctrines and strategic documents affected by the atmosphere of this era was defined on maintaining the America's favorable balance of power, with emphasizing on the role of regional actors and their supportive role. In the post-Cold War era, the strategy of liberal hegemony was first considered. But the failure of this strategy to achieve its predetermined goals, has caused America's reassessment of interests and international threats, avoided focusing on one region or threat within the framework of offshore balancing strategy and making balancing strategic areas such as the Middle East. Accordingly, in the context of balancing strategic areas, the United States has sought to shift east Asia, reduce direct military presence in the Middle East, and manage it through regional actors. Given the complex US strategies in the Middle East to create a new regional order, this main question is arisen that" Shifting Middle East Position in US National Security Strategy Documents since Obama period, what impact will it have on Iran's national security as a regional power? In answer to the main question, the main hypothesis is: "the offshore balancing strategy adoption from US, simultaneity with reduction US direct military presence in middle east region, causes increasing competition between Iran and its other regional allied".منطقه خاورمیانه با توجه به جایگاه استراتژیک خود در معادلات بینالمللی همواره در اسناد راهبردی آمریکا مورد توجه قرار داشته است. در دوره جنگ سرد جایگاه منطقه خاورمیانه در دکترینها و اسناد راهبردی آمریکا، متأثر از فضای این دوره بر حفظ موازنه قوای مطلوب آمریکا با تأکید بر نقشآفرینی بازیگران منطقهای و نقش حمایتگرانه آمریکا از آنها تعریف شد و در دوره پسا جنگ سرد، ابتدا راهبرد هژمونی لیبرال مدنظر قرار گرفت؛ اما ناکامی این راهبرد در تحقق اهداف از پیش تعیینشده، ارزیابی مجدد آمریکا از منافع و تهدیدات بینالمللی، پرهیز از تمرکز بر یک منطقه یا تهدید در چارچوب راهبرد امنیتی موازنه فراساحلی و ایجاد موازنه در مناطق استراتژیک از جمله خاورمیانه را به دنبال داشت. بر این اساس آمریکا در چارچوب متوازنسازی مناطق استراتژیک، به دنبال چرخش به شرق آسیا، کاهش حضور مستقیم نظامی در خاورمیانه و مدیریت آن از طریق موازنه بازیگران منطقهای برآمده است. با توجه به راهبردهای پیچیده آمریکا در خاورمیانه جهت ایجاد نظم منطقهای جدید، در این مقاله این پرسش اصلی مطرح میشود که «تغییر جایگاه خاورمیانه در اسناد راهبرد امنیت ملی آمریکا از دوره اوباما به بعد چه تأثیراتی بر امنیت ملی ایران بهعنوان یک قدرت منطقهای خواهد دشت؟» و در پاسخ فرضیه اصلی عبارت است از: «اتخاذ راهبرد موازنه فراساحلی از جانب آمریکا، همزمان با کاستن از حضور مستقیم نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه، افزایش رقابتها میان ایران و سایر متحدان منطقهای آن را به دنبال خواهد داشت.»پژوهشـکده تحقیقـات راهبردی
مجمـع تشخیـص مصلـحت نظـامفصلنامه روابط خارجی2008-541911120190522The Relations of I.R.Iran and the U.A.E: Economic Cooperation and Political Disintegration (1990-2020)مناسبات جمهوری اسلامی ایران و امارات: همکاری اقتصادی و واگرایی سیاسی (2020-1990)3765115421FAابراهیم عباسیعضو هیئت علمی بخش علوم سیاسی دانشگاه شیرازمصطفی خسرویدانشآموخته مطالعات منطقهای دانشگاه شیرازJournal Article20201004The volume of bilateral trade relations of the Islamic republic of Iran and the UAE show two countries have agreeable and favorable collaborations in economic dimension, but they have political conflicts. The present study uses a descriptive- explanatory method to answer this question: what are the reasons for the continuation of economic cooperation between Iran and the UAE in spite of the components of political divergence? The Hypothesis of this investigation is that the reason for the continuity of economic cooperation despite political conflicts is the interdependence of the two countries in the economic dimension in the Persian Gulf. The findings of this study show that the most important reasons of economic cooperation between two countries are: the UAE as confederacy, economic gate and as re-export station for Iran, Iranian commercial presentation and registration of economic companies in the UAE, investment of Iran and Iran’s economic need for the UAE and vice versa and the UAE’s revenues from Iran’s sanctions. The aim is to emphasize the important of economic interdependence between countries in reducing political tensions and continuing political cooperation and important of Dubai position in the strategy of Iran’s political economy.با توجه به حجم روابط تجاری جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی، دو کشور در بُعد اقتصادی همکاری مطلوب و نزدیکی داشتهاند، اما در بُعد سیاسی دارای تنشهایی هستند. پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که «علل استمرار همکاریهای اقتصادی ایران و امارات بهرغم مؤلفههای واگرایی سیاسی چه بوده است؟» فرضیه پژوهش این است که علل استمرار همکاریهای اقتصادی، بین دو کشور با وجود تنشهای سیاسی را میتوان در وابستگی متقابل دو کشور در خلیجفارس در حوزه اقتصادی برشمرد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که علل استمرار همکاری دو کشور در حوزه اقتصادی، کنفدرالی بودن امارات و رقابت دبی و ابوظبی، امارات بهعنوان گلوگاه اقتصادی و ایستگاه صادرات مجدد ایران، حضور تجار ایرانی و ثبت شرکتهای اقتصادی در آن کشور، سرمایهگذاری ایران در امارات، نیاز اقتصادی ایران به امارات و بالعکس، سود امارات از دور زدن تحریمهای ایران و... است که توانسته پاسخ مناسبی را به پرسش پژوهش ارائه دهد و فرضیه آن را تأیید کند. روش این مقاله تبیینی از نوع مطالعات کتابخانهای و اسنادی است. هدف تأکید بر اهمیت وابستگی متقابل اقتصادی بین کشورها در کاهش تنشهای سیاسی و استمرار همکاریهای سیاسی و تأکید بر جایگاه دُبی در راهبرد اقتصاد سیاسی ایران است.پژوهشـکده تحقیقـات راهبردی
مجمـع تشخیـص مصلـحت نظـامفصلنامه روابط خارجی2008-541911120190522China and Saudi Arabia: Relations expansion in New Millennium and Consequences for Iran Securityتعاملات سعودی- چینی و پیامدهای آن برای امنیت ایران6796115423FAفریبرز ارغوانی پیرسلامیاستادیار روابط بینالملل و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز0000-0002-6180-7751فاطمه فروتندانشجوی دکتری علوم سیاسی، دانشگاه شیرازJournal Article20201004One of the important effective zones on Iran’s national and regional security from the beginning of the new anno domini millennium, has been the increasing relations between China and Saudi Arabia. The aim of present article besides description of procedures that led to development the China and Saudi Arabia’s relation, is answering to this question that what is the safety outcomes of expansion relation between china (as a one near superpowers to Iran) and Saudi Arabia (as an important regional rival of Iran) from the beginning of the new anno domini millennium on Iran? This article besides mentioning to the incremental relations of the two countries in different fields and by reliance on explanatory-descriptive method believes that the development of china and Saudi Arabia’s relationship can accompany with Iran’s isolation and safety outcomes in national, regional and international arenas. The consequences of this research show that this increasing relation in national area especially in economic zone, makes a context for harming Iran in transferring energy and absorption of foreign capital and in political zone, causes to debilitating the defensive capacity and confirms the menace basement attitude of Iran. This relation in regional level causes to changing the balance of regional power against Iran and passivity of china in regional crisis and eventually in international area, makes china more normative in present international order and increases the America and its regional alliances’ capacity in making consensus against Iran, especially in crisis situation.یکی از حوزههای مهم تأثیرگذار بر امنیت ملی و منطقهای ایران از آغاز هزاره جدید میلادی تعاملات رو به افزایش چین و عربستان سعودی بوده است. هدف مقاله حاضر در کنار توصیف روندهای منجر به توسعه روابط چین و عربستان سعودی پاسخگویی به این سؤال بوده که «گسترش روابط چین (یکی از قدرتهای بزرگ نزدیک به ایران) و عربستان سعودی (مهمترین رقیب منطقهای ایران) از آغاز هزاره جدید میلادی چه پیامدهای امنیتی برای ایران به همراه داشته است؟» این مقاله ضمن اذعان به روابط رو به افزایش دو کشور در حوزههای موضوعی مختلف و با اتکا بر روش توصیفی- تبیینی بر این نظر بوده که توسعه روابط چین و عربستان میتواند با انزوای ایران و پیامدهای امنیتی در سطوح ملی، منطقهای و بینالمللی همراه باشد. یافتههای پژوهش نشان داده است که این رابطه فزاینده در سطح ملی و در دو بخش اقتصادی زمینه را برای آسیب به ایران در انتقال انرژی و جذب سرمایه خارجی و در حوزه سیاسی، تضعیف توان دفاعی و تثبیت تلقی تهدیدمحور از ایران را فراهم میکند. این روابط در سطح منطقهای باعث تغییر توازن قدرت منطقهای به زیان ایران و انفعال آگاهانه بیشتر چین در بحرانهای منطقهای شده است و در نهایت میتواند در عرصه بینالمللی زمینه نهادینه شدن بیشتر چین در نظم موجود بینالمللی و افزایش توان اجماعسازی آمریکا و متحدان منطقهای آن علیه ایران را بهخصوص در شرایط بحران مهیا کند.پژوهشـکده تحقیقـات راهبردی
مجمـع تشخیـص مصلـحت نظـامفصلنامه روابط خارجی2008-541911120190522The Rise and Fall of a Model; Understanding Turkey's Foreign Policy in the Post-Arab Revolutionsظهور و افول یک مدل؛ فهم سیاست خارجی ترکیه بعد از انقلابهای عربی97137115437FAولی گلمحمدیعضو هیأت علمی گروه روابط بینالملل دانشگاه تربیت مدرسمحسن اسلامیاستادیار روابط بینالملل دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20201004This paper aims to understand the key variables influencing changes and continuities of Turkish foreign policy in the post- Arab revolutions, in a systematic way. The Arab revolutions, as an exogenous shock by transforming the structure of regional power and identity, providing uncertain opportunities and threats, has severely changed Turkish assertive and soft power-based foreign policy vision. Over the past decade, regional developments have provided space for Turkey to seek a more active and assertive role in the region, though Turkey’s own limitations, policy choices, and regional dynamics have somewhat restricted its ability to do so. This shift has gradually Middle Easternized Turkey’s foreign policy directions. Through the prism of the Foreign Policy Analysis (FPA), this paper seeks to formulate; what drivers (structural-internal) and how to shape Turkey's assertive and security-based foreign policy behavior in the post- Arab revolutions? To do so, the paper by analyzing the structural and internal determinants in changing Turkey's foreign policy approaches, highlights the role of mediating variables; especially the AKP leaders’ misperception to seize regional leadership, overestimation of their material and discursive capacities, and miscalculations of the shifting Middle East geopolitics and regional rival’s capabilities.مقاله حاضر با هدف مطالعه متغیرهای تأثیرگذار در فهم فراز و نشیبهای سیاست خارجی ترکیه بعد از انقلابهای عربی نگارش یافته است. انقلابهای عربی بهعنوان یک شوک برونزا با تحول در ساخت قدرت و هویت منطقهای و با فراهم ساختن فرصتها و تهدیدهای محیطی، چشمانداز سیاست خارجی تعاملگرایانه و کارایی مدل حکومتی موفق ترکیه را با آزمونی سخت مواجه ساخته و سیاست خارجی این کشور را بهتدریج به سمت خاورمیانهای شدن سوق داده است. پژوهش حاضر با یک مطالعه تحلیلی- میدانی و با بهرهگیری از مفروضههای نظری تغییر در سیاست خارجی به دنبال پاسخگویی به این پرسشها بوده که «چه مؤلفههایی (ساختاری- داخلی) و چگونه به رویکردهای سیاست خارجی ترکیه بعد از انقلابهای عربی شکل دادهاند؟ رهبران ترکیه چه برداشتی از تحولات انقلابی خاورمیانه داشتهاند و برداشت اردوغان از نقش و جایگاه ترکیه در شکلدهی به یک نظم اخوانی در منطقه چگونه به یک رفتار تهاجمی و هویتی شکل داده است؟» بر این اساس، مقاله حاضر با تحلیل مؤلفههای ساختاری و داخلی تعیینکننده در تغییر رویکردهای سیاست خارجی ترکیه، نقش متغیرهای میانجی را برجسته کرده است؛ بهویژه سوءبرداشت رهبران «AKP» از موازنه قدرت منطقهای، سوءمحاسبات آنها از قابلیتهای مادی و هویتی خود و ظرفیتهای متحدان منطقهایشان برای تبدیل شدن به جایگاه رهبری در خاورمیانه عربی.پژوهشـکده تحقیقـات راهبردی
مجمـع تشخیـص مصلـحت نظـامفصلنامه روابط خارجی2008-541911120190522The State of Iran’s interests in Relation to the EU security approaches to NATOوضعیت منافع ایران در رابطه با رویکردهای امنیتی اتحادیه اروپا به ناتو139160115438FAعلیاکبر کیانیاستادیار دانشگاه خلیجفارس بوشهرJournal Article20201004After the end of World War II and the end of the West-East bloc's cooperation in defeating the Allies, the rivalry between the two poles took a new form. Destroyed Europe came under American protection, and the Communist Soviet Union consolidated its influence to the gates of Berlin. The North Atlantic Treaty Organization was formed to protect the Western alliance against the advance of communism, although it played a fundamentally deterrent role and did not actually enter military operation until the end of the Cold War. But with the collapse of the Soviet Union, NATO faced serious substantive questions. Does its existence have anything to do with the revival of European allies after World War II, as well as the elimination of its communist rival? However, the founders stressed the need to maintain this security and defense institution, and since then, ie for three decades, NATO's geographical and thematic scope has increased and, of course, it has actually entered into several operations. But what is clear is that NATO's transition period is still going on, and there are debates and analyzes among politicians and strategists. Meanwhile, the formation and development of the European Union and the establishment of its institutions have made the issue of European defense and security a central issue for the pioneers of the idea of a united Europe, and this perspective is vital for a regional power like Iran. In these circumstances, the recent developments (Brexit, election of Donald Trump, terrorism and Middle East immigrants, cyber security, Russian movements and the emergence of extremism) necessitate effective action to shape the European Defense Organization and determine the scope of NATO's mission and performance. More than ever. In this study, using library and documentary sources and explanatory-analytical methods to study the existing trends and opinions, the perspective of this relationship is defined in the framework of institutional security cooperation approach and relevant scenarios and related challenges are presented. Since dependence on the United States is defined in the form of NATO, the dominant European view in this institution is essentially to maintain the scope of action within the borders of the North Atlantic Ocean, while the US approach is to expand the geographical area and subject matter of NATO missions.پس از پایان جنگ جهانی دوم و پایان همکاری بلوک غرب و شرق در شکست متحدان، رقابت این دو قطب در قالب جدیدی شکل گرفت. اروپای ویران را آمریکا مورد حمایت قرار داد و شوروی کمونیست نفوذ خود را تا دروازههای برلین تحکیم بخشید. پیمان آتلانتیک شمالی برای حفظ اتحاد غربی در مقابل پیشروی کمونیسم تشکیل گشت و با اینکه نقشی بازدارنده داشت و تا پایان جنگ سرد عملاً وارد عملیاتی نظامی نشد، با فروپاشی شوروی، «ناتو» با پرسشهای ماهوی جدی مواجه گشت؛ از جمله اینکه «با احیای متحدان اروپایی پس از جنگ دوم جهانی و حذف رقیب کمونیست آیا وجود آن موضوعیتی دارد یا خیر!» با اینهمه بنیانگذاران بر ضرورت حفظ و تداوم این نهاد امنیتی و دفاعی تأکید کردند و از آن زمان تاکنون یعنی طی سه دهه، گستره جغرافیایی و موضوعی ناتو افزایش یافته و البته عملاً وارد چند عملیات هم شده است؛ اما مشخص است که دوره گذار ناتو همچنان دارد و مباحث و تحلیلها در بین سیاستمداران و استراتژیستها برقرار است. در این میان شکلگیری و پیشرفت اتحادیه اروپا و استقرار نهادهای آن، موضوع دفاع و امنیت اروپایی را نیز به موضوع محوری نزد پیشگامان ایده اروپای واحد تبدیل نموده و برای قدرت منطقهای نظیر ایران این چشمانداز حیاتی بوده است. در این شرایط مجموعه تحولات اخیر (برگزیت، انتخاب دونالد ترامپ، تروریسم و مهاجران خاورمیانهای، امنیت سایبری، تحرکات روسیه و ظهور افراطگرایی) ضرورت اقدام مؤثر در جهت شکلدهی به سازمان دفاعی اروپایی و تعیین حدود و دامنه مأموریت و عملکرد ناتو را بیش از پیش نموده است. در این پژوهش با استفاده از منابع کتابخانهای و اسنادی و روش توصیفی- تحلیلی به بررسی روندهای موجود و نظرات ارائهشده، به تبیین چشمانداز این رابطه در چارچوب رویکرد همکاریهای امنیتی نهادی پرداخته و سناریوهای مطرح و چالشهای مرتبط ارائه شده است. از آنجا که وابستگی به آمریکا در قالب ناتو تعریف میشود اساساً نگاه غالب اروپایی در این نهاد حفظ دامنه عملکردی در محدوده مرزهای اقیانوس اطلس شمالی بوده، درحالیکه رویکرد آمریکا گسترش بیشتر حوزه جغرافیایی و موضوعی مأموریتهای ناتو است.پژوهشـکده تحقیقـات راهبردی
مجمـع تشخیـص مصلـحت نظـامفصلنامه روابط خارجی2008-541911120190522Dominant Elites and Coalitions and Singapore's Developmentalist State Emerging: Results and Achievementsنخبگان و ائتلاف سیاسی مسلط و ظهور دولت توسعهگرای سنگاپور: نتایج و دستاوردها161190115439FAسجاد بهرامی مقدماستادیار روابط بینالملل دانشگاه گیلانJournal Article20201004The world has witnessed Singapore's transition from a third world country to a developed industrialized nation within three decades. This article focuses on explaining this transition, the findings of this article illustrate the role of elites and the dominant political coalition in the emergence of the developmentist state in Singapore, the dominant elites and coalitions have had enough Developmentalist mental content and preferences and development goals. The mental content that has made political elites more inclined towards development goals than any other. Singapore is a prime example where an interventionist state has directed an industrialization policy and strategy through various institutions to create conducive environment with supporting hard and soft infrastructure. Despite the dominant role of its state-owned enterprises (SOEs) in industrial restructuring, the role of industrial policy in Singapore has been obscured because there is an equally heavy reliance on direct foreign investment (DFI)by multinational corporations (MNCs) for capital, expertise, technology and markets. The state creates the environment through incentives and market-supporting facilities, leaving the MNCs and DFI to invest. Fora highly export-oriented (EO), internationally competitive, small, open economy, Singapore has neither the resources nor the market base for a more ambitious industrial policy.جهان شاهد ارتقای سنگاپور از کشوری جهان سومی به کشوری توسعهیافته و صنعتی، در طول سه دهه، بوده است. یافتههای این مقاله با تمرکز بر تبیین این انتقال، نشاندهنده عاملیت نخبگان و ائتلاف سیاسی مسلط در ظهور دولت توسعهگرا در سنگاپور بوده است. این نخبگان سیاسی و ائتلاف مسلط به قدر کافی محتوای ذهنی و ترجیحات و اهداف توسعهای داشتهاند که سبب گرایش آنان بهسوی اهداف توسعهای بیش از هر گرایش دیگری شده و همین پارادایم فکری نخبگان ائتلاف سیاسی مسلط، توضیحدهنده دلیل ظهور دولت توسعهگرای سنگاپور بوده است و اینکه صنعتی شدن سنگاپور نمونهای از مداخله دولت با جهتگیری اقتصاد بازار و ایجاد نهادها و زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری است. این مقاله پس از طرح رهیافتی مفهومی به مساعی تئوریک درباره انواع نخبگان و ائتلافهای توسعهگرا، رانتجو و غیر توسعهگرا، به نخبگان و ائتلاف مسلط بر سنگاپور و ظهور دولت توسعهگرا، به سیاستهای اتخاذشده و نتایج و دستاوردهای آن پرداخته و در پایان نتایج و یافتههایی را ارائه کرده است. یافتههای تحقیق نشان داده که محتوای ذهنی و تعهد قوی نخبگان سیاسی مسلط به ارتقای سطح زندگی مردم، عامل کلیدی دستیابی سنگاپور به اقتصادی خلاق و پیشرو بوده است.