پژوهشـکده تحقیقـات راهبردی
مجمـع تشخیـص مصلـحت نظـامفصلنامه روابط خارجی2008-541911420200220The role and function of the great powers in the establishment, consolidation and global expansion of international lawنقش و عملکرد قدرتهای بزرگ در تأسیس، تثبیت و گسترش جهانی حقوق بینالملل533118379FAحسین دهشیارعضو هیئت علمی گروه روابط بینالملل دانشگاه علامه طباطبائیابوذر عمرانیدانشجوی دکتری روابط بینالملل دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20201025In the opinion of many scholars, international law has grown and formed in the pursuit of the goals of the great powers in the recent century. On this basis, the role of the great powers in the formation and development of international law is somewhat vague and contradictory. In this toward, the question is: Why and how great powers of the international system are determinative In the formation and expansion of international law? it seems that the great powers, due to the position they possess in terms of their capabilities, through institutionalization, the formulation of treaties, the interpretation of norms and by normalization, they play a key role in shaping and expanding international law. legal rules and international institutions can reduce the cost of maintaining the system and increase the legitimacy of the actions of great powers. So the present study claims great powers are shaper, stabilizers and advocates of legal rules. The present study intends to study the role of international powers in the creation and expansion of international law based on a descriptive-analytical method and using historical data and utilizing library practices.به عقیدۀ بسیاری از پژوهشگران، حقوق بینالملل طی قرون اخیر در راستای تحقق اهداف قدرتهای بزرگ و در سایۀ آن شکل گرفته و رشد یافته است. بر این مبنا نقش قدرتهای بزرگ در شکلگیری و توسعه حقوق بینالملل تا حدودی مبهم و متناقض مینماید. در این راستا این سؤال مطرح میشود که «قدرتهای بزرگ نظام بینالملل چرا و چگونه در شکلگیری و گسترش حقوق بینالملل تعیین کننده میباشند؟». قدرتهای بزرگ به علت جایگاهی که به لحاظ توانمندیهای مختلف دارند، از طریق نهادسازی، شکل دادن به معاهدات، تفسیر قوانین و هنجارسازی نقش کلیدی در شکل دادن و گسترش حقوق بینالملل دارند. قواعد حقوقی و نهادهای بینالمللی میتوانند هزینههای حفظ سیستم را کم کنند و بر مشروعیت اقدامات قدرتهای بزرگ بیفزایند. بنابراین پژوهش حاضر مدعی است قدرتهای بزرگ شکل دهنده، تثبیت کننده و حامی قواعد حقوقی میباشند. در این راستا بر مبنای روش توصیفی - تحلیلی و با استفاده از دادههای تاریخی به نقش قدرتهای بزرگ نظام بینالملل در ایجاد و گسترش حقوق بینالملل پرداخته است.https://frqjournal.csr.ir/article_118379_9fc7137cda8a34672465512d412e1c90.pdfپژوهشـکده تحقیقـات راهبردی
مجمـع تشخیـص مصلـحت نظـامفصلنامه روابط خارجی2008-541911420200220Russia's geopolitical power and geo-energy relations with the European Union in Greater Eurasiaقدرت ژئوپلیتیکی و روابط ژئوانرژی روسیه با اتحادیه اروپا در اوراسیای بزرگ3561118381FAرضا سیمبراستاد علوم سیاسی و روابط بینالملل دانشگاه گیلاندانیال رضاپورپژوهشگر حوزه اوراسیا و دکتری روابط بینالملل از دانشگاه گیلان0000-0001-7964-1377Journal Article20201025Energy as one of the most important global issues and natural gas due to its unique characteristics, especially in the manner and route of its transmission, is of great importance in this century. Hence, in the context of geoeconomics, concepts such as energy security, energy producers and consumers, gas transmission lines have a special place in the geo-economic discourse. The EU's high consumption and growing energy demand due to resource shortages and, consequently, the need to import energy, especially from Russia, the world's largest holder of gas resources, is a factor in Moscow's geopolitical power as a means to an end. Make increasing efforts in the political and economic spheres. In addition to Russia and the European Union, the study also considers transit countries through which Russian gas passes through pipelines as a third influential player. The main question of the article, given the above issues, is what geopolitical components have led to the formation of cooperation and conflict between Russia and the European Union over the energy issue? The article claims that the atmosphere in the geo-economic relations between the two actors in the face of the Ukraine crisis, the pipeline projects, the third energy package, and the Union's antitrust investigation against Russia, usher in a new era of geopolitical competition and cooperation. This will figure out Russia and the European Union. The research method in this article is descriptive-analytical and a tool for collecting information on libraries and cyberspace.انرژی بهعنوان یکی از مهمترین مسائل جهانی و گاز طبیعی به خاطر دارا بودن خصوصیات منحصربهفرد، بهویژه در نحوه و مسیر انتقال آن، در قرن حاضر از اهمیت زیادی برخوردار است. از اینرو، در چهارچوب ژئواکونومیک مفاهیمی چون امنیت انرژی، تولیدکنندگان و مصرفکنندگان انرژی و خطوط انتقال گاز در گفتمان «ژئواکونومیکی» جایگاهی ویژه یافته است. مصرف بالا و نیاز روزافزون اتحادیه اروپا به انرژی به علت کمبود منابع و به تبع آن نیاز به واردات انرژی بهخصوص از روسیه بهعنوان بزرگترین دارندۀ منابع گازی جهان عاملی بوده که مسکو از قدرت ژئوپلیتیکیاش بهعنوان ابزاری برای اجرای اهداف مدنظر خود در حوزۀ سیاسی و اقتصادی تلاش روزافزون کند. علاوه بر روسیه و اتحادیه اروپا، در این پژوهش کشورهای ترانزیتی که گاز روسیه به وسیلۀ خطوط لوله از خاک آنها عبور میکند نیز بهعنوان بازیگر سوم تاثیرگذار در نظر گرفته شدهاند. پرسش اصلی مقاله با توجه به مباحث فوق، این چنین مطرح میشود که «چه مؤلفههای ژئوپلیتیکی موجب شکلگیری همکاری و ستیزۀ روسیه و اتحادیه اروپا در قبال مسئلۀ انرژی شده است؟» ادعای مقاله اینگونه مطرح میشود که فضای حاکم بر روابط دو بازیگر در چهارچوب ژئواکونومی در قبال بحران اوکراین، پروژههای خط لوله، بسته انرژی سوم و تحقیقات ضد تراست اتحادیه علیه روسیه، دورۀ جدیدی از رقابت و همکاری ژئوپلیتیکی روسیه و اتحادیه اروپا را رقم زده است. روش تحقیق در این مقاله، توصیفی _ تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات کتابخانهای و فضای مجازی است.https://frqjournal.csr.ir/article_118381_e5106dde3265a47a8acfb6d05315eded.pdfپژوهشـکده تحقیقـات راهبردی
مجمـع تشخیـص مصلـحت نظـامفصلنامه روابط خارجی2008-541911420200220Themes and challenges of the strategic role of economic diplomacy in the development of Iran's foreign tradeمضامین و چالش های نقش راهبردی دیپلماسی اقتصادی در توسعۀ تجارت خارجی ایران6379118382FAمجتبی رستمی* دانشآموخته دکتری مدیریت بازرگانی. دانشگاه آزاد اسلامی همدان (نویسنده مسئول)فرشید نمامیاناستادیارگروه مدیریت بازرگانی. واحد کرمانشاه. دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه.Journal Article20201025The economic structure of countries is also influenced by foreign policy. Diplomacy is considered as the first role of economic development. Therefore, improving Iran's relations in the region is more important, which has not received much attention in previous studies. The aim of this study was to investigate and identify the themes and challenges of the strategic role of economic diplomacy in the development of Iran's foreign trade. Through semi-structured interviews with experts, experts and activists in the field of foreign trade, the main themes and themes of economic diplomacy were extracted and categorized by analyzing themes. The theme was identified as the challenges ahead, the final themes are: the weakness of the structural system of foreign policy in the context of attracting and transferring "capacities" and "economic opportunities", imbalance of functions of economic institutions in promoting the development of foreign trade in international markets. Destroying the value chain in the use of internal capacities and increasing unproductive activities.ساختار اقتصادی کشورها تحت تأثیر سیاست خارجی است. دیپلماسی بهعنوان نقش اول توسعۀ اقتصادی بهشمار میرود؛ بنابراین بهبود روابط ایران در سطح منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است که در پژوهشهای پیشین توجه چندانی به آن صورت نگرفته است. این مطالعه با هدف «بررسی و شناسایی مضامین و چالشهای نقش راهبردی دیپلماسی اقتصادی در توسعۀ تجارت خارجی ایران» صورت گرفته است. در این پژوهش، با روش کیفی تحلیل تم و نمونهگیری به صورت غیراحتمالی هدفمند با تکنیک گلولهبرفی انتخاب گردید. گردآوری دادهها از طریق مصاحبۀ نیمه ساختاریافته با کارشناسان و خبرگان و فعالان در حوزۀ تجارت خارجی انجام شد و با روش تحلیل تم، مضامین و چالشهای اصلی دیپلماسی اقتصادی استخراج و دستهبندی شد. در پژوهش حاضر پس از بررسی و استخراج نهایی ماتریس، سه مضمون بهعنوان چالشهای پیشرو مشخص گردید که مضامین نهایی عبارتنداز: ضعف نظام ساختاری سیاست خارجی در بستر جذب و انتقال «ظرفیتها» و«فرصتهای اقتصادی»، عدم تعادل کارکردهای نهادهای اقتصادی در پیشبرد توسعۀ تجارت خارجی در بازارهای بینالمللی، تخریب زنجیرۀ ارزش در استفاده از ظرفیتهای داخلی و افزایش فعالیتهای غیرمولد.https://frqjournal.csr.ir/article_118382_480f17fedef088638c206c8c5beff04f.pdfپژوهشـکده تحقیقـات راهبردی
مجمـع تشخیـص مصلـحت نظـامفصلنامه روابط خارجی2008-541911420200220Leadership’s Change and Change in the UAE Regional Strategy (2020-2014)تغییر رهبری و تحول در راهبرد منطقه ای امارات متحده عربی (2014-2020)81111118392FAهادی غلامنیاکاندیدای دکترای روابط بین الملل، دانشگاه تهران0000000202275126سعید پیرمحمدیکاندیدای دکترای روابط بین الملل، دانشگاه گیلانJournal Article20201026Until 2000, the UAE acted primarily as a follower of Riyadh in its security and regional politics. Since Khalifa bin Zayed’s coming to power in 2004, the UAE's foreign policy has entered a new phase as a result of factors such as the relative stabilization of the UAE's role in regional and international order, the accumulation of wealth and the strengthening of relations with the United States. The hallmark of this period, which was completed with Crown Prince Mohammed bin Zayed, is the introduction of a new definition of the Regional Role of the UAE. Under these circumstances, the UAE launched its regional project in the form of new movements in the geopolitical sphere of Middle East and North Africa. Mohammad Bin Zayed has made some changes in the UAE's regional politics since taking office. The United Arab Emirates, led by Mohammed bin Zayed, has pursued an interventionist foreign policy aimed at promoting Abu Dhabi as a regional power. The main question of the present study is what changes have taken place in the UAE's regional politics since the inauguration of Mohammed Bin Zayed? The findings of the article, based on the propositions of decision theory, show that the evolution of the foundations of UAE foreign policy, including changes in perceptions, perceptions, and in general the interests, identities and preferences of decision-makers. The relative power of this country at the regional level and the international system has been a factor that has encouraged Abu Dhabi to play the role of new regions based on its active presence in regional crises. The research method in this article is explanatory and the required information is collected by library method and using internet resources.امارات تا سال 2000م. عمدتاً بهعنوان دنبالهروی ریاض در روندهای امنیتی و سیاست منطقهای این کشور عمل میکرد. از سال 2004م. که «شیخ خلیفه بنزاید» به قدرت رسید در نتیجۀ عواملی چون تثبیت نسبی نقش و جایگاه امارات در نظم منطقهای و بینالمللی، انباشت ثروت و تقویت روابط با آمریکا، سیاست خارجی امارات وارد فضایی جدید شد. وجه مشخصۀ این دوره که با ولیعهدی محمد بنزاید کامل شد، ارائه تعریفی جدید از نقش منطقهای امارات میباشد. تحت این شرایط، امارات پروژۀ منطقهای خود را در قالب تحرکات جدید در حوزۀ ژئوپلیتیکی غرب آسیا و شمال آفریقا آغاز کرد. محمد بنزاید از زمان رسیدن به مسند قدرت نوعی تغییر در سیاست منطقهای امارات بهوجود آورده است. امارات تحت ریاست محمد بنزاید سیاست خارجی مداخلهگرایانهای را در پیش گرفته که هدف آن طرح ابوظبی بهعنوان یک قدرت منطقهای میباشد. پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که «سیاست منطقهای امارات از زمان روی کار آمدن محمد بنزاید چه تحولاتی را تجربه کرده است؟» یافتههای مقاله بر مبنای گزارههای «نظریۀ تصمیمگیری» نشان میدهد که تحول بنیانهای سیاست خارجی امارات از جمله دگرگونی در ادراکات، برداشتها، و بهطور کلی منافع، هویتها و ترجیحات تصمیمگیرندگان از قدرت نسبی این کشور در سطح منطقهای و نظام بینالمللی عاملی بوده که ابوظبی را به ایفای نقش منطقهای جدید و مبتنی بر حضور فعال در بحرانهای منطقهای ترغیب نموده است. روش پژوهش در این مقاله از نوع تبیینی بوده و اطلاعات مورد نیاز نیز به روش کتابخانهای و استفاده از منابع اینترنتی گردآوری شده است.https://frqjournal.csr.ir/article_118392_931ee6c6ac4bf9f2c2d74f0bca68c1c4.pdfپژوهشـکده تحقیقـات راهبردی
مجمـع تشخیـص مصلـحت نظـامفصلنامه روابط خارجی2008-541911420200220The Geostrategy of Interventionist and Peripheral Actors in the Caspian Basin and the National Security of Islamic Republic of Iran: An Explanationتبیین ژئواستراتژی بازیگران مداخله گر و پیرامونی حوزۀ خزر و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران113141118393FAسیدمحمد طباطباییدانشیار روابط بینالملل دانشگاه علامه طباطباییسید محمدحسین حسینیدانشجوی دکتری روابط بینالملل دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20201026Geopolitical character of Caspian basin as well as opposing views among coastline actors, stemming from post-Soviet developments, have paved the way for the interventionist and peripheral actors to hold their influence over the basin. As an important part of Caspian geopolitical system, thus, the interventionist and peripheral actors are increasing their influence over the basin, through politico-security relations with coastline actors. Meanwhile, actors such as USA, European Union, Israel and China, being in the interventionist circle, as well as countries like Turkey, Georgia, Uzbekistan, Armenia and Afghanistan, being in the Caspian peripheral circle, might impact the mutual relations among each other or relations among the coastline actors. This survey is based on the question how the geostrategy of interventionist and peripheral actors in the Caspian basin may impact the I.R.I national security. The hypothesis is that the interventionist and peripheral actors, through developing military-security relations with the coastline actors play a part in militarizing the basin and will challenge the I.R.I national security. Here the method is a descriptive-analytical one, and through data collecting methods like library research and internet surfing, this article examines the security-military attitudes and measures of four main interventionist actors and five peripheral countries in the Caspian basin and their impact on I.R.I national security.ماهیت ژئوپلیتیک حوزۀ خزر و نگرش متعارض بازیگران ساحلی نسبت به یکدیگر که نشأتگرفته از تحولات دوران پساشوروی است، این حوزه را مستعد تاثیرگذاری بازیگران مداخلهگر و پیرامونی ساخته است. به همین منظور، بازیگران مداخلهگر و پیرامونی که بخش مهمی از نظام ژئوپلیتیکی خزر را تشکیل میدهند، به واسطۀ برقراری روابط سیاسی _ امنیتی با بازیگران ساحلی به گسترش نفوذ در این حوزه میپردازند. در این میان بازیگرانی نظیر آمریکا، اتحادیه اروپا، اسرائیل و چین که در حلقۀ مداخلهگر هستند و کشورهایی همانند ترکیه، گرجستان، ازبکستان، ارمنستان و افغانستان نیز که در حلقۀ پیرامونی خزر قرار دارند، میتوانند در روابط متقابل با یکدیگر یا بازیگران ساحلی تأثیرگذار باشند. بنیاد پژوهش کنونی بر این سؤال استوار است که «ژئواستراتژی بازیگران مداخلهگر و پیرامونی حوزۀ خزر چگونه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را تحت تأثیر قرار میدهد؟» فرضیه تحقیق این است که بازیگران مداخلهگر و پیرامونی از طریق گسترش روابط نظامی ـ امنیتی با بازیگران ساحلی خزر در نظامی کردن این حوزه مؤثر هستند و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را در این حوزه با چالش مواجه میسازند. این مقاله با استفاده از روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی و گردآوری دادهها به صورت کتابخانهای و منابع اینترنتی به بررسی رویکردها و اقدامات امنیتی و نظامی چهار بازیگر مداخلهگر و پنج کشور پیرامونی در حوزۀ خزر و تأثیر آنها بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.https://frqjournal.csr.ir/article_118393_81eb1709267d6c5e50ec3db29e5c2760.pdfپژوهشـکده تحقیقـات راهبردی
مجمـع تشخیـص مصلـحت نظـامفصلنامه روابط خارجی2008-541911420200220Russia-Israel relations in the light of Iran's regional roleروابط روسیه و اسرائیل در پرتو نقش منطقهای ایران143170118394FAجواد شعربافاستادیار و مدیر گروه مطالعات روسیه. دانشکده مطالعات جهان. دانشگاه تهران.هاجر جرستکارشناسی ارشد مطالعات روسیه. گروه مطالعات روسیه، قفقاز و آسیای میانه. دانشکده مطالعات جهان. دانشگاه تهرانJournal Article20201026As Putin came to power in 2000 and adopted a policy of balancing in international relations, Russia's foreign policy toward the Middle East changed. Russia's relations with Israel have also undergone a significant upheaval, and after about 40 years Russia and Israel expand their relations. Various factors such as Israel’s refusal to criticize Kremlin’s actions in Chechnya and Ukraine, as well as its non-compliance in Western sanctions against Russia, and the development of trade-economic relations in the Middle East have led Putin to expand relations with Israel, especially in the early years of his presidency. An examination of Russian-Israeli relations from various aspects shows that, the relation between the two, though weak, is positive. Trade relations are limited to the trading of raw materials, and hi-tech trading is limited because of Israel's foreign policy model. Military relations are also the weakest link between Israel and Russia because of Israel's heavy dependence on the US military industry. And despite important strategic issues such as Iran, Syria and Palestine, which hinder the expansion of their relations, the two sides are working to strengthen their relation.با روی کار آمدن پوتین در سال 2000 م. و اتخاذ سیاست موازنهسازی میان بازیگران بینالمللی، سیاست خارجی روسیه در قبال کشورهای خاورمیانه تغییر کرد. در همین راستا روابط روسیه با اسرائیل نیز دچار تحول و چرخش قابل توجهی شد. این دو با اتخاذ سیاست عملگرایانه مبتنی بر منفعت، پس از چهل سال، تلاش نمودهاند سطح و عمق روابط خود را نسبت به گذشته توسعه دهند. این نوشتار تلاش دارد با نگاه واقعگرایانه و با روش کتابخانهای به این پرسش پاسخ دهد که «روابط روسیه و اسرائیل در دوران ریاست جمهوری "پوتین" چگونه تغییر کرده است و تأثیر ایران بر این روابط چگونه بوده است؟» فرضیۀ پژوهش اینگونه بوده است که روسیه و اسرائیل با تغییر سیاست و تحت تأثیر شرایط بینالملل روابط گستردهای را در ابعاد مختلف تجربه میکنند. بررسی روابط روسیه و اسرائیل نشان میدهد روابط این دو ضعیف، اما رو به افزایش است. روابط تجاری محدود به تجارت مواد اولیه است و تجارت کالاهای مبتنی بر تکنولوژی به دلیل الگوی سیاست خارجی اسرائیل به صورت محدودی انجام میشود. روابط نظامی نیز به دلیل وابستگی شدید صنایع نظامی اسرائیل به آمریکا ضعیفترین رابطۀ بین اسرائیل و روسیه است. با وجود موضوعات مهم استراتژیک همچون مسئلۀ ایران و خاورمیانه، و روابط استراتژیک اسرائیل و آمریکا که مانع گسترش روابط آنها میشود، طرفین در جهت تقویت روابط تلاش میکنند.https://frqjournal.csr.ir/article_118394_631dbe9852c9052ef79bd88b259c3b70.pdf