پژوهشـکده تحقیقـات راهبردی
مجمـع تشخیـص مصلـحت نظـامفصلنامه روابط خارجی2008-541912420210219A Comparative Analysis of China's and the US's Smart Power in Africaمقایسه تطبیقی قدرت هوشمند چین و ایالاتمتحده آمریکا در آفریقا551580135942FAارسلان قربانی شیخ نشیناستاد روابط بینالملل دانشگاه خوارزمی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، تهران، ایران.0000-0002-4005-1684شیرین حداد زنددانشآموخته کارشناسیارشد روابط بینالملل دانشگاه خوارزمی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، تهران، ایران.Journal Article20210327Africa has received a lot of attention from China and America in recent years. By examining the soft and hard power used by these two countries in Africa, including activities in the fields of culture, politics, diplomacy, economics, and trade it is concluded that each of the powers is trying to increase their sphere of influence on this continent. In recent decades, using smart power has become one of the most important aspects of the foreign policy strategy of the great powers. In order to achieve their goals, Chinese and American's governments have taken effective steps to increase their influence and position in Africa. The main question of this study is: What is the place of using hard and soft power components and mechanisms in China and America's foreign policy towards Africa? In response to this hypothesis, a comparative-historical method is used to examine how the degree of overlap and balanced use of smart power tools and resources varies between China and America. The use of soft and hard power components by the two countries shows that China's elites in comparison with America, have been able to increase their position in Africa by creating harmony and balance use of smart power resources and tools without restrictions.آفریقا در سالهای اخیر بسیار مورد توجه چین و آمریکا قرار گرفته است. با بررسی قدرت نرم و سخت بهکار گرفتهشدۀ این دو کشور در آفریقا، از جمله فعالیت در حوزۀ فرهنگی، سیاسی، دیپلماسی، اقتصادی و نظامی، این نتیجه حاصل میشود که هریک از قدرتها سعی بر آن دارند که حوزۀ نفوذ خود را در این قاره افزایش دهند. بنابراین در دهههای اخیر بهرهگیری از قدرت هوشمند به یکی از مهمترین جنبههای استراتژی سیاست خارجی قدرتهای بزرگ تبدیل شدهاست. دولتمردان چین و آمریکا بهمنظور رسیدن به اهداف خود، گامهای مؤثری در جهت افزایش نفوذ و جایگاهشان در آفریقا برداشتهاند. پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که «بهرهگیری از قدرت سخت و استفاده از سازوکارهای قدرت نرم در سیاست خارجی چین و آمریکا در قبال آفریقا چه جایگاهی دارد؟» در پاسخ این فرضیه با روش تطبیقی – تاریخی بررسی میشود که میزان همپوشانی و استفادۀ متوازن از ابزارها و منابع قدرت هوشمند میان چین و آمریکا متفاوت است. نحوۀ بهکارگیری مؤلفههای قدرت نرم و سخت از سوی دو کشور، نشان میدهد که نخبگان چین با ایجاد هارمونی و بهرهگیری متوازن از منابع و ابزارهای قدرت هوشمند و بدون ایجاد محدودیت توانستهاند جایگاه خود را نسبت به آمریکا در آفریقا افزایش دهند.https://frqjournal.csr.ir/article_135942_47d7f91fdde56e3ba5003b632e231f2e.pdfپژوهشـکده تحقیقـات راهبردی
مجمـع تشخیـص مصلـحت نظـامفصلنامه روابط خارجی2008-541912420210219The Role of Soft Power in India's Foreign Policy: a Case Study of Narendra Modi Administrationجایگاه قدرت نرم در سیاست خارجی هند: مطالعه موردی دوره نخست وزیری نارندرا مودی581612135946FAمحمدرضا دهشیریعضو هیئت علمی دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه، تهران، ایران.0000-0001-8223-3358سها نوروزیکارشناسی ارشد مطالعات شبه قاره هندJournal Article20210406In recent years soft power has become an important tool for governments to achieve their foreign policy goals. India- a country with rich sources of soft power- has made great efforts to use this capacity to achieve its foreign policy goals. Among Indian leaders Narendra Modi has paid considerable attention to the capacity of soft power in Indian foreign policy. The current study with a descriptive-analytical method seeks to find the reasons why Narendra Modi has paid substantial attention to India's soft power capacity. According to the research findings, the most important reasons for Modi's special attention to soft power can be classified as follows: at the national level, 1. better condition of communication technology and social media in India in comparison to the past and using this capacity to improve public diplomacy, 2. unfavorable situation of infrastructures in India and making efforts to attract foreign investment in this field and 3. promoting the tourism industry in the country. At the regional level, reducing regional competitors influence such as China in South Asia. At the international level, promoting India's global image as a nuclear power and an emerging power, thus reducing concerns about its growing military capability.در سالهای اخیر قدرت نرم به ابزاری مهم برای دولتها جهت دستیابی به اهداف سیاست خارجی تبدیل شده است. کشور هند نیز با توجه به منابع غنی قدرت نرم، تلاشهای زیادی بهمنظور استفاده از این ظرفیت جهت نیل به اهداف سیاست خارجی خود کرده است. در میان رهبران هند «نارندرا مودی» توجه ویژه ای به ظرفیت قدرت نرم در سیاست خارجی هند نشان دادهاست. این پژوهش با روش توصیفی - تحلیلی در پی پاسخگویی به این پرسش است که «چرا نارندرا مودی توجه ویژه ای به ظرفیت قدرت نرم هند داشتهاست؟». بر اساس یافتههای پژوهش، مهمترین دلایل توجه ویژۀ مودی به قدرت نرم در سطح فروملی، وضعیت بهتر فناوری ارتباطات و شبکههای اجتماعی در هند نسبت به گذشته و استفاده از این ظرفیت جهت بهبود دیپلماسی عمومی کشور، وضعیت نامطلوب زیرساخت ها در هند و تلاش جهت جذب سرمایه گذاری خارجی در این حوزه و ارتقای صنعت گردشگری؛ در سطح منطقه ای، تمرکز رقبای منطقهای مانند چین بر قدرت نرم و جلوگیری از نفوذ نرم چین در منطقۀ جنوب آسیا و در سطح جهانی، ارتقای تصویر جهانی هند بهعنوان کشوری هسته ای و قدرتی نوظهور و کاهش نگرانی ها در مورد گسترش روزافزون توان نظامی این کشور است.https://frqjournal.csr.ir/article_135946_ac670861814e444c6b9b8a8753aaa8f1.pdfپژوهشـکده تحقیقـات راهبردی
مجمـع تشخیـص مصلـحت نظـامفصلنامه روابط خارجی2008-541912420210219Energy diplomacy and Russian Regional Balance Strategy in the Middle Eastدیپلماسی انرژی و راهبرد موازنه منطقهای روسیه در خاورمیانه613642135947FAداود کریمی پوراستادیار گروه روابط بینالملل دانشگاه عالی دفاع ملی.Journal Article20210406Notwithstanding absence of prominence in Soviet epoch, Middle East turned to be geopolitically weighty in Russian perspective predominantly during Islamic Awaking developments. Due to evocative geographical immediacy, Middle East regional balance of power as Russian intervention in Syrian crisis elucidates is a top priority for the country. Looking for an amended soft power in the region, through energy diplomacy Russia sets such an end. How Russia play as regional balancer in the region through energy diplomacy, the article by putting on qualitative case study seeks to illuminate among Iran, Saudi Arabia, Turkey and Israel. Hypothesis chosen is, Russia cooperates with the states to set a bed for the more political and economic influence as well as improving and upgrading the position against west in the world energy markets. Investment in Iranian energy sector, OPEC+ deal with Saudi Arabia, pipeline diplomacy in turkey and oil export to Israel are few among many Russian energy diplomacy balancing behaviors in the Middle East.منطقۀ خاورمیانه در دوران شوروی اهمیت بالایی برای مسکو نداشت، اما با فروپاشی این کشور از یکسو و بروز تحولات ژئوپلیتیک بهویژه پس از تحولات بیداری اسلامی، اهمیت خاورمیانه برای روسیه به مرور افزایش یافته است. قرابت جغرافیایی حوزۀ منافع حیاتی این کشور با خاورمیانه سبب شده تا مسکو همواره نسبت به موازنۀ قدرت در خاورمیانه، حساسیت بالایی داشته باشد؛ همانطور که نقشآفرینی این کشور در بحران سوریه این مهم را بهوضوح نشان داد. در سالهای اخیر، مسکو تلاش کرده تا با ابزار «دیپلماسی انرژی»، ضمن تقویت بُعد نرم سیاست خارجی این کشور در منطقه، در حفظ موازنه قوا میان قدرتهای اصلی در این منطقه، تأثیرگذار باشد. لذا مقالۀ پیش رو با تکیه بر روش مطالعه موردی کیفی با طرح این پرسش که «روسیه چگونه با رهیافت دیپلماسی انرژی به موازنه در میان کنشگران این منطقه میپردازد؟» به بررسی رفتار این کشور در قبال ایران، عربستان سعودی، ترکیه و اسرائیل میپردازد. فرضیه پژوهش آن است که روسیه با استفاده از ابزار انرژی، میکوشد تا قدرتهای منطقهای را به سمت همکاری با خود سوق داده تا ضمن گسترش حوزه نفوذ در منطقه، افزایش قدرت تأثیرگذاری در بازارهای جهانی و کنترل نفوذ غرب، به برقراری موازنه قدرت در منطقه کمک کند. همکاری این کشور در صنعت گاز ایران، روابط این کشور با عربستان در چهارچوب «اوپک پلاس»، همکاری با ترکیه و حضور در صنعت گاز اسرائیل، نمونهای از این ابتکارهای دیپلماسی انرژی روسیه در خاورمیانه بهشمار میروند که فصل مشترک آن ها، موازنهبخشی میان قدرت های منطقه ای است.https://frqjournal.csr.ir/article_135947_3a14c5113856b4228110b26d4e7fd076.pdfپژوهشـکده تحقیقـات راهبردی
مجمـع تشخیـص مصلـحت نظـامفصلنامه روابط خارجی2008-541912420210219The Crisis of The Symbolic System and Its Impact on The Formation of The Yellow Vests Movement in Franceبحران نظام نمادین و تأثیر آن بر شکلگیری جنبش جلیقه زردها در فرانسه643673135943FAرکسانا نیکنامیاستادیار مطالعات منطقهای دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0003-4694-4835Journal Article20210215The yellow vest movement in France represents a kind of democratic deficit. the use of the term crisis in the symbolic system is more appropriate to describe the current situation in France. This concept was introduced by Pierre Bourdieu. In Bourdieu's epistemology, social action is formulated as the dualism of hysteria and doxa,.The question is how did the crisis of the symbolic system lead to the formation of the Yellow Vest movement in France? It can be hypothesized that the weakening of symbolic power cast doubt on both Doxa as an element of state legitimacy and the emergence of hysteria in society on the other. The result of this process was the yellow vest movement. This research has used Bourdieu's theory of praxeology in the theoretical and methodological framework. According to Bourdieu's habitus, capital and field are the main characteristics of a symbolic system, and the crisis in the system begins among them. After examining these three indicators, it was found that symbolic capital has been weakened in France, and this has affected the government's ability to use symbolic violence. After examining these three indicators, it was found that symbolic capital has been weakened in France, and this has affected the government's ability to use symbolic violence. This shortcoming has cast doubt on Doxa in France, which has manifested itself in the form of neoliberalism and has led to the emergence and continuation of the movement. The method of data collection in this research is library and field study.جنبش جلیقه زردها در فرانسه معرف نوعی کسری دموکراتیک و بحران نمایندگی دولت است. شاید کاربرد عبارت «بحران در نظام نمادین» برای توصیف وضعیت کنونی فرانسه مناسبتر باشد. این مفهوم توسط «پیر بوردیو» مطرح شد. کنش اجتماعی در معرفتشناسی بوردیو در وهله اول تحت عنوان دوگانه «هیسترسیز» و «دوکسا» صورتبندی میشود و در وهله دوم ماهیت طبقاتی دارد. حال پرسش این است که بحران نظام نمادین چگونه منجر به شکلگیری جنبش جلیقه زردها در فرانسه شد؟ میتوان این فرضیه را طرح کرد که تضعیف قدرت نمادین سبب تردید در دوکسا بهعنوان عنصر مشروعیت دولت از یکسو و پیدایش هیسترسیز در جامعه از سوی دیگر شد؛ که ماحصل آن جنبش جلیقه زردها بود. این پژوهش در قسمت چارچوب نظری و روششناسی از نظریه پراکسیلوژی بوردیو بهره برده است. طبق نظریه بوردیو، خصلت، سرمایه و میدان شاخصهای اصلی نظام نمادین هستند و بحران در نظام از میان آنها آغاز میشود. پس از بررسی سه شاخص مذکور، مشخص شد که سرمایه نمادین در فرانسه تضعیف شده و این مسئله توان دولت در اعمال خشونت نمادین را تحت تأثیر قرار داه است. این کاستی، دوکسا را که در فرانسه در قالب نئولیبرالیسم ظاهر شده است؛ نزد شهروندان زیر سوال برده و منجر به پیدایش و تداوم جنبش گردیده است. روش گردآوری دادهها در این پژوهش کتابخانهای و مشاهده میدانی است.https://frqjournal.csr.ir/article_135943_9a8251de1a649e04a1907bdcab0e0cb1.pdfپژوهشـکده تحقیقـات راهبردی
مجمـع تشخیـص مصلـحت نظـامفصلنامه روابط خارجی2008-541912420210219Multipolar System and New Equations of the West Asian Region in the Geopolitical Hierarchy Relations of Twenty-First Century (The Lessons from Middle East)ساختار چند قطبی و معادلات جدید منطقه غرب آسیا در سلسله مراتب روابط ژئوپلیتیکی قرن بیست و یکم (درس هایی از خاورمیانه)675706135945FAمحمد رئوف حیدری فراستادیار جغرافیای سیاسی، دانشگاه پیام نور.Journal Article20210324The Middle East is a geo politically-geo economically sensitive region. In this study, some goals and assumptions are considered, the overall purpose of which is to investigate the impact of the monopoly system on the Middle East. This research is based on a questionnaire. Designed questionnaires are based on Likert and Saatei spectroscopy. Editing and modifying the questionnaire as well as the statistical population of the respondents includes political science experts (Delphi Panel Working Group) is considered. The research hypotheses were based on multivariate decision model (hierarchical analysis model and ideal solution based on similarity model) as well as one-way ANOVA and HSD post hoc test. The results of the research of these models and statistical methods were obtained with Expert Choice 11, Excel 2016 and SPSS 25 software. The results show that the US military invasion of Iraq in 2003 with a value of 0.2125 is the most important factor in the rise of the monopoly system in international relations. The prospect of international relations also shows that China is 0.839 nearest to the ideal solution, the main candidate for the overthrow of the hegemonic system in the world and the Middle East and it drives the world system towards multipolarity. Also, in line with existing political philosophies, the United States uses the Hobbesian political philosophy with Sig = 0.016 more than others, so since 1991 it has usually used the Hobbesian philosophy in the Middle East.در فضای ژئوپلتیکی پیشِ رو و پس از گذار، اهمیت منطقۀ خاورمیانه از نظر ژئوپلتیکی و ژئواکونومی چند برابر خواهد شد. لذا بررسی این سازۀ ژئوپلیتیکی بسیار حائز اهمیت است. در این پژوهش، ابعاد مختلف مسئلۀ مورد مطالعه به کمک روش توصیفی و تحلیلی بررسی شدهاست. اهداف پژوهش حاضر عبارتند از: الف) شناسایی مهمترین نشانههای قدرتنمایی دولتهای خارجی در خاورمیانه؛ ب) بررسی روند افول نظام تکقطبی به دو یا چندقطبی براساس قدرتگیری کشورها در این منطقه و ج) تحلیل مهمترین تئوری سیاست خارجی نظام تکقطبی در رابطه با رویدادهای خاورمیانه. متغیرهای این پژوهش شامل متغیر مستقل (تغیر سلسلهمراتب روابط قدرت در جهان) و متغیر وابسته (رویدادهای مهم در اقصی نقاط جهان و بهویژه خاورمیانه) میباشد. روش پژوهش به شیوۀ ترکیبی از روش توصیفی (کتابخانهای) و تحلیلی بر پایه شیوۀ استقرایی به کمک روشهای آماری و نرمافزار است. برای تحلیل اهداف مطرحشده از پرسشنامه (براساس جامعۀ آماری 19 نفره از کارشناسان علوم سیاسی بر اساس طیف «ساتی» و «لیکرت») بر مبنای مدلهای تصمیمگیری چندمتغیره (ahp-topsis)، روش های آماری آنالیز واریانس یکطرفه و تعقیبی تیوکی HSD و به کمک نرمافزارهای Spss25, Excel 2016, ExpertChoice 11 استفاده شده است. یافتهها حاکی از آن است که عامل نظامی، یعنی جنگ داخلی سوریه با مقدار 736/0 (وزن نهایی ماتریسی) بیش از هر عامل دیگری موجب قدرتنمایی دولتهای خارجی در منطقۀ خاورمیانه بهویژه آمریکا و روسیه گردید؛ اما بهطور کلی در عامل نظامی و سیاسی، نقش آمریکا در خاورمیانه پررنگ بوده و در زمینۀ اقتصادی، چین نقش مهمتری ایفا میکند. همچنین دورنمای آیندۀ روابط بینالملل بیانگر آن است که کشور چین با مقدار 0.839 نزدیکترین فاصله را تا راهحل ایدئال دارد؛ یعنی کاندیدای اصلی برهم زدن نظام هژمونی در جهان و خاورمیانه بوده و نظام جهانی را به سمت دو قطبی (احیاناً فراقطبی) هدایت میکند. بهعلاوه، ایالاتمتحده در زمینۀ فلسفه های سیاسی موجود از فلسفۀ سیاسی هابزی با 0.016=Sig بیش از سایر موارد استفاده می کند؛ بهطوری که از سال 1991م. معمولاً از «فلسفه هابزی» (منازعه) در قبال کشورهای خاورمیانه استفاده کرده است.https://frqjournal.csr.ir/article_135945_6b70ba6aaad14fcd82e699b0cc682d67.pdfپژوهشـکده تحقیقـات راهبردی
مجمـع تشخیـص مصلـحت نظـامفصلنامه روابط خارجی2008-541912420210219The Scope of Russia's Partnership in the Chinese Belt and Road Initiativeقلمرو مشارکت روسیه درطرح ابتکار کمربند و راه چین707741135944FAمسعود رضائیدکتری روابط بینالملل دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران (اصفهان).0000-0002-0993-4040منا عبدیکارشناسیارشد روابط بینالملل دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.Journal Article20210319China's growing importance in the world order and its growing power in line with its goals and vision has raised questions about how Russia will fit into the Belt Initiative and China's path In particular, how the asymmetric relations between the two countries pave the way for their convergence and strategic partnership in Eurasia. Understand the dynamics of China's global strategy and how Russia relates to the components that seek its interests in the framework of this plan; the starting point is such an assessment. Accordingly, and as a hypothesis, Russia finds its geographical location very attractive for sustainable development as well as the passage of Western sanctions. The connectivity aspect of the Belt and Road Initiative, which seeks to improve East-West transport links, is inherently consistent with Moscow's desire to transfer energy resources as well as to open up Russia's transit potential in Eurasia. But contrary to China's geopolitical view, Russia's view is purely economic. Hence the elements of Russia's participation in the China Initiative, Belt and Road Initiative; As officials in both countries claim; They have not been systematically defined and evaluated empirically. With this in mind, we first provide a brief history of China-Russia trade and transportation links. We then examine the main projects of the Belt and Road Initiative - which involves Russia - and the key agreements related to this project. Finally, with regard to Russia's risks and considerations, the dimensions and developments of this partnership are taken into consideration.اهمیت روزافزون جایگاه چین در نظم جهانی و افزایش قدرت ابراز وجود در تطابق با اهدافِ تعریفشدۀ آن، پرسشهایی را در مورد چگونگی قرارگیری روسیه در طرح ابتکار کمربند و راهِچین ایجاد کرده است. بهویژه در مورد اینکه چگونه روابط نامتقارن دو کشور، زمینه را برای همگرایی و مشارکت راهبردی آن ها در اوراسیا فراهم میکند. درک پویایی راهبرد جهانی چین و چگونگی ارتباط روسیه با مؤلفههایی که منافع خود را در قالب این طرح جستجو میکند؛ نقطۀ شروع چنین ارزیابی است. بر این اساس و در مقام فرضیه، روسیه موقعیت جغرافیایی خود را برای توسعۀ پایدار و همچنین عبور از تحریمهای غرب، بسیار جذاب میبیند. جنبۀ اتصالدهندگی ابتکار کمربند و راه که در پی بهبود پیوندهای مواصلاتی بین شرق و غرب است، ذاتاً با تمایل مسکو برای انتقال منابع انرژی و نیز گشودن پتانسیل ترانزیتیِ روسیه در اوراسیا و شمالگان سازگاری دارد. برخلاف نگاه ژئوپلیتیک چین، نگاه و رویکرد روسیه در شرایط کنونی اقتصادی است. از همین رو عناصر مشارکت روسیه در طرح ابتکار کمربند و راه، آنچنان که مقامهای دو کشور ادعا میکنند؛ بهطور نظاممند تعریف و ارزیابی تجربی نشدهاند. نظر به این مهم، مقالۀ حاضر ابتدا موضوعیت تاریخی تجارت و پیوندهای مواصلاتی چین و روسیه را مورد توجه قرا میدهد؛ سپس پروژههای اصلی ابتکار کمربند و راه - که اهداف چین و سطح مشارکت روسیه را نشان میدهد - در پرتو توافقهای کلیدی مرتبط با این پروژه و همچنین ریسکها و ملاحظات آن بهتفصیل مطمحنظر قرار میگیرند.https://frqjournal.csr.ir/article_135944_292c822e81e59b9cf51c39308c98ce4f.pdfپژوهشـکده تحقیقـات راهبردی
مجمـع تشخیـص مصلـحت نظـامفصلنامه روابط خارجی2008-541912420210219Comparative Analysis of Iran-US Soft Power Sources in Iraq (2003-2020)تحلیل مقایسه ای منابع قدرت نرم ایران و آمریکا در عراق پساصدام (2020-2003)743768147599FAگلناز امجدیدانشجوی دکتری روابط بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایرانعلی باقری زادهاستادیارعلوم سیاسی و عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایرانابراهیم انوشهاستادیار روابط بین الملل و عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایرانJournal Article20201029The US military invasion of Iraq in 2003 and its occupation, while demonstrating US military superiority over Iraq, were a major challenge for the United States in maintaining its military gains, stabilizing its military position, and expanding it into the political, economic, and social. In addition to the United States, other countries in the region, including Iran, have been trying to take advantage of opportunities in Iraq to expand their sphere of influence. These developments led to intense competition in the field of soft power in Iraq between other countries. The present article addresses the question of what are the differences and similarities between the sources of soft power of the United States and Iran, which are the most influential actors in the Iraqi political scene? In this study, using a comparative method, referring to the sources of soft power between Iran and the United States in Iraq, it was hypothesized that common identity bases, including religious, historical and cultural commonalities have led to further consolidation of Iran's soft power in Iraq. Developments such as the emergence of a common terrorist threat (ISIS) have also paved the way for Iran to be more at the forefront of Iraq's soft power than the United States.تهاجم نظامی ایالات متحده به عراق در سال 2003 و اشغال این کشور، گرچه نشاندهنده برتری نظامی آمریکا در قبال عراق بود، اما چالش مهمتری که آمریکا با آن مواجه بود حفظ دستاوردهای نظامی، پایداری وضعیت نظامی و بسط آن به حوزههای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بود. علاوه بر آمریکا، سایر کشورهای منطقه از جمله ایران نیز به نوعی در تلاش بودند تا از فرصتهای به وجود آمده در عراق برای گسترش عرصه کنشگری خود بهره بگیرند. این تحولات باعث گردید تا رقابت شدیدی در عرصه قدرت نرم عراق، بین سایر کشورها آغاز گردد. مقاله حاضر به این پرسش میپردازد که منابع قدرت نرم آمریکا و ایران که تأثیرگذارترین کنشگران بر صحنه سیاسی عراق به شمار میآیند، دارای چه افتراقات و اشتراکاتی بوده است؟ در این پژوهش با استفاده از روش مقایسهای ضمن اشاره به منابع قدرت نرم ایران و آمریکا در عراق، این فرضیه مطرح شد که پایگاههای هویتی مشترک از جمله اشتراکات مذهبی، تاریخی و فرهنگی منجر به تحکیم بیشتر قدرت نرم ایران در عراق گردیده است. همچنین تحولاتی از قبیل بروز تهدید مشترک تروریستی (داعش) زمینهساز پیشتازی بیشتر ایران در مقایسه با آمریکا در عرصه قدرت نرم عراق شده است.https://frqjournal.csr.ir/article_147599_874c0d15603c0e54de0e6807d6585426.pdfپژوهشـکده تحقیقـات راهبردی
مجمـع تشخیـص مصلـحت نظـامفصلنامه روابط خارجی2008-541912420210219The Zionist regime's relations with the Iraqi Kurdistan region and its impact on the national security of the Islamic Republic of Iranروابط رژیم صهیونیستی با اقلیم کردستان عراق و تأثیر آن بر امنیتِ ملی جمهوری اسلامی ایران769803151047FAمحمد رجبیاستادیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعیJournal Article20220129The founding fathers of the Zionist regime tried to expand the circle of their friends and allies by providing their own security through proposing the doctrine of peripheral unity. according to this, The Zionist regime's communication with the Iraqi Kurds can be traced back to its artificiality, lack of strategic depth, being in the circle of hostile countries, lack of international and regional legitimacy, and consequently, a strong sense of insecurity in Tel Aviv which the regime had faced since its inception. The issue that this article intends to explain is "What are the characteristics of the Zionist regime's relations with the Iraqi Kurdistan region and what effects these relations have on the national security of the Iran?" The hypothesis put forward is that the Zionist regime in the form of the doctrine of peripheral unity tried to fill the vacuum of its political and security legitimacy to some extent by establishing and developing relations with the Iraqi Kurdistan region. In this line, by being present in the Iraqi Kurdistan region and being close to the western frontiers of the Iran, the Zionist regime will have a negative effect on Iran's national security. This essay uses a qualitative method along with a descriptive/analytical approach. Accordingly, the present study tries to explain the historical roots of relations, the current and future dimensions in the political, economic, security and cultural fields in the form of the doctrine of peripheral unity and its subsequent impact on the security of the Iran.آباء بنیانگذار رژیم صهیونیستی با طرح دکترین اتحاد پیرامونی سعی کردند ضمن تأمین امنیت خود، حلقهی دوستان و متحدان خویش را افزایش دهند؛ برایناساس، ریشهی برقراری ارتباط با کُردهای عراق از سوی رژیم صهیونیستی را می توان در تصنعی بودن، عدم برخورداری از عُمقِ استراتژیک، قرارگرفتن در حلقهی کشورهای مخالف، فقدان مشروعیت بین المللی و منطقه ای و به تبع آن، احساس ناامنی شدید در تل آویو دانست که این رژیم از بدو تأسیس تاکنون با آنها روبرو بوده است. مسأله ای که مقالهی حاضر قصد تبیین آن را دارد، عبارت است از اینکه «روابط رژیم صهیونیستی با اقلیم کردستان عراق از چه مختصات و ویژگی هایی برخوردار بوده و این روابط چه تأثیری بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دارد؟». فرضیه مطرح شده آن است که رژیم صهیونیستی در قالب دکترین اتحاد پیرامونی سعی نموده تا خلاء مشروعیت سیاسی و امنیتی خود را از طریق برقراری و توسعه روابط با اقلیم کردستان عراق تا حدودی مرتفع نماید و بدین ترتیب، این رژیم با حضور در اقلیم کردستان عراق و قرار گرفتن در مجاورت مرزهای جمهوری اسلامی ایران اثر منفی بر امنیت ملی آن خواهد داشت.». این مقاله از نوع کاربردی و به روش کیفی با رویکرد توصیفی و تحلیلی است. بر این اساس، پژوهش پیشرو تلاش دارد ضمن تبیین ریشههای تاریخی روابط، ابعاد کنونی و آیندهی آن را در زمینههای سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی را در قالب دکترین اتحاد پیرامونی تبیین نموده و تأثیر آن بر امنیت جمهوری اسلامی ایران را مورد مطالعه قرار دهد.https://frqjournal.csr.ir/article_151047_af39d8d060050466032687cd22e88e4b.pdf